Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Jeg har kjøpt biletter til André Villa FMX Show på Lillehammer på fredag i jazzuka for meg og en tremenningen jeg har lovet skal få bli med. Det er hun som har ønsket seg turen, og har ikke de resurser som skal til for å ta turen på egenhånd. André Villa er både hun og jeg i slekt med, og dette showet gleder jeg meg veldig til :-) Ha dette i tankene Ove, kanskje du også kunne tenke deg å bli med oss på dette. Jeg regner med at jeg må jobbe hele denne uken, men tar fri denne fredagen pga showet.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Snart på vei til smøgen sammens med Cutless. Overnatter på Wiggersvik Camping.

http://locatoweb.com/map/single/104871757

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av WikingTnT »

Smøgen? Har bestilt leilighet der i sommer - har ikke vært der før, er det en fin plass for to godt voksne pluss barn i tjueårsaldern?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av supersic »

WikingTnT skrev:Smøgen? Har bestilt leilighet der i sommer - har ikke vært der før, er det en fin plass for to godt voksne pluss barn i tjueårsaldern?
Det er en fin plass hvis barna dine er gutter, trukke dattera mi får dra dit før hun er tredve

Skauracer
Innlegg: 17
Registrert: 27 feb 2015, 16:40
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -15
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Skauracer »

Takk for praten Bjerknez og Cutless. Vi får ta en kveld sammen ved neste korsvei, måtte hjem til familien og 17.mai og alt som hører til.
Det ble den Blå Grønne veien hjemover til Plankebyen. Passe godt gasspådrag hele veien hjemover men slo av inn mot Halden. Godt var det for her var Biltilsynet og Politiet på plass - både inn/ut av Halden på begge sider av byen. Bra men egentlig litt trist, var en tur innom sentrum og du skal lete lenge etter en by som klarer å samle så mye bil/Mc på 16.mai :twothumbs: Gamle og nye kjøretøyer om hverandre. Tydelig at byen klarer å mobilisere alt som finnes i omkringliggende områder - selv om ikke alle klarer teknisk kontroll :[-X
Ha en fin 17.mai i Sveariket - dere har jo soloppgangen i front på campinghytta - Jeg viste dere jo hvor Systemet lå - det er begrenset hva dere fikk handlet i tankveskene :lol :lol Kjør pent hjem.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Takk for hyggelig prat Skauracer. Synd vi hadde det litt travelt. Hade vert hyggelig hvis vi kunne tatt noen pils alle tre. men vi får ha det til gode. Kommer et blogginnlegg her om noen få minutter angående turen så følg med :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde
Søndag 15. mai bråbestemte jeg og Cutless oss for en MC tur tur til Smögen og det var en god dose flaks som gjorde at vi i det hele tatt fikk et sted og overnatte.

Vi trodde det var enkelt å bestille et sted og overnatte via airbnb da vi sendte flere forespørsler uten hell. Det ene stedet ville ikke ha besøk av oss og de andre stedene ga oss også avslag av uvisse grunner. Men vi ventet fortsatt svar fra det siste stedet og svaret fikk vi ca. tre timer før avreise, og det ble nok et avslag merkelig nok. Da begynte tiden å bli meget knapp og vi bestemte oss for alternativ nummer to som var å ringe campingplasser og høre om dem hadde ledige hytter. Vi lette febrilsk på nettet mens vi holdt kontakten via Facebook chatten og til slutt så ringte vi Wiggersvik Camping. Jada, her var det ikke engang grunnlag for å bestille for her var alle hyttene unntatt en ledig så vi fikk beskjed om at vi bare kunne dukke opp og velge oss ut en hytte når vi kom dit. Så da bestemte vi oss for å kjøre av gårde og vi møttes på Høk Kro og Motell ganske nøyaktig kl. 13:00. Jeg var som vanlig først ute da jeg liker å ligge litt før tiden og dermed kunne jeg få i meg en kaffekopp før vi reiste av gårde.

