Ulempen ved banekjøring?
Ulempen ved banekjøring?
Ville dere ha kjøpt en sykkel som har vært kjørt på bane? Er det noe negativt ved det? Vil motoren bli dårligere av den grunn? Sykler, ihvertfall rr sykler, er designet for både høy fart og turtall. Og vil motoren gå dårligere om den blir kjørt som om det var en familievan? Temaet kan sikkert ha vært tatt opp før, men fant det ikke nå med en gang...
Folk skriver på salgsannonsene sine om at det ikke har blitt kjørt på bane, som om det er noe veldig positivt.
PS. Nå tenker jeg ikke på velt. Bare motormessig.
Folk skriver på salgsannonsene sine om at det ikke har blitt kjørt på bane, som om det er noe veldig positivt.
PS. Nå tenker jeg ikke på velt. Bare motormessig.
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Ulempen ved banekjøring?
Ja, ville ikke hatt noen problemer med og kjøpe sykkel som har vært kjørt på bane.
Nå er det jo forskjell på banekjøring og da. Stor forskjell på trackdays og rein konkurangsekjøring.
Nå er det jo forskjell på banekjøring og da. Stor forskjell på trackdays og rein konkurangsekjøring.
-
- Innlegg: 55
- Registrert: 13 sep 2014, 18:58
- Motorsykkelen din: Merida trøsykkel
- Bosted: Tromsø
Re: Ulempen ved banekjøring?
Slik jeg har forstått det har banesykler ofte flere km per time kontra sykler kjørt på vei.
braaAAap 

- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Ulempen ved banekjøring?
Du har kanskje bare timeteller på husaberg'n? De fleste gatesykler har km-teller.Marshall skrev:Slik jeg har forstått det har banesykler ofte flere km per time kontra sykler kjørt på vei.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Ulempen ved banekjøring?
Banesykler vil jo kjøres hardere enn gatesykler, grunnen til timetellere er service innen så så mange timer etter hard kjøring feks crossere mellom 5-20timer med olje/olje og filter skift.
Bremser slites hardere da de blir mer aktivt brukt osv osv.
Positivt er det jo at mange som kjører bane sansynligvis tar vare på sykkelen, men at de blir presset hardt er jo et faktum.
Bremser slites hardere da de blir mer aktivt brukt osv osv.
Positivt er det jo at mange som kjører bane sansynligvis tar vare på sykkelen, men at de blir presset hardt er jo et faktum.
Re: Ulempen ved banekjøring?
ikke kjørt på bane er vel tilsvarende opplysning som: er ikke brukt som taxi eller :har ikke vært kjøreskolesykkel.
jeg har ikke noe formening om banekjøring ei heller taxi men jeg har sett kjøreskole-biler og sykler få gjennomgå og det hadde jeg ikke kjøpt. nå går det værst utover slitedeler og det er det vel bare å bytte men sykkelen har fortsatt fått gjennomgå av ukyndig personell og de folka klarer å herpe det utroligste.
jeg har ikke noe formening om banekjøring ei heller taxi men jeg har sett kjøreskole-biler og sykler få gjennomgå og det hadde jeg ikke kjøpt. nå går det værst utover slitedeler og det er det vel bare å bytte men sykkelen har fortsatt fått gjennomgå av ukyndig personell og de folka klarer å herpe det utroligste.
Re: Ulempen ved banekjøring?
Mener ikke ren konkurransekjøring, heller mer at man kjører på bane i ny og ne.929rr skrev:Ja, ville ikke hatt noen problemer med og kjøpe sykkel som har vært kjørt på bane.
Nå er det jo forskjell på banekjøring og da. Stor forskjell på trackdays og rein konkurangsekjøring.
Re: Ulempen ved banekjøring?
har du bilde av sykkeln det er snakk om ? for nysgjerrighetens skyld.
Re: Ulempen ved banekjøring?
Nei er ikke snakk om en spesifikk sykkel. Bare mer et spørsmål om man har kjøpt seg katta i sekken om sykkelen har vært på bane. Ulempen og fordelen ved det... bare nysgjerrig om det i det hele tatt er noe negativt ved det.
