Heisan
0233 og velkommen hit til MCsiden.no
Helt enig med deg - langtur på MC med ikke altfor lange dagsetapper, er helt topp. Spesielt når været er bra

, selv om jeg og min faste passasjer, kona, også har hatt våre spektakulære turer i det som ligner monsunregn med heftig torden. Har sin sjarm det også

.
Selv har jeg ingen erfaring med passasjerkjøring på lett-MC, men tar for gitt at det samme gjelder på lett som mellomtung og de tyngste.
Som å sørge for at demperinnstillingene er tilpasset økt vekt på sykkelen, som en passasjer fører til. På lett-MC uten slike innstillinger må man ta hensyn til dette og kjøre etter forholdene. Dvs. kjøre forsiktig på humpete, ujevn vei for å sikre at demperne ikke blir "overarbeidet" og mister grepet om jobben de skal gjøre, nemlig å gi deg som fører med passasjer trygg og sikker demping og dermed godt veigrep.
Ellers bør en påse at sykkelen ikke belastes unødig. Dvs. å la den dra tungt på høygir. Gir heller ned og sørg for at motoren går lett og ledig, for å si det slik. Det vil gjøre at slitasjen på motor kg drivverk blir mindre.
Mye kjøring med passasjer vil naturlig nok gi mer belastning på bakdemperen spesielt og redusere levetiden på denne.
Skal du kjøre mye og langt med passasjer kan det være en ide å bytte bakdemper til en som er nyere og bedre enn originalen.
Det var i grunnen det jeg kom på i farten...

.
Ønsker deg en riktig fin MCsesong

:) .