Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av WikingTnT »

Det var da voldsomt da..., etter mine erfaringer er SV650 en god begynner-sykkel. Eide en -99 i et par år og hadde det mye gøy med den. Ikke noe feil med bånndraget - borsett fra hvis du sommenligner med en liter+ twin selvfølgelig , tvert om så er de kjent for å ha et veldig bra skyv i sin klasse og motoren er skuddsikker ! Det er vel ikke uten grunn at mange andre motorsykkelfabrikker har adoptert denne motoren i sine chassis. Bremser.. ok - litt å gå på der , men igjen - å sammenligne med Brembo-monobloc ( som du og jeg har ) er igjen galskap. Selvfølgelig må det brukes mye mer kraft men er relativt lett å dosere når men er vant til dem.
Fjæringa er lett å oppgradere - progressive fjærer foran med litt tjukkere olje og en litt bedre bakdemper så er mye gjort, hvis du veier under 70kg så holder de bra til normalt bruk. Gladius fikk en grei oppdatering - så det kan være en ide å sjekke ut disse.

SV650 - får mye skryt for holdbarhet og motor , en bra begynnersykkel og rustløser men hvis man skal "leke" som trådstarter uttrykker det så bør man oppgradere fjæringa.

Jeg har også hatt XT660 og SV`n kjørte rundt den - skulle jo bare mangle 72vs48 hk - og TransAlp? - en kompis hadde den samtidig med at jeg hadde SV`n og DEN var lat den :O
https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=75655908[url][/url]
En på Finn med öhlins og div extras.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av simpson »

For å ta det ene først, han er ikke ute etter en begynnersykkel.
Jeg mener SV heller ikke er noen god begynnersykkel, for den er ikke akkurat lettkjørt sammenlignet med eks Hornet 600, som er en bedre sykkel på alle måter.
Den er heller ikke en morsom lekesykkel, men kan sikkert som du sier forbedres.
Skal den bli "morsom" er fjøring og bremser noe av det første som bør oppgraderes.
En XT er uten tvil en morsom sykkel du kan leke deg med.
Har kjørt siste modell av Transalp, og den overgår SV på alt, bortsett fra litt lavere effekt.
Men den kjennes faktisk kvikkere ut og drar bakhjulet på gassen på 1 gear, det gjør aldri en SV, og er mere lettkjørt og bedre svingegensakper som gjør den mye mer morsomt på svingete vei.
Jeg sammenligner selvfølgelig ikke bremsene på en SV med de beste fra Brembo, men Transalp, Hornet osv holder det også med en finger og har bedre føling med enn det jeg opplevde.
Mulig SV er skuddsikker og slitetserk motor, men vet ikke om noen som har adoptert den, mulig noen kinesere da.

Men ser jo av linken din at det meste av det jeg har sagt av negativt må utbedres siden han har gjort det?
Det beviser jo egentlig bare at mine påstander kanskje ikke er så gærne alikavel..... :crazy:

Toven

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av Toven »

simpson skrev:Men den kjennes faktisk kvikkere ut og drar bakhjulet på gassen på 1 gear, det gjør aldri en SV
Vil du ha bevis ?

Synd du har så dårlig erfaring med drittsykkelen sv. For meg er det en kjempe morsom svingvillig sykkel, perfekt for svingete smale veier.
Og ja, jeg har prøvekjørt z800, gsxr1000, gsxs1000, tuono, bla bla bla. Har alltid syntes det har vært knall å være på sv'n når de krappe svingene kommer :) Kunne gjerne tenkt meg en z800 også da, i tillegg.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av mortenolb »

Foreslår at du prøver en SV som fyrer som den skal, og ikke har firkanta dekk, Simpson!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av simpson »

Beklager, men jeg har aldri prøvd noe annet enn det du beskriver....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg må si jeg har vanskelig for å tro at en SV650 er så bedriten som Simpson mener her. Så klart er den kanskje ikke noe fartsmonster eller har de beste bremsene etc. men at motoren er dass i forhold til CB650F kan jeg vanskelig forestille meg. SV650 MÅ da være en morsommere variant av denne.....?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av simpson »

Du må bare prøve Bjerknez
Heller en Honda Dax før SV,

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev:For å ta det ene først, han er ikke ute etter en begynnersykkel.
Jeg mener SV heller ikke er noen god begynnersykkel, for den er ikke akkurat lettkjørt sammenlignet med eks Hornet 600, som er en bedre sykkel på alle måter.
Den er heller ikke en morsom lekesykkel, men kan sikkert som du sier forbedres.
Skal den bli "morsom" er fjøring og bremser noe av det første som bør oppgraderes.
En XT er uten tvil en morsom sykkel du kan leke deg med.
Har kjørt siste modell av Transalp, og den overgår SV på alt, bortsett fra litt lavere effekt.
Men den kjennes faktisk kvikkere ut og drar bakhjulet på gassen på 1 gear, det gjør aldri en SV, og er mere lettkjørt og bedre svingegensakper som gjør den mye mer morsomt på svingete vei.
Jeg sammenligner selvfølgelig ikke bremsene på en SV med de beste fra Brembo, men Transalp, Hornet osv holder det også med en finger og har bedre føling med enn det jeg opplevde.
Mulig SV er skuddsikker og slitetserk motor, men vet ikke om noen som har adoptert den, mulig noen kinesere da.

