Suzuki GSX600 skjært seg..?
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
tipper kjøpesummen her er maks 15k så er vel ikke mye som kan forventes
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Helt riktig! Og selv om kjøpesummen bare 15k så spiller det liten rolle hva man har betalt, pga prinsipp! Og når 15k plutselig blir 30k og mer! Pga byttemotor er ikke billig. Den skal kjøpes, fraktes, monteres og blir fort mer enn 30k og da hadde jeg fort blitt grinete om budsjettet mitt bare var 15k pluss forsikring. Samt hele sommeren går rett i dass, om jeg ikke hadde hatt penger til og fikse problemet! Og bare for null sympati fra selger og døra i trynet! Men, nå må jeg vel være forsiktig med og si at jeg hadde klikket i vater!Baffin skrev:Solgt "som den er" eller med lignende forbehold
De fleste har hørt om den, men ikke alle er klar over hva det innebærer. I denne artikkelen ser vi nærmere på det såkalte "som den er" - forbeholdet. Uansett om man kjøper bil, båt, traktor, bobil eller andre gjenstander kommer vi ofte bort i "som den er" - frasen. Spesielt aktuelt er dette i bruktmarkedet blant private. Mange tror at dette forbeholdet fritar dem for det meste av ansvar, men det er ikke helt korrekt.
http://advokatveiledning.no/artikler/bi ... forbehold/
Bilen selges «som den er»
I mange salgskontrakter tar selgeren forbehold om at bilen selges «slik den står» el. Det betyr at bilen selges med de feil og mangler den måtte ha. Da kan det bli vanskeligere å klage.
Men – selgeren er ikke fritatt for ethvert ansvar. Hvis selgeren har gitt:
Feil opplysninger og disse kan antas å ha innvirket på kjøpet
Tilbakeholdt opplysninger og disse opplysningene ville ha hatt betydning for deg, eller,
Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og kjørte kilometer, kan feilene defineres som en mangel.
Er det en slik mangel på bilen slik du vurderer det, bør du reklamere til selger.
https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-k ... op-av-bil/
Baffin

Mc Oslo Suger!
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Denne trenger ingen komentarAlex-68 skrev:Bjerkepollen, godt folk er forskjellig! Og drit i og bland deg i hva jeg sier kjærring.. Og istendenfor og angripe personligheter, så kan du vel heller komme med noen kreative løsninger, om du har? Som jeg forstår det, så er ikke selger mottakelig for løsninger, og da har kjøper to valg. Enten krype til korset og betale tusen av kroner på verksted, byttemotor mm. Eller, bruke rettsystemet og betale advokater for og møte i retten som kun drar ut på tid.. Da er det vel litt enklere og stille opp på døra og vise at dette finner du deg ikke i!? Hva mener du?

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Beklager, denne tråden har jeg nok ikke fulgt godt nok med på!Bjerknez skrev:Denne trenger ingen komentarAlex-68 skrev:Bjerkepollen, godt folk er forskjellig! Og drit i og bland deg i hva jeg sier kjærring.. Og istendenfor og angripe personligheter, så kan du vel heller komme med noen kreative løsninger, om du har? Som jeg forstår det, så er ikke selger mottakelig for løsninger, og da har kjøper to valg. Enten krype til korset og betale tusen av kroner på verksted, byttemotor mm. Eller, bruke rettsystemet og betale advokater for og møte i retten som kun drar ut på tid.. Da er det vel litt enklere og stille opp på døra og vise at dette finner du deg ikke i!? Hva mener du?
Det er en interessant tråd, og en lei problemstilling for trådstarter. Men her som alltid, dette forumet tillater ikke negative personkarakteristikker eller oppfordring til selvtekt. Selvtekt er også et lovbrudd, men det vet dere vel allerede?
Melding oppfattet?