Bilde

Jeg stilte inn TomTom appen på svingete vei, la meg først og geleidet oss nedover på ganske fine og avsidesliggende MC veier. Selv om vi befant oss på den svenske landsbygden så var jeg glad jeg hadde GPS til turen for her var det flere veikryss enn jeg først trodde, men TomTom appen klarte seg stort sett veldig bra, bortsett fra at den fikk litt angsthikke når vi nærmet oss målet. Jeg fikk beskjed om å ta en usving gang på gang og veien vi kjørte var såpass avsidesliggende at jeg nesten trodde den hadde ført oss ut i intet. Vi stoppet opp så jeg fikk satt den på «raskeste vei» og da ble det andre boller. Vi fikk raskt greie på at bare 500 meter lenger fremme så kom vi rett ut på en hovedvei og deretter gikk turen sporenstreks mot Smögen og Wiggersvik Camping. Ruten nedover ble tracket via LocaToWeb appen og her er den eksakte ruten vi tok.

PS! Får ikke linket til dette kartet her. Den eksakte ruten kan sees ved å besøke bloggen min. Linken finner dere nederst i signaturen min.

Vel fremme på campingen så sto "Skauracer" og ventet på oss og vi rakk og slå av en hyggelig prat mens vi sjekket inn, noe som skulle være litt vanskeligere enn først antatt. Resepsjonen hadde akkurat stengt og damen som jobbet der hadde dratt for dagen. Et lite øyeblikk så trodde vi rett og slett at vi måtte returnere og ta turen hjem igjen, for det var jo tross alt ikke mer enn ca. 15 mil det var snakk om. Men bak bygget så dukket eieren/vaktmesteren/campingsjefen opp og sa at vi kunne få denne hytten mens han pekte på den. Jeg tenkte, dette var jo en veldig fin hytte så jeg sa så klart i fra at denne tok vi. Vi fikk også avslag i prisen og fikk beskjed om at vi skulle få den for usle 500 kroner og da var jo den saken klar. Vi tok nøklene og kjørte opp til anvist hytte og det var akkurat plass til to MC’er rett ved siden av hytten. «Skauracer» ble med oss opp til hytten og slo av en prat mens vi salet av og siden han var lokalkjent i området og hatt hytte ikke langt unna så fikk vi greie på at det det også fantes ett systembolag i nærheten bare noen kilometer fra hytten. Undertegnede hadde sikret seg skikkelig pol ØL allerede i Strømstad så jeg var sikret, mens Cutless hadde røsket med seg noe svenskt butikk ØL på vei nedover. Han fikk nok muligens kalde føtter og dermed så bestemte vi oss for å ta farvell med Skauracer og ta turen til det lokale polutsalget før stengetid. I ettertid så priset han seg lykkelig over at vi tok denne turen, for det svenske butikk ØL’et smakte myrvann med hint av tang og tare.

Bilde

Temperaturen var akkurat passe til å bli sittende ute en stund og selv om vi ikke akkurat ble solbrente der vi satt så klarte vi og fortære noen pils, snakke litt MC samt løse noen verdensproblemer før vi til slutt mistet solen. Cutless foreslo at vi flyttet stolene til ett sted på andre siden av hytten hvor det var sol og det endte med at vi fant en solflekk midt på en grusplass hvor utsikten besto av noen konteinere. men hva gjør vel det så lenge vi kunne sitte ute og kose oss med pils og MC prat. Dog ble vi ikke sittende så lenge da vi til slutt måtte gi tapt med solen. Vi trakk derfor inn i hytten og fortsatte praten der. Utsikten fra hytten var det dog intet å utsette på.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Praten gikk og rundt kl. 00:00 så bestemte Cutless seg for at han skulle legge seg for kvelden. Jeg har hørt at det beste er å gi seg mens man er på topp, men personlig så pleier jeg nok å dra den litt lenger før jeg finner loppekassa. Men i ettertid så var jeg glad for at vi la oss tidlig for dagen derpå var jeg like fin. Jeg sto opp klokken 05:30 og fant vel ut at det var litt for tidlig for visse andre så jeg røsket med meg et blad og la meg for å lese en times tid. Plutselig hørte jeg noe grynting utenifra og da tenkte jeg at han endelig hadde fått opp øynene. Han var nok ikke i like god form som meg, men formen var bra nok til at vi så smått begynte å tenke på utsjekkingen. Cutless hadde nemlig klint til dagen før og kjøpt to paier beregnet for mikrobølgeovn så frokosten var spikret. Smakte godt gjorde det også.

