R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Fant denne videoen av ei dame på en GTR1400. Riktig nok ikke hårnålsvinger, men det ser ut som en GTR og en R sykkel. Tråden handler jo heller ikke om hårnålsvinger egentlig :) Tviler på at en ADV hadde hengt på her. Ikke en HD heller. :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T7v7AhHZIbI[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T7v7AhHZIbI[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 aug 2014, 20:06
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Ja det er en veldig rar diskusjon!
Riktig verktøy til jobben er vel det som er eneste rette svaret.
Jeg personlig hadde ikke valgt R sykkel til noe annet enn bane kjøring. For det er det den er laget for, og er best til.
Hva får Simpson til å tro at det er bilde av et tryn? Det er snakk om motard, ikke R sykkel her
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AvN8BZ6FIaU[/video]

Riktig verktøy til jobben er vel det som er eneste rette svaret.
Jeg personlig hadde ikke valgt R sykkel til noe annet enn bane kjøring. For det er det den er laget for, og er best til.
Hva får Simpson til å tro at det er bilde av et tryn? Det er snakk om motard, ikke R sykkel her

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AvN8BZ6FIaU[/video]
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
blir som drifting det der. helt ubrukelig måte å kjøre på ..
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Det skal jeg si deg.Daniel_hoy skrev:Ja det er en veldig rar diskusjon!![]()
Riktig verktøy til jobben er vel det som er eneste rette svaret.
Jeg personlig hadde ikke valgt R sykkel til noe annet enn bane kjøring. For det er det den er laget for, og er best til.
Hva får Simpson til å tro at det er bilde av et tryn? Det er snakk om motard, ikke R sykkel her![]()
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AvN8BZ6FIaU[/video]
Alle som har kjørt på bane, VET at blikket går mot dit du er på vei, uten unntak.
Han på bildet ser rett i bakken og det er dit han er på vei og ikke rundt en sving.
En annen ting er ar sykkelen ligget nede i bakken så gnistene spruter, når du skraper ned i bakken mister du veigrep.
Se på videoen din, ikke en eneste gnist og langt i fra samme vinkel på sykkelen.
Styret på høyresiden er i bakken, hvordan tror du det vil påvirke sykkelen rundt svingen?
Hadde han ikke vært midt i ett tryn, ville han ha tryna når styret er nede i asfalten uansett.
De drifter i hver sving og har speedway stil på sykkelen i svingen, hvorfor ikke på dette bildet?
2.42 inn i videon har du akkurat samme bilde fra en annen vinkel. Legg merke til hvor bliket hans er kontra alle de andre i videon.
Du skal ikke har så veldig peiling på mckjøring før du ser at dette et ett bilde som et tatt akkurat i det han går i bakken og ikke ett av en som kjører sånn med vilje.
Det er ikke hverken fysisk eller teknisk mulig selv om det ser aldri så ekte og tøft ut.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Jeg er ganske sikker på at Simpson har noen gode poenger her. Man kan alltids finne videoer hvor en GoldWing knuser en motard i svinger, en R-sykkel som blir frakjørt i svingene av en Street Triple R etc. men da er det føreren og ikke sykkelen som er begrensningene.
98% av oss tror jeg ikke har guts til å kjøre noen sykkel helt i "slippsonen" i svingene på landevei. Kanskje en og annen sving man kjenner, men ikke gjentatte svinger over tid. Derfor vil man ofte tro at man kjører som en gris, helt til det kommer en på Goldwing og viser hvor "tafatt" du er som sjafør. Så sier man gjerne i etterkant at "dæven, den bussen lå jammen meg bra på veien". Sannheten er vel at den bussen ligger dårligere på veien i svingene enn en motard, men at det er føreren av motarden som hadde mer og gå på. Han på Goldwingen kjørte nok nær det Goldwingen klarte og jeg oppfatter han som en langt mer habil sjåfør enn de andre på motard i videoen over. Goldwingen tok også noen merkelige kutt av svinger til tider. Hvis dette var en habil fører så tror jeg at han gjorde dette for å få et forsprang og "jukse" litt med å kutte svingene. Rett og slett fordi han ikke hadde hatt sjans til å dra innpå ellers da sykkelen blir for tung gjennom svingene. Jeg ser også for meg arbeidsmengden han på Goldwingen hadde. Tipper han var rimelig sliten etter dne kjøringen der!
Men så klart... en oppegående voksen og habil sjafør på en GoldWing skulle holdt seg for god for slike stunt i utgangspunktet, men han ble vel revet med han også. Artig å se vertfall. Han hadde sikkert kjørt fra meg vertfall
98% av oss tror jeg ikke har guts til å kjøre noen sykkel helt i "slippsonen" i svingene på landevei. Kanskje en og annen sving man kjenner, men ikke gjentatte svinger over tid. Derfor vil man ofte tro at man kjører som en gris, helt til det kommer en på Goldwing og viser hvor "tafatt" du er som sjafør. Så sier man gjerne i etterkant at "dæven, den bussen lå jammen meg bra på veien". Sannheten er vel at den bussen ligger dårligere på veien i svingene enn en motard, men at det er føreren av motarden som hadde mer og gå på. Han på Goldwingen kjørte nok nær det Goldwingen klarte og jeg oppfatter han som en langt mer habil sjåfør enn de andre på motard i videoen over. Goldwingen tok også noen merkelige kutt av svinger til tider. Hvis dette var en habil fører så tror jeg at han gjorde dette for å få et forsprang og "jukse" litt med å kutte svingene. Rett og slett fordi han ikke hadde hatt sjans til å dra innpå ellers da sykkelen blir for tung gjennom svingene. Jeg ser også for meg arbeidsmengden han på Goldwingen hadde. Tipper han var rimelig sliten etter dne kjøringen der!