Re: Ulempen ved banekjøring?
er vel positive og negative sider som med alt annet. sykkeln er vel godt innkjørt om ikke annet
Re: Ulempen ved banekjøring?
Det har jo blitt mer og mer populært å kjøre på "trackdays" de siste årene.
Har svingt innom rudskogen en del ganger bare for å se litt. Det er kjøring der stort sett hver torsdag tror jeg det var.
Uansett. Det er stor forskjell på de som kjører der også. Fra dem forsiktige som ønsker å lære seg mer svingteknikk til de som virkelig passer
å få "brukt" sykelen litt.
Men hadde jeg fått vite at sykelen jeg skulle kjøpe hadde vært brukt noen dager på trackdays i året så jeg ikke gått av den grunn.
Fordelen med at sykelen har fått lufta seg litt er jo at den i hvert fall ikke er full av sot og avleiring.
Går mer på generelt inntrykk av sykkel, eier og hva som er gjort med sykkelen. Har service vært fulgt opp. hva med ventiljusteringer osv.
Har svingt innom rudskogen en del ganger bare for å se litt. Det er kjøring der stort sett hver torsdag tror jeg det var.
Uansett. Det er stor forskjell på de som kjører der også. Fra dem forsiktige som ønsker å lære seg mer svingteknikk til de som virkelig passer
å få "brukt" sykelen litt.
Men hadde jeg fått vite at sykelen jeg skulle kjøpe hadde vært brukt noen dager på trackdays i året så jeg ikke gått av den grunn.
Fordelen med at sykelen har fått lufta seg litt er jo at den i hvert fall ikke er full av sot og avleiring.
Går mer på generelt inntrykk av sykkel, eier og hva som er gjort med sykkelen. Har service vært fulgt opp. hva med ventiljusteringer osv.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ulempen ved banekjøring?
Banekjørt R-sykkel med skilt er i utgangspunktet helt ok. Det viktigste er å prøvekjøre og vurdere sykkelen. Jeg mener at det er mye "verre" at en sykkel er bakhjulskjørt og herjet med på vei, enn at den er brukt til det den skal brukes til.
Uansett; prøv, se, vurder.
Praktisk erfaring fra meg; hadde en 2008 R6 som ren RR-banesykkel i 3,5 sesong. Den gikk mange 1000 km på bane i den perioden. Motorens tilstand og motorytelse (målt i dynobenk) ved salg i fjor var "som ny".
Det er dessuten vanskelig å kunne stole på selgers uttalelser om brukt sykkel ved privatkjøp, med unntak av at man kjenner selger og at det ikke er noen tidligere eiere. Igjen; Vurder sykkelen selv. Prøvekjøring er helt avgjørende.
Uansett; prøv, se, vurder.
Praktisk erfaring fra meg; hadde en 2008 R6 som ren RR-banesykkel i 3,5 sesong. Den gikk mange 1000 km på bane i den perioden. Motorens tilstand og motorytelse (målt i dynobenk) ved salg i fjor var "som ny".
Det er dessuten vanskelig å kunne stole på selgers uttalelser om brukt sykkel ved privatkjøp, med unntak av at man kjenner selger og at det ikke er noen tidligere eiere. Igjen; Vurder sykkelen selv. Prøvekjøring er helt avgjørende.
Re: Ulempen ved banekjøring?
Ja, det jeg tenker er at sykkelen kan vel ikke ta så mye skade av at den blir brukt til det den er laget for å gjøre, om service og vanlig vedlikehold er utført. Jeg er mer ops på 10 år gamle sykler som har bare kjørt 3000km... Som easyrider skriver, sot og avleiring.
Re: Ulempen ved banekjøring?
Ikke mye å være redd for. De syklene som går på bane får mye mer service, stell og ettersyn enn de som går på vei.
De har også teknisk kontroll før hvert løp.
Men de alle aller fleste banesykler uten skilt er det ikke betalt avgifter for, så kjøper du en skiltløs sykkel kommer det er del kostnader i tillegg.
De har også teknisk kontroll før hvert løp.
Men de alle aller fleste banesykler uten skilt er det ikke betalt avgifter for, så kjøper du en skiltløs sykkel kommer det er del kostnader i tillegg.