Vi bestemte oss for å ta en tur mot Smögen og kikke litt før vi satt kursen hjemover og det angret vi ikke på. Smögen er rett og slett et fantastisk flott sted og så absolutt et sted jeg skal besøke igjen.

Bilde

Bilde

Men jeg fikk intrykk av at Cutless hadde en smule lyst til å sette kursen hjemover og da satt jeg igjen TomTom appen på «svingete vei» og kjørte av gårde. Vi fant ut at vi traff noenlunde den samme ruten hjemover. Etter et par kjølige mil på svenske småveier så stoppet vi ett sted hvor solen hadde tatt tak for å få i oss litt varme og prate litt skjit. Cutless ymtet innpå at vi kanskje burde vurdere transport etappe herfra og hjem og da bestemte vi oss for å gjøre det. Personlig har jeg ingenting i mot og la BMW’en få strekke litt på beina og smake på turtall over 5.000 rpm. Vi ble enige om å stanse på første og beste veikro for en kaffekopp i solen og det ble ikke mer enn ett par mil på motorveien før vi svingte av og stoppet på Rasta Cafe og Restaurant. Vi fikk slengt i oss litt kaffe og ett par wienerbrød før vi kjørte videre.

Bilde

Bilde

Bilde

Neste og siste stopp ble på Shell i Halden der Cutless måtte fylle tanken og det var også der vi skilte lag for denne gang. Jeg bestemte meg for å ta en tur innom Høk på vei hjem, mens han valgte transportetappe mot Ås. Vel fremme på Høk så satt det en del klovner (17. mai pyntede gamlinger) og min tilstedeværelse passet ikke veldig bra inn der akkurat da, men jeg eier jo ikke skam så jeg kjørte inn på plassen i godt driv og parkerte to meter fra inngangen. Jeg fant ut at veldig mange var kamuflerte MC førere for jeg kom i prat med flere der som tydelig misunte meg turen.

Vel… nok var nok og jeg satt kursen hjemover, inkludert en liten omvei helt på tampen. Jeg kjørte inn i garasjen ca. kl. 10:00 og da var jeg egentlig veldig fornøyd. Det ble ikke noen lang tur, men så absolutt en svært så hyggelig tur med mye skjitprat og latter. Takk for en flott tur Cutless og takk for praten Skauracer! :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38144
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Så ut til å ha vært en fin tur, dette :) .

Var en tur i Smøgen i fjor sommer, kjerringa og jeg, også. Men for mye folk overalt og kjølig vind gjorde at det bare ble en kort tur innom den gangen...

Men vi husker fortsatt den flotte turen vi hadde da våre to eldste etterkommer var småbarn. I bil, naturlig nok.
Lenge siden den turen og Smögen var blitt ganske annerledes og mer tettbygd siden da.
Likevel er mye av sjarmen beholdt og stedet kan fort komme på reisekartet igjen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Ja det er slett ikke nødvendig og planlegge lange turer og flere overnattinger for å smake på MC gleden. Det er turan som telle :twothumbs:

Men jada, jeg har hatt noen fantastiske langturer også så klart :thumleft

Skauracer
Innlegg: 17
Registrert: 27 feb 2015, 16:40
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -15
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Skauracer »

