Fine bilder av Honda CD 50, det er jo en klassiker. Har tilfeldigvis lest om den i et svensk bilblad.
Takker for en kjempemessig tilbakemekding AJ.AJ skrev:En sann glede og en sann fryd å lese innleggene dine, Stor-Oteren![]()
!
Kjenner igjen mye fra egen ungdom og mopedtid.
Dessverre tok jeg ikke vare på bildene av Puch'en med tre gir på styret og den kliss nye Suzuki AC50, som jeg kjøpte i... ja, jeg tror det må ha vært i 1974... eller kanskje det var i '75.
Uansett og okkesom, den ble kjøpt på Hasli Motor på Eina til den nette sum av 4350,- kr. En liten kontantsum byttet eier og jeg dro derfra som lykkelig AC50 eier med et avbetalingshefte på resten av kjøpesummen i lomma.
Takker for tilbakemeldingen.Longines skrev:Veldig artig å lese. En litt villere motorisert ungdomstid, enn den som jeg opplevde i Bærum på nittitallet.![]()
Fine bilder av Honda CD 50, det er jo en klassiker. Har tilfeldigvis lest om den i et svensk bilblad.
Skulle vi ikke kjøre moped vi som var sjømenn mener du he he, du Jompa, du Jompa.Jompa skrev:Sjømann som kjører moped![]()
![]()
![]()
Da jeg var 16 år var ikke 4-taktsmoped engang tema, det var 2-takt som gjaldt.
Gilera eller Suzuki TS50ER, og så var det noen raringer som kjørte Yamaha DT 50 Enduro.
Og en og annen Corvette, Puch og Panter da. Svart Panter var visstnok bedre enn gul......... ikke spør hvorfor.
Det med å hoppe i gang en gammel Tempo har jeg også vært med på.
Broren til en kompis hadde en Tempo Swing (?) da jeg var sånn 12 - 13 år.
Den brukte vi å kjøre "cross" med på et gammelt udyrka jorde med tusen skjærtuer.
Man kan nesten skrive om uttrykket "liten tue kan velte stort lass" til " litt større tuer velter i hvert fall tolvåring på tung 150-kubikker"
Gul Panter med sprint-sett (sylinder, stempel, forgasser, potte) var best, tror jeg:-)Stor-Oteren skrev:Skulle vi ikke kjøre moped vi som var sjømenn mener du he he, du Jompa, du Jompa.Jompa skrev:Sjømann som kjører moped![]()
![]()
![]()
Da jeg var 16 år var ikke 4-taktsmoped engang tema, det var 2-takt som gjaldt.
Gilera eller Suzuki TS50ER, og så var det noen raringer som kjørte Yamaha DT 50 Enduro.
Og en og annen Corvette, Puch og Panter da. Svart Panter var visstnok bedre enn gul......... ikke spør hvorfor.
Det med å hoppe i gang en gammel Tempo har jeg også vært med på.
Broren til en kompis hadde en Tempo Swing (?) da jeg var sånn 12 - 13 år.
Den brukte vi å kjøre "cross" med på et gammelt udyrka jorde med tusen skjærtuer.
Man kan nesten skrive om uttrykket "liten tue kan velte stort lass" til " litt større tuer velter i hvert fall tolvåring på tung 150-kubikker"![]()
Skulle vel holdt oss til påhengsmotorer vi da kanskje.
Tror faktisk du tar feil der Jompa, mener å huske at Honda CB 100 var den som ruvet mest i størrelse, mens Yamaha 100 var smalere og mindre enn de to forannevnte.Jompa skrev:Gt 100 var vel den "største" av 100-kubikkerne hvis jeg ikke husker feil.
Både KH 100 og særlig GP100 var mye mindre enn gt,en. Og CB 100 lignet en moped med et langt og tynnt cylinder.
Der ble vi veldig fort enige AJ, det er akkurat slik jeg også husker det.AJ skrev:Jeg mener også å huske at CB100 så mest motorsykkel ut hvor motoren også pekte seg ut som mer ... ehem... voksen...![]()
Ellers var jo denne tosylindrede Yamaha'en en artig sak. Spyttet flammer gjorde den rett som det var også. Skilte seg helt klar ut fra de andre, men så spinklere ut mener jeg å huske.
De andre?
Ganske anonyme, egentlig...