Men så klart... en oppegående voksen og habil sjafør på en GoldWing skulle holdt seg for god for slike stunt i utgangspunktet, men han ble vel revet med han også. Artig å se vertfall. Han hadde sikkert kjørt fra meg vertfall

-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Det snakkes mye om hårnålsvinger og adv. Hvor for kjører man i gjennom en hårnålsving med en slik adv sykkel?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hur bredt har ni hoppatJohnnyTh skrev:Det snakkes mye om hårnålsvinger og adv. Hvor for kjører man i gjennom en hårnålsving med en slik adv sykkel?

-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Nei , hva handler tråden om....ADV henger ikke med på Autobahn..., ADV henger ikke med på IOM ... , Adv henger ikke med på høyfart-kjøring ift sporttourer...Adv ikke best i grustaket ... noen flere oppsiktsvekkende og grensesprengende informasjon som er utelattJohnnyTh skrev:Fant denne videoen av ei dame på en GTR1400. Riktig nok ikke hårnålsvinger, men det ser ut som en GTR og en R sykkel. Tråden handler jo heller ikke om hårnålsvinger egentlig :) Tviler på at en ADV hadde hengt på her. Ikke en HD heller. :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T7v7AhHZIbI[/video]

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Hva med dårlig, eller i beste fall middels gode demperkomponenter, ukomfortabel sal, dårlig lastekapasitet, ikke særlig god for passasjer, får "farlige" kjøreegenskap med last og passasjer, særlig ved svingkjøring, stor fare for wobbling og tankslapping... osv. osv...WikingTnT skrev: Nei , hva handler tråden om....ADV henger ikke med på Autobahn..., ADV henger ikke med på IOM ... , Adv henger ikke med på høyfart-kjøring ift sporttourer...Adv ikke best i grustaket ... noen flere oppsiktsvekkende og grensesprengende informasjon som er utelatt?