Vi får ta en felles tur ved en senere anledning - det finnes fortsatt en del "Smultronställen". Morsomt med Bohuslän, da det er fint å kunne kombinere den indre og ytre leden, og mange fine veier på tvers av ledene. Her finnes fortsatt grusveier! Men enig med AJ; mye folk mellom Midtsommar til og med uke 31. Og da blir det kø,kø,kø på den ytre leden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker det at for meg så stiger gleden med å kjøre når jeg befinner meg på nye steder. Jeg trives på kjent beite også, men jeg føler jeg er mer på tur når jeg kjører steder jeg aldri har vert før. Dog er det ikke mange veiene her nede eller i Norge generelt jeg ikke har opplevd. Så til sommeren skal jeg prøve og legge opp en litt "uvanlig" rute tror jeg når jeg skal til Molde...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg for sikkerhetsskyld bestillt 20.000km. service på Speed MC 8.juli. Har kun kjørt 14.500km. ennå og er usikker på om jeg trenger service før ferien, men jeg bestillte time for sikkerhets skyld. Er jo mye å gjøre for forhandlerene rundt den tiden og det siste jeg ønsker er å bli stucked fordi jeg ikke får tatt service i tide.

Timen kan jo evt. bare avbestilles :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Har gjort unna noen arbeidsoppgaver og sitter her og kjeder meg litt over en kaffekopp og da tenkte jeg at jeg kunne lufte noen tanker rundt min mc tilværelse.

For det første, det blir ikke sykkelbytte på meg i år, og heller ikke til neste år. Så dette er ikke en post hvor jeg trenger hjelp til valg av sykkel eller hvor dette står sentralt. Men allikevel så har jeg jo begynt å stikke ut følehårene for hvilken retning jeg tror jeg kommer til å ta ved neste korsvei.

Det eneste jeg er 100% sikker på så langt er at det ikke blir en R-sykkel. Hverken motorkarakteristikk eller sittestilling appelerer til meg i det hele tatt.

Jeg er i grunn veldig fornøyd med den jeg har og dette er en godt priset råtass som kun har ett par konkurrenter i det segmentet, i mine øyne. Skulle jeg hatt en lignende sykkel igjen i samme segment så hadde jeg faktisk kjøpt en ny utgave av den jeg har. Ja så glad er jeg faktisk i den sykkelen.

Men så leker man jo litt med tanken på og "konvertere" til en annen type sykkel. I tankene så har jeg vert innom både cruiser, traktor og sports tourer. Traktor er praktisk, men uhyre kjedelig. Føler ikke jeg er helt der enda. Cruiser tenner meg litt mer da dette jo også er noe jeg er kjent med da jeg har eid en cruiser tidligere (min første sykkel). Føler jeg er mer "på tur" når jeg kjører cruiser noe jeg liker 60% av tiden. Men da mangler jeg sykken til de resterende 40% hvor litt aktiv kjøring inngår. Til slutt så har man jo sports tourer. I mine øyne liker jeg noen av disse og kanskje spesielt KTM 1290 SuperDuke GT. Sidevesker og tåppbåks er noe jeg ikke liker så og kjøpe en slik sykkel fordi jeg trenger mer plass er ikke kluet her. Da står vi igjen med en kanskje mer komfortabel og romslig sittestilling. Motormessig vil det vel ikke være den helt store oppturen i forhold til den jeg har så jeg føler liksom det blir mer (tyngre) sykkel, større motor (for å kompensere for tyngden) og høyere pris grunnet de to førstnevnte. Altså ikke en kombinasjon jeg i utgangspunktet ikke liker.

Da står jeg igjen med sykkeltypen jeg allerede har. Jeg trenger ikke plassen (sidevesker og tåppbåks samt romsligere sittestilling). En traktor er kanskje noe jeg kommer til å vurdere senere og en cruiser føler jeg blir litt feil med tanke på kjørestil. Jeg fikk også problemer med ryggen ved cruiseren jeg hadde og det bekymrer meg også litt.