-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 mai 2016, 23:02
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
- Bosted: Oslo
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hmm, det var ikke akkurat denne utviklingen jeg var ute etter da jeg startet denne tråden. Som sagt, jeg tror jeg kan glemme å få noe ut av selger. Det er vanskelig for meg å bevise at feilen var der før overtagelsen. Et annet tragikomisk poeng er at jeg er midt oppi en tvist ang en bil jeg også nylig har kjøpt, der i henhold til kontrakten var årsavgift betalt, dette viser seg å ikke være tilfellet. I den saken står jeg mye stekere enn i denne, likevel trekker den saken også ut i tid. Så jeg har rett og slett ikke overskudd til å forholde meg til enda flere sånne apekatter.
Jeg velger å legge MC-saken på uflakskvoten, bite i det sure eplet og prøve å reparere den så godt det lar seg gjøre.
Så... Er det noe håp for denne motoren når jeg nå klarer å dra den rundt i gir..?
Jeg velger å legge MC-saken på uflakskvoten, bite i det sure eplet og prøve å reparere den så godt det lar seg gjøre.
Så... Er det noe håp for denne motoren når jeg nå klarer å dra den rundt i gir..?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Joda, det finnes håp.
Allier deg med en skrukyndig person, riv ut motorn av ramma, demonter den, mål delene med mikrometer, kjøp deler og ovehal.
Det trenger ikke å koste all verden om du har en kompis med peiling.
Allier deg med en skrukyndig person, riv ut motorn av ramma, demonter den, mål delene med mikrometer, kjøp deler og ovehal.
Det trenger ikke å koste all verden om du har en kompis med peiling.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Noe nytt om sykkelens indre organer mm?Lindberg skrev:Hmm, det var ikke akkurat denne utviklingen jeg var ute etter da jeg startet denne tråden. Som sagt, jeg tror jeg kan glemme å få noe ut av selger. Det er vanskelig for meg å bevise at feilen var der før overtagelsen. Et annet tragikomisk poeng er at jeg er midt oppi en tvist ang en bil jeg også nylig har kjøpt, der i henhold til kontrakten var årsavgift betalt, dette viser seg å ikke være tilfellet. I den saken står jeg mye stekere enn i denne, likevel trekker den saken også ut i tid. Så jeg har rett og slett ikke overskudd til å forholde meg til enda flere sånne apekatter.
Jeg velger å legge MC-saken på uflakskvoten, bite i det sure eplet og prøve å reparere den så godt det lar seg gjøre.
Så... Er det noe håp for denne motoren når jeg nå klarer å dra den rundt i gir..?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Tror Jompa her et poeng.
Men selv ville jeg først ha forsøkt en start med ny og ren olje.
Kanskje benyttet en billig olje til å begynne med.
Hvis motoren oppfører seg normal, uten unormale ulyder, så ville jeg tatt et nytt oljeskift med oljen som du normalt foretrekker.
Umulig å bedømme fra mitt ståsted hvor mye skade motoren eventuelt er påført, men selv bensin gir hydrodynamisk smøring.
I ditt tilfelle så må det ha vert en betydelig mengde smøreolje innblandet i smøresystemet så jeg tror det er gode muligheter for at motoren har klart seg.
Det er viktig å se ting i perspektiv. Motoren skal ikke holde i 100 år. De fleste av oss gjør neppe det :)
I ekstreme tilfeller så kan man få et "hydrodynamisk væskelag" dvs at hele volumet over stempelet blir fylt av væske når stempelet er på vei mot øvre dødpunkt.
Væske (olje, bensin, vann, etc.) kan ikke komprimeres så det resulterer i et kjempekræsj med mekanisk havari som resultat.
I ditt tilfelle så er det helt usannsynlig (tar et mikroskopisk forbehold).
Inntil du kan gi bildebevis på at motoren er skadet så tror jeg at du har en frisk og fin motor som går mange år til.
Håper jeg har rett :)
Men selv ville jeg først ha forsøkt en start med ny og ren olje.
Kanskje benyttet en billig olje til å begynne med.
Hvis motoren oppfører seg normal, uten unormale ulyder, så ville jeg tatt et nytt oljeskift med oljen som du normalt foretrekker.
Umulig å bedømme fra mitt ståsted hvor mye skade motoren eventuelt er påført, men selv bensin gir hydrodynamisk smøring.
I ditt tilfelle så må det ha vert en betydelig mengde smøreolje innblandet i smøresystemet så jeg tror det er gode muligheter for at motoren har klart seg.
Det er viktig å se ting i perspektiv. Motoren skal ikke holde i 100 år. De fleste av oss gjør neppe det :)
I ekstreme tilfeller så kan man få et "hydrodynamisk væskelag" dvs at hele volumet over stempelet blir fylt av væske når stempelet er på vei mot øvre dødpunkt.
Væske (olje, bensin, vann, etc.) kan ikke komprimeres så det resulterer i et kjempekræsj med mekanisk havari som resultat.
I ditt tilfelle så er det helt usannsynlig (tar et mikroskopisk forbehold).
Inntil du kan gi bildebevis på at motoren er skadet så tror jeg at du har en frisk og fin motor som går mange år til.
Håper jeg har rett :)
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hvis motoren går rundt er det håp. Bare pakninger koster et par tusen, en brukt motor koster kanskje 5-6 tusen. Husk å skifte oljefilter sammen med olje.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 mai 2016, 23:02
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
- Bosted: Oslo
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hyggelig at folk fortsatt lurer på status her
Jeg har drenert alt som var "vått" utenfor selve motoren, bytta oljefilter og fylt opp med biltema mineral 4w50.
Den starta som bare faen!
Kom en solid mengde blårøyk ut av eksosen, men det tenker jeg er helt innafor da jeg helte en god spiseskje ned i hver sylinder, over flere omganger.
Min teori er som følger: bensintanken er nylig bytta før jeg kjøpte sykkelen, og her tor jeg kanskje noe er feil. Mistenker at bensinkrana er gåen/dårlige pakninger. Alt fylles opp selv når sykkelen står parkert. Dette kan videre før til at flottør(er) ikke gjør jobben sin.
Prøvde først å sette på tanken, men bensin rant rett ut rundt krana da jeg begynte å fylle bensin. Endte opp med å starte sykkelen med en skvett bensin i en avsagd ølboks med krana liggende oppi denne...
Tenker å skaffe en ny bensinkran, "fuelcock/petcock", og eventuelt ta ut forgasserne og se på flottørene.
Kommentarer?