Og til slutt, finnes det virkelig noen ADV sykler som ser bra ut


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger


Har tilgode å se det.
Sist redigert av simpson den 15 apr 2016, 13:02, redigert 1 gang totalt.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Nettopp...!simpson skrev:Tror de aller aller fleste asfaltsykler er bedre enn ADV på asfaltsvinger, offroadere er bedre i terrenget, sportourere er bedre på langturer i høy fart, tror eks FJR, GTR osv vil ha mye høyere snittfart Autobanen og Gold Wing etc er bedre på langtur og komfort enn ADV, men ingen er bedre til å kombinere alle disse egenskapene enn en ADV.
Du får litt av alt, men ikke overlegen på noen av tingene.
En ADV sykkel er 80% god til alt - du slipper å velge bort noe

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 aug 2014, 20:06
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Blikket går ikke dit du er på vei, men du ender opp der du låser blikket. Det er vel det første du lærer uansett hva kjøretøy du tar lappen på.simpson skrev: Det skal jeg si deg.
Alle som har kjørt på bane, VET at blikket går mot dit du er på vei, uten unntak.
Han på bildet ser rett i bakken og det er dit han er på vei og ikke rundt en sving.
En annen ting er ar sykkelen ligget nede i bakken så gnistene spruter, når du skraper ned i bakken mister du veigrep.
Se på videoen din, ikke en eneste gnist og langt i fra samme vinkel på sykkelen.
Styret på høyresiden er i bakken, hvordan tror du det vil påvirke sykkelen rundt svingen?
Hadde han ikke vært midt i ett tryn, ville han ha tryna når styret er nede i asfalten uansett.
De drifter i hver sving og har speedway stil på sykkelen i svingen, hvorfor ikke på dette bildet?
2.42 inn i videon har du akkurat samme bilde fra en annen vinkel. Legg merke til hvor bliket hans er kontra alle de andre i videon.
Du skal ikke har så veldig peiling på mckjøring før du ser at dette et ett bilde som et tatt akkurat i det han går i bakken og ikke ett av en som kjører sånn med vilje.
Det er ikke hverken fysisk eller teknisk mulig selv om det ser aldri så ekte og tøft ut.
Jeg kjører ikke i grøften bare jeg kikker meg rundt..
Du kan se på 1:16 i klippet. Der spruter gnistene gjennom hele svingen uten å gå på trynet.
Jeg har ikke påstått at det er en en effektiv måte å kjøre på, for det er det ikke. Men det er mulig å hente inn igjen og komme seg gjennom svingen
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Er ikke gnistene i seg selv men fra hvor på sykkelen det kommer fra.
Hvorfor stillbilde av det råeste nedlegger i historien og ikke filme hele svingen?
Dette er ett bilde akkurat i det han treffer bakken. Se på sporvalget hans. Alle ligger på curbsen i innersvingen.
Han ligger på curbsen i yttersving.
Du må jo gjerne tro at dette er en fullført handling i sving men sannheten er noe helt annet
Kult bilde, men ikke noe mer
Hvorfor stillbilde av det råeste nedlegger i historien og ikke filme hele svingen?
Dette er ett bilde akkurat i det han treffer bakken. Se på sporvalget hans. Alle ligger på curbsen i innersvingen.
Han ligger på curbsen i yttersving.
Du må jo gjerne tro at dette er en fullført handling i sving men sannheten er noe helt annet
Kult bilde, men ikke noe mer
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger
Er det spesiellt god lastekapasitet på ADV kontra andre sykler? Jeg hører det stadig, men har lagt merke til at noen av de ikke har spesiellt mye i laste evne.AJ skrev:Hva med dårlig, eller i beste fall middels gode demperkomponenter, ukomfortabel sal, dårlig lastekapasitet, ikke særlig god for passasjer, får "farlige" kjøreegenskap med last og passasjer, særlig ved svingkjøring, stor fare for wobbling og tankslapping... osv. osv...WikingTnT skrev: Nei , hva handler tråden om....ADV henger ikke med på Autobahn..., ADV henger ikke med på IOM ... , Adv henger ikke med på høyfart-kjøring ift sporttourer...Adv ikke best i grustaket ... noen flere oppsiktsvekkende og grensesprengende informasjon som er utelatt?
![]()
Og til slutt, finnes det virkelig noen ADV sykler som ser bra ut![]()
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.