Hei jeg har en Honda cb 750 f som er bygget om til cafe racer. Jeg har satt på KN luftfiltere og derfor dyset opp 40% mer enn originalt noe jeg har gjort på andre like sykler og som som har fungert utmerket.
Problemet er! Sykkelen min går som en kule, raskere og kvikkere enn jeg kunne drømt om, men så fort jeg slipper gassen stopper den. Det sekunder jeg slipper opp gassen, uansett hvor varm. Hva er det som er galt? For mye luft, for lite? For mye fuel?
Hva skal jeg gjøre? Setter stor pris på eventuelle svar!:)
(Dersom jeg justerer opp tomgangen får jeg problemer med at turtallet ikke går ned når jeg slipper gassen)
Stopper på tomgang
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 18 mai 2015, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Stopper på tomgang
Hvis du tenker deg en kald motor uten choke, så vil den stoppe umiddelbart hvis du gir gass, dvs. gir den mer luft. Det er den eneste hjelpen jeg kan komme med.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 18 mai 2015, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92
Re: Stopper på tomgang
Takk, Kan det kan hjelpe å Dyse ned fordi jeg allerede kjører med nesten helt åpne luftfiltere?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Stopper på tomgang
Jeg ville forhørt meg med et verksted eller annen forhåpentligvis kyndig instans som kan gi kvalifisert hjelp i sakens anledning.Hondabølla skrev:Takk, alt av hjelp og tanker tas i mot med glede ! Må
4-taktere er muligens mer robuste med tanke på slike forandringer enn 2-taktere. Det jeg kan si er at jeg skiftet ut originalt luftfilter
på en 200 cc totakter med et enkelt lite "metallfilter", for noen år siden. Syntes det så tøft ut, antakelig. Uansett: Sykkelen gikk mye bedre
en liten stund, til den skar seg. Stemplet så ut som det hadde smeltet, nær sagt. Luft / bensinblandingen ble antakelig feil..
Til min overraskelse fungerte sykkelen utmerket etter kun honing av sylinder og skifte av stempel og ringer, vha Krangnes Motor (Trondheim).
Så, om du vet hva du gjør, går det forhåpentligvis fint. Jeg gjorde ikke det, med uønsket resultat.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Stopper på tomgang
Da fikk den for lite bensin i forhold til luft. Samme forhold som en kald motor, gi den mer luft og den stopper. Hvis du dyser for magert blir motoren altfor varm.gsx750_80 skrev:Jeg ville forhørt meg med et verksted eller annen forhåpentligvis kyndig instans som kan gi kvalifisert hjelp i sakens anledning.Hondabølla skrev:Takk, alt av hjelp og tanker tas i mot med glede ! Må
4-taktere er muligens mer robuste med tanke på slike forandringer enn 2-taktere. Det jeg kan si er at jeg skiftet ut originalt luftfilter
på en 200 cc totakter med et enkelt lite "metallfilter", for noen år siden. Syntes det så tøft ut, antakelig. Uansett: Sykkelen gikk mye bedre
en liten stund, til den skar seg. Stemplet så ut som det hadde smeltet, nær sagt. Luft / bensinblandingen ble antakelig feil..
Til min overraskelse fungerte sykkelen utmerket etter kun honing av sylinder og skifte av stempel og ringer, vha Krangnes Motor (Trondheim).
Så, om du vet hva du gjør, går det forhåpentligvis fint. Jeg gjorde ikke det, med uønsket resultat.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Stopper på tomgang
Juster opp tomgangsskruen...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 18 mai 2015, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92
Re: Stopper på tomgang
Når jeg justerer opp kommer et annet problem, nemlig at den ikke går ned igjen på tomgang når jeg slipper gassen
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Stopper på tomgang
Har du riktig endeslakk på gassholken, 2-3mm?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Stopper på tomgang
Eller drar den falskluft, da vil den være tregere ned på turtallet.Hondabølla skrev:Når jeg justerer opp kommer et annet problem, nemlig at den ikke går ned igjen på tomgang når jeg slipper gassen
Fram med startgassen, spray rundt forgasserne, og hør om turtallet øker når du sprayer.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650