AJ skrev:
Samme med de som hardnakket påstår at de er kyndige nok og har gjort all service og nødvendige reparasjoner selv.
Sitter langt inne hos meg å ha full tillit til slike...
Jeg skrur heller selv, følger produsentens sjekkpunkter med korrekte intervaller og skifter det som skal skiftes. I tillegg så vet man alt om sykkelen selv og historikken. Å sende min sykkel til et verksted er uaktuelt, det er så mye slurv og fjas rund tom at det tar jeg ikke sjansen på.
Da jeg kjøpte sykkel, en 2001 modell BMW hadde forrige eier hatt alle servicer på verksted siden ny. Eier kan ikke svare for noe ved sykkelen, aner ingenting om den. Jeg kjøper den, og har de siste ukene rettet opp i mangler og feil, i tillegg satt inn skruer der verkstedet har droppet det. Man skulle jo tro at en verkstedfaktura på over 10 laken skulle holde til å fikse opp sykkelen før salg.
Andre erfaringer er feilfylling av olje på kardang og girkasse, løs girsjalter etter oljeskift(ikke skrudd til) osv. Håpløst. Utskiftning av ESA demper på en K1300GT gjorde man helt selv i garasjen, alt gikk strålende. En bekjent sender sin K1300R til en annerkjent BMW-forhandler, det gikk ikke så bra.
Når det kommer til triksing er det på et mekanisk telleverk ekstremt lett å skru tilbake, på enkelte sykler så kommer telleverket fram bare ved pærebytte i speedo.