Vedlikeholdslader
Vedlikeholdslader
Bruker pr dags dato Optimate 4 lader og er egentlig fornøyd. Så tilfeldigvis at Biltema hadde vedlikeholdslader men usikker om det er noe nytt de har kommet med, har ikke sett den før. Noen som har testet den? Var veldig liten og ikke minst billig!
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikeholdslader
Vet ikke så mye om denne, men selv så bruker jeg Exide 12/7 laderen. Knallbra lader!


- Salaren
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 nov 2015, 17:03
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
- Bosted: Vest-Agder
Re: Vedlikeholdslader
Slike vedlikeholdsladere blir jo gjerne oppkoblet i måneder ad gangen. Og da er det kjekt å vite om laderen går tilbake til sin setting etter et strømbrudd.
Vet du om denne laderen gjør det, eller må man manuelt gripe inn her..?
Vet du om denne laderen gjør det, eller må man manuelt gripe inn her..?
Salaren
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
Re: Vedlikeholdslader
Det vet jeg ikke noe om, men syntes det var dritbillig! Hadde vært interessant å høre litt mer om den!
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikeholdslader
Det vet ikke jeg noe om heller, men min sto på vertfall en måned i strekk. Dog vet jeg ikke om noen strømbrudd i den perioden. Sjekket inni mellom og den lyste vertfall grønt (oppladet) i riktig modus hver gang.
- Salaren
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 nov 2015, 17:03
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
- Bosted: Vest-Agder
Re: Vedlikeholdslader
Det er jo enkelt å teste da. Sett laderen på batteriet og trykk til man har riktig modus. Trekk så ut pluggen et minutt og plugg inn igjen. Går laderen tilbake i samme modus som før den ble frakoblet så er det kjempebra. Men må man sette modus på nytt så duger den ikke som vedlikeholdslader over tid mener jeg da mye av vitsen med denslags ladere nettopp er å kunne forlates over lang tid, feks i vintermånedene når sykkene gjerne står parkert innerst i garasjen under en presenning og laderen ligger skjult. Dette gjelder jo og for båter, langtidsparkerte biler etc.
Salaren
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Vedlikeholdslader
Hmmm...
- trekker ikke slike ladere "ventestrøm" fra batteriet hvis 220V kuttes?
- har en Ctek og den fortsetter i samme modus hvis strømmen har vært kuttet...
- trekker ikke slike ladere "ventestrøm" fra batteriet hvis 220V kuttes?
- har en Ctek og den fortsetter i samme modus hvis strømmen har vært kuttet...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Vedlikeholdslader
Ved vinterlagring tas batteri ut eller kobles fra,og lades ved behov .Ser ikke helt poenget med lading i flere mnd.Har Ctek selv og prøvde lading
over lang tid og det ente opp med tørkokt batteri.Kan jo ha vert feil på batteri eller lader,men stoler ikke helt på alt det disse el duppedittene
lover
over lang tid og det ente opp med tørkokt batteri.Kan jo ha vert feil på batteri eller lader,men stoler ikke helt på alt det disse el duppedittene
lover

For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vedlikeholdslader
Kjellv...
Den du hadde til TDMen var vel genial? Enkelt og koble på og av uten større operasjoner?
Elruts
Den du hadde til TDMen var vel genial? Enkelt og koble på og av uten større operasjoner?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Vedlikeholdslader
Ser heller ikke grunn til å bruke en sånn vedlikeholdslader over lang tid f.eks om vinteren.
Jeg bruker å lade batteriet helt opp etter sesongslutt, og lagrer det så kaldt.
Har ikke hatt problem med å starte igjen da om våren....
Jeg bruker å lade batteriet helt opp etter sesongslutt, og lagrer det så kaldt.
Har ikke hatt problem med å starte igjen da om våren....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vedlikeholdslader
To vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren med østerrikske Accugard Banner (selvfølgelig...
).
Første gangen tok det et par døgn før det grønne lyset på laderen ble tent.
Andre gangen tok det kun få timer.
Startet på første slaget da det endelig var tid for sesongstart :) .

Første gangen tok det et par døgn før det grønne lyset på laderen ble tent.
Andre gangen tok det kun få timer.
Startet på første slaget da det endelig var tid for sesongstart :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Vedlikeholdslader
Vedlikeholdsladere blir vel bare mer og mer aktuelle, siden nyere sykler har mye leamikk som trekker strøm selv om sykkelen ikke er i bruk (alarm, keyless-go +++)Toalmar skrev:Ser heller ikke grunn til å bruke en sånn vedlikeholdslader over lang tid f.eks om vinteren.
Jeg bruker å lade batteriet helt opp etter sesongslutt, og lagrer det så kaldt.
Har ikke hatt problem med å starte igjen da om våren....
Er godt fornøyd med min vedlikeholdslader (HD-branda Batterytender).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.