Regulator begynnte å smelte...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Benjamintveit
Innlegg: 2
Registrert: 22 mai 2016, 16:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750ES 1986

Regulator begynnte å smelte...

Legg inn av Benjamintveit »

Hei dere!

Er det noen som kan hjelpe en stakkar som har oppdaget røyk fra sykkelen?

Det startet da jeg hadde en kjøretur fra Oslo til Tønsberg. Turen gikk fint, men ville iløpet av turen ha på varmeholkene som er montert. Dette ville den ikke og skrudde seg på strømsparing, istedenfor å varme opp holkene. (Oxford touring type varmeholker). Jeg merket da også etterhvert at blinklysene ved lavt turtall, ikke ville blinke, men sto bare å lyste når det gikk sakte nok. Dette tenkte jeg måtte ha sammenheng med at batteriet gikk tom for strøm. Tenkte ikke noe mer på dette, ettersom turen gikk greit utenom, og håpet at motorveikjøring ville lade opp batteriet igjenn. Da jeg skulle starte sykkelen dagen etter, var batteriet tomt. Men jeg klarte å få dyttet sykkelen igang, testet litt og kjørte hjem til oslo igjenn. Da fungerte sykkelen som før, men når jeg kjørte i siste kryss inne i oslo, døde sykkelen, og batteriet var helt flatt. Nå skjedde det ingen ting når jeg vridde om tenningen, batteriet var da helt tom konkluderte jeg med.

Jeg kjøpte dermed ett nytt batteri, da jeg trodde det gamle var ødelagt. Og at dette kunne være en av årsakene til at det ikke ville lade. Jeg tokk da også og målte spenningen på batteriet før start, og ved tomgang og høyere turtall. Det merkelige var her at jeg fikk spenning på 12.4V(ca.) , før start. 12.0V ved tomgang, og 12.0V ved høyere turtall. Altså fikk det nye batteriet heller ikke strøm.

Jeg tok å lot den stå på mens jeg prøvde å måle litt nå å da for å se endring, og eneste endringen var at spenningen over batteriet begynte å falle enda mer til å gå under 12v. Etter ca. 5min på tomgang, begynte det å ryke fra sykkelen og lukte brent. Jeg klarte å lokalisere området og komponenten som luktet svidd, og det kom røyk fra. Koblet fra denne, og sjekket om jeg fortsatt hadde kontakt med batteri. Jeg hadde både tenning, og kunne starte sykkelen. Jeg tokk så denne delen og skrudde den løs idag, og ser det jeg tror er regulatoren har et punkt det har startet å smelte.
Legger ved noen bilder for å illustrere del, og skade.

Det jeg lurer på i denne sammenheng, er om regulatoren er eneste del som er ødelagt? Og at det er dette som foresaker at batteriet ikke lader? Er det en annen del som kan ha ødelagt regulatoren, og som kan ødelegge neste regulater jeg monterer? Er det noe jeg burde sjekke før jeg monterer ny? Og er det noe annet jeg burde sjekke før/etter ny regulator?
DSC_0123.JPG
DSC_0124.JPG
DSC_0125.JPG
DSC_0126.JPG
DSC_0127.JPG
DSC_0128.JPG
DSC_0129.JPG
DSC_0130.JPG
DSC_0131.JPG
Tar imot all hjelp med stor takknemlighet!

Med vennlig hilsen
Benjamin Tveit
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Regulator begynnte å smelte...

Legg inn av Jarle »

Elektrisitet er ikke det jeg kan mest om men ........
I forbindelse med regulatoren er gåen er det vell nærliggende å sjekke om batteriet fortsatt er ok. Hvis regulatoren i en periode har gitt for høy spenning kan batteriet koke. En annen ting som kan ta knekken på regulatoren er vell muligens en ødelagt dynamo.

For en som ikke egentlig ikke har peiling på dette (altså meg) tror jeg dette er de 2 tingene jeg ville sjekket i ditt tilfelle.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Regulator begynnte å smelte...

Legg inn av Svolp »

Hvilke sykkel har du?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Benjamintveit
Innlegg: 2
Registrert: 22 mai 2016, 16:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 750ES 1986

Re: Regulator begynnte å smelte...

Legg inn av Benjamintveit »

Stemmer, så eventuelt sjekke dynamo før jeg monterer på igjenn en ny regulator?

Det er en GSX 750ES -86mod.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Regulator begynnte å smelte...

Legg inn av Svolp »

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar