Frakt av mc
-
- Innlegg: 91
- Registrert: 17 apr 2016, 18:29
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Re: Frakt av mc
Skal din frue kjøpe usett? Hvis ikke så er billigste og letteste måten å hente den på, å ta hengeren på bilen og sette av gårde.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Frakt av mc
Sett sykkelen på hovedstøtte(depotstøtte) ta med et tynt bord eller en metallplate og legg under, stropp fast rundt gaffelbeina(hjulbolten) en stropp på hver side, legg noe foran framhjulet slik at ikke sykkelen kan komme fremover. Gjør det samme ved bakhjulet, husk at bakhjulet står i friluft, så ta med noe å legge under. Legg noe over salen slik at det ikke gnisser, og fest en stropp over. Ta gjerne en sikringsstropp slik at den ikke har mulighet for å komme fremover. Da er du klar for avreise, stopp og sjekk at sykkelen ikke flytter på seg. Lykke til 

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 18 sep 2005, 15:20
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
- Bosted: A.Agder
Re: Frakt av mc
Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Frakt av mc
Gjorde det en gang og knakk sidestøttebolten...Thruxton skrev:Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 18 sep 2005, 15:20
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
- Bosted: A.Agder
Re: Frakt av mc
Om sykkelen står loddrett så hviler ikke sykkelen på sidestøtta.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Frakt av mc
Slik gjør jeg det og, men knepet er å feste/stramme alle stropper først og så jekke ned høyresiden først. Da reiser sykkelen seg. Så jekker man ned venstresiden til sidestøtta har god kontakt uten å bli overbelastet.HeHy skrev:Gjorde det en gang og knakk sidestøttebolten...Thruxton skrev:Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Men pass godt på hvis det er en kåpesykkel så ikke stramme stropper ligger i kontakt med kåpen. Vinklene endrer seg mye mens man strammer og plasten sprekker lett.
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 18 sep 2005, 15:20
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
- Bosted: A.Agder
Re: Frakt av mc
Ryggbeskytteren er perfekt som underlag når en stropper over salen.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Frakt av mc
Riktig, men ikke bruk jekkestropper fort gjort å dra til litt for mye.kjellv skrev:Slik gjør jeg det og, men knepet er å feste/stramme alle stropper først og så jekke ned høyresiden først. Da reiser sykkelen seg. Så jekker man ned venstresiden til sidestøtta har god kontakt uten å bli overbelastet.HeHy skrev:Gjorde det en gang og knakk sidestøttebolten...Thruxton skrev:Foretrekker å frakte sykkelen på sidestøtta. Med jekkestroppene presser du fjærene sammen. Og dekkene er som limt til hengeren.
De andre jekkestroppene fester du høyt på begge sidene på sykkelen.
Men pass godt på hvis det er en kåpesykkel så ikke stramme stropper ligger i kontakt med kåpen. Vinklene endrer seg mye mens man strammer og plasten sprekker lett.

Produsenter og forhandlere bruker jo bare spennbånd og det holder i bøtter og spann.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Frakt av mc
Frakta VF'n 65 mil på hovedstøtta, sto støtt som fjell
veier 270kg tørr, og ganske topptung.
Kjørte akkurat en scooter 50cc, festet på samme måte, kunne nesten veltet hengern uten at moppa flytta seg.
Har også fraktet en Suzuki AC50 på sidestøtta, uten like stort hell, feste til sidestøtta ga litt etter, så stroppene måtte etterstrammes.
Men man bestemmer selv hvordan man vil sikre den, man er selv ansvarlig for evt. skader.

Kjørte akkurat en scooter 50cc, festet på samme måte, kunne nesten veltet hengern uten at moppa flytta seg.
Har også fraktet en Suzuki AC50 på sidestøtta, uten like stort hell, feste til sidestøtta ga litt etter, så stroppene måtte etterstrammes.
Men man bestemmer selv hvordan man vil sikre den, man er selv ansvarlig for evt. skader.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Frakt av mc
Frakt på henger eller i varebil er en smalsak.. Leide en Hiace fra RentAWreck og henta en Kawa Z750 ifjor vår. Kjørte Oslo-Ålesund-Oslo på en dag.
Ang. stropping, å stroppe den på en slik måte at man komprimerer dempingen er en stor fordel vil jeg si, men man trenger ikke overdrive heller. Går gaffelbeina lekk, så kanskje det var på tide, hva vet jeg.
Normalt lar jeg en hjelper sitte på sykkelen rett opp og ned, så fester jeg to stropper forran(styrefester, styrekrone, øvre demperfester er perfekt), en ut til hver side og litt frem. Strammer så det er sånn passe(ellers vil jo sykkelen trille fremover). Fester så to stropper bak med ca. samme vinkel ut på siden og bakover som forran og strammer opp her(fothvilerfester er ofte perfekt). Da strammer det seg forran og sykkelen står nå i lengderetningen. Så er det bare å stramme på forran så gaffelen går ned sånn passe og stramme etter litt bak.. Du kan kjøre av veien, ta et kolbøtter og bulke noe vannvittig.. Eneste som står stått i bilen er sykkelen :)
Fire jekkestropper, ingen bruk av støtte og gjort på 5 minutter
Frakta veldig mange sykler slik og aldri vært noe problem :)
Ang. stropping, å stroppe den på en slik måte at man komprimerer dempingen er en stor fordel vil jeg si, men man trenger ikke overdrive heller. Går gaffelbeina lekk, så kanskje det var på tide, hva vet jeg.
Normalt lar jeg en hjelper sitte på sykkelen rett opp og ned, så fester jeg to stropper forran(styrefester, styrekrone, øvre demperfester er perfekt), en ut til hver side og litt frem. Strammer så det er sånn passe(ellers vil jo sykkelen trille fremover). Fester så to stropper bak med ca. samme vinkel ut på siden og bakover som forran og strammer opp her(fothvilerfester er ofte perfekt). Da strammer det seg forran og sykkelen står nå i lengderetningen. Så er det bare å stramme på forran så gaffelen går ned sånn passe og stramme etter litt bak.. Du kan kjøre av veien, ta et kolbøtter og bulke noe vannvittig.. Eneste som står stått i bilen er sykkelen :)
Fire jekkestropper, ingen bruk av støtte og gjort på 5 minutter
Frakta veldig mange sykler slik og aldri vært noe problem :)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Frakt av mc
Hentet min egen sykkel 3-4 timer fra hvor jeg bodde. Altså 6-8 timer tur/retur. Hadde da ikke MC lappen og løsningen ble å låne henger som vi har i familien og kjøre å hente sykkelen slev.
Stroppet sykkelen fast og kjørte tilbake. Så har du lyst på en kjøre tur med bil og henger så er det en løsning kanskje.
Stroppet sykkelen på side støtta med litt press. Flere stropper i alle retninger. Og kontrollerte underveis. Fungerte meget bra
Elruts


Stroppet sykkelen på side støtta med litt press. Flere stropper i alle retninger. Og kontrollerte underveis. Fungerte meget bra
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