Så skal jeg kikke på sykler i det segmentet jeg allerede befinner meg i så er det kun tre sykler som detter inn i hodet mitt og jeg har prøvekjørt to av dem. Den ene er KTM SuperDuke 1290R. Flott sykkel på alle måter. Rå lyd og motormessig er den som BMW'en, men en litt annen karakteristikk. Dog mangler den de fantastiske demperne jeg er vant til og den koster 30-40 lapper mer. Så i utgangspunktet så har jeg konkludert med at denne utgår så langt. Så har man Tuono. Denne har jeg ikke kjørt, men denne koster vel omtrent det samme som BMW'en og baktankene mine her er driftsikkerhet og igjen...demperne. Jeg elsker demperne på BMW'en... Hakhap har jo en Tuono og så vidt jeg vet har denne vert to ganger på verksted grunnet feil som har oppstått. Ikke nok til å skrive statistikk om, men nok til at jeg blir betenkt. Joda, man har jo garanti så klart, men det hjelper jo lite når man står der og klør seg i hodet midt i ferien...

Ti slutt har man Yamaha XSR9. Denne har jeg prøvekjørt og jeg likte den godt. Motorkarakteristikken er midt i blinken. Men det blir liksom en liten nedtur i forhold til BMW'en med tanke på elektronikk/dempere etc. Den koster jo også langt mindre men prisen er ikke veldig avgjørende her egentlig.

Derfor så har jeg bestemt meg for å beholde den sykkelen jeg har en stund til. Jeg føler ikke jeg mangler noe som helst og skulle jeg mangle noe på sikt så går det på ting som gjør at jeg evt. endrer type sykkel og av grunnen over så blir nok ikke dette aktuelt ennå.

Så da var kveldens tanker skrevet i stein, så får vi se hvordan tankene blir etter endt sesong og om dem kanskje endrer seg litt. Så langt er jeg veldig tilfreds med sykkelen jeg har og da ser jeg ingen grunn til å bytte på en god stund ennå.

EDIT:
Jeg glemte helt og nevne Triumph Speed Triple R. Utseendemessig den sykkelen jeg liker best av alle de nevnte i dette innlegget. Men her føler jeg også man får mindre får pengene (sett bort fra utseendet) i forhold til BMW'en. Man sitter mer behagelig på en Speed Triple og den er større, men igjen så trenger jeg ikke større sykkel sånn sett. Motormessig er den jo hakket sløvere enn det jeg er vant til (selv om den ikke er noen sinke av den grunn) og prisen er nok noe høyere enn BMW'en når utstyrslista er krysset av. Jeg synes også det er litt kjipt at det er hovedservice hver 20.000km. Kjører man 20k i året som jeg gjør så får man en hovedservice hvert år. Ikke akkurat verdens undergang, men det må tas med i den store "utvelgelsesprosessen" med tanke på argumenter for og i mot.

S1000R er på ingen måte en sykkel som skiller seg ut blandt mengden med tanke på utseende, men på alt det andre så mener jeg den knuser det meste med tanke på hva man får for pengene.

Så her finner man sikkert både selvmotsigelser og det som værre er, men annse det som en liten brainstorming fra min side :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde
I dag tok jeg meg tid til en liten vask av BMW’en hvor jeg også gikk over alle plastdeler med plastfornyer. Det trengtes sårt etter lang tid uten stell.

Sykkelen ble først skumlagt og avspylt før den igjen ble skumlagt. Da var det frem med vaskebøtta og vaskehansken og gå mer nøye til verks. Deretter ble den igjen avspylt grundig med høytrykk. Så var det frem med «Blaster’n» som er en vann avblåser jeg har kjøpt. Blåste så sykkelen tørr før jeg rullet den inn i tørr garasje. Da var det frem med depotstøtten slik at jeg kunne smøre kjedet samt ta felgene ett grundig tak. Deretter ble det en god runde med plastfornyer på alle plastdeler.

Nå står den og «hviler» til i morgen, for da skal den få seg en runde med rubbing samt beskyttelse slik at den er klar for sommeren.

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23292
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Sharkspeed i Trollhättan en dag denne uken og dermed ta meg en dag fri, siden det er meldt strålende vær. Har vel ingen spesielle kjøpsplaner bortsett fra at jeg vil ta en nærmere titt på noe som er litt mer casual til småkjøring og jobbpendling. Er mye rimelig som selges der og den sorte skinndressen jeg har i dag ble kjøpt der. Den har jeg nå hatt i tre år og den er like hel enda.

Kanskje det er noen som har lyst til å slå følge?

Svar