Jeg hadde lillebroren (FZS600) i to år, og den var det null problemer med what so ever den tiden, og de 20 000km jeg kjørte den. Utrolig god komfort, samt de er lette å vedlikeholde (tenker da på kjedestramming, oljeskift, og alle de andre småtingene som inngår i daglig vedlikehold som man ikke booker verksted til) :)
Det er også veldig romslige serviceintervaller på disse syklene. På FZS600 var det i alle fall ventinjustering hver 42 000km, og det vil jeg i alle fall kalle innafor.
Leste om en på et engelsk Fazerforum som hadde en FZS1000 som nå har passert 300 000km, og går fortsatt like fint med samme motor og girkasse.
Hvis du skal prøvekjøre en, så sjekk giringa ordentlig, det er et parti av disse syklene (husker ikke årsmodell) som sliter med bøyde skiftegafler i girkassa som gjør den vanskelig å gire mellom 1 og 2 gir. Dette gjelder et minimalt antall sykler, og de fleste av dette partiet er reparert for lenge siden.
Hadde det ikke vært for at jeg har et nærmest autistisk forhold til Suzuki TL1000S, så hadde jeg ikke vært i tvil om å oppgradere min FZS600 til en FZS1000. :) Eneste minuset jeg ser med FZS1000 er at det er forgassere på dem. Yamaha var litt treige med å få fuelinjection. Det har sånnsett ingenting å si, annet enn at du da også har choke. Rent driftsmessig merker du ingenting så lenge de er synkronisert riktig :)
Som du ser på Finn så holder de seg godt i verdi også. Hvis du vil prøve deg på banekjøring duger den fint til det også. Er endel på Rudskogen som kjører FZS1000, og det er ingen sinker for å si det sånn. Rimelig forsikring er det også :)
Lykke til i jakten! :) JEg er i alle fall ikke i tvil om hva jeg hadde valgt! :)