Jeg har drenert alt som var "vått" utenfor selve motoren, bytta oljefilter og fylt opp med biltema mineral 4w50.
Den starta som bare faen!

Kom en solid mengde blårøyk ut av eksosen, men det tenker jeg er helt innafor da jeg helte en god spiseskje ned i hver sylinder, over flere omganger.
Min teori er som følger: bensintanken er nylig bytta før jeg kjøpte sykkelen, og her tor jeg kanskje noe er feil. Mistenker at bensinkrana er gåen/dårlige pakninger. Alt fylles opp selv når sykkelen står parkert. Dette kan videre før til at flottør(er) ikke gjør jobben sin.
Prøvde først å sette på tanken, men bensin rant rett ut rundt krana da jeg begynte å fylle bensin. Endte opp med å starte sykkelen med en skvett bensin i en avsagd ølboks med krana liggende oppi denne...

Tenker å skaffe en ny bensinkran, "fuelcock/petcock", og eventuelt ta ut forgasserne og se på flottørene.
Kommentarer?
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 mai 2016, 23:02
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 '97
- Bosted: Oslo
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Edit: 10w40
Begynner å bli trøtt...
Begynner å bli trøtt...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Det høres jo bra ut! :-) Rimeligere og mindre heft enn å bytte motor..Lindberg skrev:Hyggelig at folk fortsatt lurer på status her![]()
Jeg har drenert alt som var "vått" utenfor selve motoren, bytta oljefilter og fylt opp med biltema mineral 4w50.
Den starta som bare faen!![]()
Kom en solid mengde blårøyk ut av eksosen, men det tenker jeg er helt innafor da jeg helte en god spiseskje ned i hver sylinder, over flere omganger.
Min teori er som følger: bensintanken er nylig bytta før jeg kjøpte sykkelen, og her tor jeg kanskje noe er feil. Mistenker at bensinkrana er gåen/dårlige pakninger. Alt fylles opp selv når sykkelen står parkert. Dette kan videre før til at flottør(er) ikke gjør jobben sin.
Prøvde først å sette på tanken, men bensin rant rett ut rundt krana da jeg begynte å fylle bensin. Endte opp med å starte sykkelen med en skvett bensin i en avsagd ølboks med krana liggende oppi denne...![]()
Tenker å skaffe en ny bensinkran, "fuelcock/petcock", og eventuelt ta ut forgasserne og se på flottørene.
Kommentarer?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX600 skjært seg..?
Hey!
Veldig bra utgangspunkt at motoren fyrer uten problemer
.
Resten er antakelig for småting å regne.
Dette tror jeg blir en historie som ender godt. Nå gjenstår det å finne og rette på småfeilene, som neppe innebærer de store kostnadene, når alt kommer til stykket.
Veldig bra utgangspunkt at motoren fyrer uten problemer

Resten er antakelig for småting å regne.
Dette tror jeg blir en historie som ender godt. Nå gjenstår det å finne og rette på småfeilene, som neppe innebærer de store kostnadene, når alt kommer til stykket.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.