Sotede tennplugger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

Heia:) Igår begynte "han" å fuske, hostepleier og harke. Idag blei d enda verre, så vidt han ville gå. Av erfaring vet jeg at en kjapp plugg-rens
pleier å hjelpe. Så ut med pluggene. De var ganske så nedsotet, så en vask og litt filing så inn med dem igjen. Og sykkelen starter og går som ei kule!:) Har som sagt opplevd dette før, men da gjerne etter en hel del mil. Disse pluggene har jeg bare kjørt 15-20 mil på. Synes det er vel kort før de soter så ned. Hva kan det være? Har ikke rørt forgasserne, men de trenger kanskje litt justering innimellom uansett? :crazy:

ZZR-Erling

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av ZZR-Erling »

Lettere om alle vet hvilken bike det gjelder.
Men kan være choke som henger på, men heller mest mot luftfilteret, IKKE gasserne.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

Gjelder sykkeln på bilde:) Luftfiltrene er åsså helt nye, kun 15-20 mil på de og. Chokemekanismen ble smurt opp og gådd over når jeg hadde motoren ute i vinter. Merker også stor forskjell på gangen om jeg drar ut choken når han bakker på tomgang, så virker ikke som den henger.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av Jompa »

Våt eller tørr sot?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

Jompa skrev:Våt eller tørr sot?
Helt tørt, og helt svart. Sku kanskje tatt bilde, men glømte d da æ hadde d litt travelt;)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av Jompa »

Bruker motoren olje?
Det skal ganske høyt oljeforbruk til før pluggene soter. Mye blårøyk med kald motor?

Høyt bensinforbruk?
Er forgasserne riktig innstilt ? " Noen" kan ha byttet dyser for å få sykkeln til å gå bedre eller jevnt.
Regner med at du har vak.forgassere og vet ikke hvordan man stiller dem inn, sikkert verkstedjobb.

For kalde plugger?
Prøv med ett nummer varmere plugger.
En plugg som er for kald klarer ikke å brenne seg ren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av Anaxim »

Ja, ett nr. varmere plugger støttes. Har hatt det samme problemet med min sykkel (Fazer). Forsvant med litt varmere plugger. Verdt et forsøk i alle fall.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

Takk for tips og innspill. Tror jeg begynner å nærme meg noe. Kjørte en tur igår og han gikk helt fint de første 2-3 mil. Så begynte han å fuske på høyt turtall, før han stoppet helt. Da va batteriet så å si flatt, tiltross for at det var nyladet samme morgen! Fikk trillet sykkeln igang og kom meg hjem ved å slå av alt strømforbruk, måtte kjøre uten lys;) Han harket og stoppet om jeg slo på hovedlyset. Idag har jeg målt ladingen. Den lå på under 13 volt, noe som jo er for lavt. Har slitt de siste 2 årene med ladespenning og har skiftet spenningsregulatoren 4 ganger:( Har idag gått over ledningsnettet og finner ingen problemer der. Har målt og målt igjen, alt som målees kan, men klarer ikke å finne noen feil. Statorn leverer det den skal og finner ingen jord-feil. Er en gåte for meg hvorfor den "spiser" regulatorer. Skal innrømme at jeg ikke har kjøpt regulatorer fra øverste hylle. Kaan det være så enkelt at jeg bare må "investere" i en dyrere og bedre?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av Jompa »

Ladespenninga bør ligge rundt 14 V, 13,8 har vært nevnt som absolutt minimum både på dette forumet og mange steder, så det stemmer nok.
Elektronikken til tenninga kutter ut ved 11-12 V, så det er årsaken til stoppen.
Men sotinga på pluggene har nok en annen årsak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

Tror jeg nærmer meg en løsning på strøm-mysteriet! Startet opp med fulladet batteri idag. Han gikk helt nydelig på tomgang og på litt rusing. Målte ladingen, som lå på 13,5-14 V ved ca 2000 rpm. Ved rusing steg den fint til rundt 14,5-14,6. Men, når jeg slår på langlysene detter ladingen til litt over 10 V! Da var det bare tomgang i noen ganske få minutter, så var det ikke strøm nok til å starte på nytt. Dette er en feil som er kommet nå nylig og ganske plutselig. Jeg pleier å kjøre med langlys hele tiden, etter tips fra min gamle kjøreskolelærer;) Og har alldri hatt dette problemt tidligere. Prøvde å slå av og på stort sett alt av eletriskt, men ladingen faller kun på langlys. Mon tro hvor strømmen tar veien?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av supersic »

Ligg bak meg med fjernlysa på så skal vi få testet ut hvor bra du er på nødbremsing

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

supersic skrev:Ligg bak meg med fjernlysa på så skal vi få testet ut hvor bra du er på nødbremsing
Gamle slitne halogenlykter på en 24 år gammel sykkel lyser vel omtrent som 3 telys! Før meg er det mye viktigere at mine medtrafikanter enn om jeg skulle komme til å blende noen med telysene mine. Refleksvestene som mange bruker blender mere :crazy:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av Jompa »

Du har overslag mellom Lang/nærlysbryteren og pæra eller mellom releet og pæra, hvis det er lysrele på din sykkel.
Og der forsvinner mindre enn 10 AMP hvis ikke strømmen forsvinner før sikringa, mellom batteri og sikring ?
Rart egentlig, sikringa er vel plassert nært batteriet. Det burde egentlig begynne å ryke en plass.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av SuperTenere »

Jompa skrev:Du har overslag mellom Lang/nærlysbryteren og pæra eller mellom releet og pæra, hvis det er lysrele på din sykkel.
Og der forsvinner mindre enn 10 AMP hvis ikke strømmen forsvinner før sikringa, mellom batteri og sikring ?
Rart egentlig, sikringa er vel plassert nært batteriet. Det burde egentlig begynne å ryke en plass.
Det va det jeg også tenkte. Når såpass mye strøm blir borte burde det vel bli varmgang, evt. at sikringen går. Ledningsnettet er jo ganske enkelt på denne, så er vel bare å begynne og feilsøke:)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Sotede tennplugger

Legg inn av ejs »

:crazy:
Dersom det er 3 faset stator på sykkelen, da ville jeg målt utgangene omigjen. Typisk tegn til en gåen fase. :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Svar