Men ser jo av linken din at det meste av det jeg har sagt av negativt må utbedres siden han har gjort det?
Det beviser jo egentlig bare at mine påstander kanskje ikke er så gærne alikavel..... :crazy:
Negativt og negativt....ting kan forbedres - og får å få en "leken" XT så må du minimum skifte til hel-anlegg fra grenrør,ut med snorkel ,inn med kn-filter,åpen luftfilterboks , pc3-4 så er den faktisk en artig sykkel - men altså utbedring som du kaller der også.
Sikkert ok med en Hornet - har ikke prøvd den.
Så begynner sammenligningene dine igjen da..- fra før stor V.twin , monobloc Brembo og nå NYERE/SISTE versjon av TransAlp.....kan jo forsøksvis prøve å sammenligne med noe i noenlunde samme årstall/pris hvis du først hiver deg utpå :sk?
Cagiva og Hyosung har sv motor bla..

Har dessuten følelsen av at SV`n te kompisen din va potte tett.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av mortenolb »

simpson skrev:Du må bare prøve Bjerknez
Heller en Honda Dax før SV,
SV650 drar fra min(GSX650F), og min drar fra CB/CBR650F.
(Vi snakker bunn/midtdrag, altså)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av simpson »

Til Opplysning, Transalpen var ett år eldre enn SV`n
Den hadde effektanlegg, gått 22.000 km og gikk nok som den skulle.
Rart at når jeg sier at SV desidert er den dårligste og mest bedritne sykkel jeg har kjørt, så påstår folk at jeg tar feil?
Hvordan kan dere vite mine preferanser?
At dere ikke er enige er en ting, men når en Finnannonse bekrefter at det meste av mine sysnpunkter er utbedret, forteller det meg at jeg har hatt rette oppfatning.
At det kan være sårt for enkelte er ok for meg, men det forandrer ikke mitt inntrykk av sykkeltypen

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er verken sår eller vonbråten av kommentarene dine Simpson da jeg ikke eier eller har eid en SV650 (regner så klart med du ikke mente meg) men det høres ut som om du overdriver litt. Toven spør jo om du vil ha bevis som jeg antok gjaldt hjulløft i førstegir ved gasspådrag og da tipper jeg dette er mulig med denne sykkelen. Kan jo hende Toven lyver så det renner av han så klart, men det er jo merkelig hvis han får til dette og ikke du i så tillfelle?

Jeg har som sagt kjørt en CB650F og jeg har også sett sykkelen til Toven live og det er ingen tvil om hvem jeg ville valgt av disse to. Dog bassert på utseende da jeg ikke har kjørt SV'en, men med like mange hester (omtrent) og mer bunndrag så kan jeg ikke fatte annet enn at denne SV'en i det minste er hakket morsommere og kjøre.

For CB650F var virkelig trist, på alle områder. SV'en ser mer "ekte" ut og så vidt meg bekjent så er det mindre plast på denne. Den ser også mer klassisk ut og lyden er også bra på den. Men det siste er du jo også enig i...

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av WikingTnT »

Gråter meg ikke i søvn jeg heller men noen såkalte faktabaserte uttalelser må kunne etterprøves ihvertfall av noen som har eid disse syklene for å få et noenlunde balansert inntrykk .

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av CB9 »

er ikke lett å rakke ned på noe trygt og kjedelig. det er like vanskelig som å skryte av det.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av simpson »

Jeg har Bjerknez, gitt flatt jern og det eneste som løfta seg var den slappe fjøringa i gaffelen.
Men mulig med røsking i styret og bruk av clutch at det skjer noe mer.
Hvis jeg var imponert over SV, både kjøreegensaper, bunndrag, bremser osv, tror du jeg hadde sagt at det er det værste jeg har kjørt?
Jeg kan med hånda på hjertet si AT SV ER DEN DÅRLIGSTE SYKKELEN JEG NOEN SINNE HAR KJØRT.
Og det står jeg ved.
Jeg ville aldri funnet på å anbefale den til noen, uansett.....ikke svigenor engang.
Det som overasker meg er at folk prøver å motbevise mine meninger med bla en uttalelse fra en repotasje, egne erfaringer osv.
Men jeg har da vitterlig kjørt mange mil på en 2008 modell SV, og ikke kongen en gang kan forandre mitt inntrykk.
At andre har ett annet inntrykk er helt normalt, men JEG kan ikke forandre følelsen og opplevelsen jeg har.
Det er jammen mange sykler jeg ikke ville ha hatt, men SV kommer dessverre helt sist av alt jeg har kjørt.
Sist redigert av simpson den 19 mai 2016, 15:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er ute etter lekesykkel med litt bonndrag. Forslag?

Legg inn av mortenolb »

For all del greit å ikke like SV'en, men når din opplevelse er såpass avvikende fra resten av verden sin opplevelse så er det naturlig å tenke at det var eksemplaret du prøvde det er noe galt med.

Jeg kan forøvrig melde meg som vitne til at SV650 løfter forhjulet av gasspådrag i 1.gir.

Svar