Forskjellig profil fremme og bak

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TurtleJuice
Motorsykkelen din: Bandit 600

Forskjellig profil fremme og bak

Legg inn av TurtleJuice »

Hei!

Hvordan vil kjøreegenskapene bli påvirket med følgende dimmensjonsforskjeller:

Fremme: 120/70-17
Bak: 160/60-17

Jeg bommet litt med profilen som dere ser, er dette et problem? Dekkene skal på en zx6r

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Re: Forskjellig profil fremme og bak

Legg inn av Kjellrf »

Hva er originalt bak? 150/70?
Med breiere dekk blir sykkelen mer tregstyrt, og fortere slitt på midten
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er jeg usikker på, men personlig ville jeg ikke lagt på dekk som ikke produsenten anbefaler med tanke på dimensjonen. At man fysisk får dem på tror jeg nok, men jeg ville ikke tatt sjansen.

TurtleJuice
Motorsykkelen din: Bandit 600

Legg inn av TurtleJuice »

Orginalt fremme er 120/60-17
Orginalt bak er 160/60-17

Alt stemmer foruten profilen på dekkene, det er her spørsmålet ligger. Vil denne forskjellen på profil være av betydning? Dekket fremme er nå 120/70-17

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

Du har montert et framdekk med litt høyere profil enn standard. Mest sannsynlig vil du ikke merke noenting som helst.

Sykkelen din har med denne endringen blitt litt høyere i front. Den vil da være LITT mer "tungstyrt" inn i sving, og den vil være LITT enklere å få med seg ut av sving i ønsket spor ved gasspådrag. Ved bremsing vil du ikke merke noen endring.

Som sagt; du vil trolig ikke merke noe som helst. Tut og kjør.

Det er forøvrig helt ok å teste slike endringer i oppsett på sykkel for å få den til å passe til egen kjørestil og preferanse. Kanskje du vil oppleve at sykkelen er bedre å kjøre, og kanskje du vil merke det motsatte. I forhold til standard oppsett fra fabrikk så er dette ikke dramatiske endringer. Og standard oppsett behøver ikke å være ideelt for den enkelte fører. Uansett vil det gi svært små utslag i ditt tilfelle.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev: Med breiere dekk blir sykkelen mer tregstyrt, og fortere slitt på midten
Det kan jeg underskrive på etter at verkstedet tok feil da jeg skulle bytte bakdekket på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde for noen år siden.
Originalt 180/55 17 ble til et 190 dekk, antakelig med 50 profil, uten at jeg husker dette nå...

Merket under en tur med mye svingkjøring på vestlandet at Tigere'n oppførte seg litt annerledes (tregere) i svingene enn før. Ellers ingen merkbare virkninger.
Oppdaget ikke dekkforbytningen før etter at jeg kom hjem.
La da samtidig merke til at avstanden fra dekksiden til ene siden av svingarmen var på grensen til å være urovekkende kort...
Men det gikk bra det også.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Min har orginalt 120/70 foran og 160/60 bak, så tror ikke det skal være noe issue :p

Svar