"Elbilkjøreren er ikke lenger en fattig radikal som ofret seg for miljøet, men en rik snylter med «sugerøret langt inn i statskassa». "
http://www.dagbladet.no/kultur/elbilsja ... r/60151518
Om det er delte meninger om hvorvidt elbiler er miljøvennlige, så kan de i de minste gjøre de rike rikere?
Re: Om det er delte meninger om hvorvidt elbiler er miljøvennlige, så kan de i de minste gjøre de rike rikere?
Gammelkommusisme og misunnelse.
De rike blir rikere, ja hva så?
De med høy inntekt betaler betydelig i skatt uansett.
Og EL bil reglene er like for alle.
De rike blir rikere, ja hva så?
De med høy inntekt betaler betydelig i skatt uansett.
Og EL bil reglene er like for alle.
Sist redigert av simpson den 05 jun 2016, 10:47, redigert 1 gang totalt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Om det er delte meninger om hvorvidt elbiler er miljøvennlige, så kan de i de minste gjøre de rike rikere?
Jeg leste også dette i flere nettaviser. Men jeg savner en grundig utredning som kan overbevise meg om at det er batteribilen som er løsningen. Denne utredningen må være utført av noen andre enn MDG for å si det slik, og være kvalitetssikret av eksterne for å bli troverdig.
Når vi vet at vår grønne elkraft selges inn i det europeiske kraftmarkedet slik at hver eneste kWh vi bruker på batteribil her i landet, er en kWh mindre eksportert til Europa og følgelig en kWh mer kullkraft produsert i Polen.
Redder vi verden på denne måten?
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Når vi vet at vår grønne elkraft selges inn i det europeiske kraftmarkedet slik at hver eneste kWh vi bruker på batteribil her i landet, er en kWh mindre eksportert til Europa og følgelig en kWh mer kullkraft produsert i Polen.
Redder vi verden på denne måten?
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: Om det er delte meninger om hvorvidt elbiler er miljøvennlige, så kan de i de minste gjøre de rike rikere?
Tror bare det er nordmenn som klarer å kalle det å ikke betale avgifter på noe som er avgiftsfritt for å være en rik snylter med «sugerøret langt inn i statskassa»
Høres ut som man har fått penger for å kjøpe bilen, men det eneste man har gjort er å slippe å betale en avgift. Hvis man ikke betaler toppskatt for man ikke tjener nok så er man kanskje også en snylter? Jeg som ikke røyker er jo også en snylter med sugerør i statskassen. Jeg betaler jo ikke tobaksavgift.
Høres ut som man har fått penger for å kjøpe bilen, men det eneste man har gjort er å slippe å betale en avgift. Hvis man ikke betaler toppskatt for man ikke tjener nok så er man kanskje også en snylter? Jeg som ikke røyker er jo også en snylter med sugerør i statskassen. Jeg betaler jo ikke tobaksavgift.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Om det er delte meninger om hvorvidt elbiler er miljøvennlige, så kan de i de minste gjøre de rike rikere?
Overføringsnettet i Norge er ikke dimensjonert for at hver mann skal ha elbil, og lade disse etter jobb for å kunne brukes på ettermiddag/kveld, og samtidig lage mat. Avgiftsfritaket og fordelene vil sef opphøre når antallet blir stort nok. Jeg er ikke så sikker på at det totale co2 regnskapet går i elbilens favør heller. Disse bilene slites som alle andre biler, de ruster også like fort, jeg er ikke så sikker på at batteripakkene vil bli skiftet når de skal, for å opprettholde rekkevidde. De pakkene begynner fort å koste like mye eller mer enn bilens verdi, etter noen år.
Men når staten innfører avgift på 3 kr. literen for LPG gass nå i sommer, vil man ikke lenger benytte dette rene drivstoffet heller.
Men når staten innfører avgift på 3 kr. literen for LPG gass nå i sommer, vil man ikke lenger benytte dette rene drivstoffet heller.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Om det er delte meninger om hvorvidt elbiler er miljøvennlige, så kan de i de minste gjøre de rike rikere?
For ikke så mange år siden var dieselbiler miljøvennlige, enda alle kunne se og lukte eksosen fra dem.
Og så skulle biodiesel bli det nye og store, eneste ulempen med den er at dyrkinga krever enorme arealer, som går utover matproduksjon og naturområder.
Og nå er bensin mere miljøvennlig enn diesel, særlig hvis motoren sitter i en hybridbil.
At hybridbilene bruker like mye drivstoff som rene "fossilbiler" ser ikke ut til å plage noen.
Hva som kreves at energi og naturinngrep for å lage batterier til el og hybrider vil ingen snakke om,
Faktum er at metallene som brukes er ganske skjeldne og dyre.
Det er i høy grad lobbyistene fra bilindustrien, energiselskapene og annen industri som påvirker politikerne og miljøbevegelsen,
Ikke bare her, men i hele verden til å ta de "riktige" valgene.
Hva er f eks logikken i å drive plattformene i Nordsjøen med strøm fra land istedefor at de kan produsere strøm av den gassen de allikevel
henter opp, når den samme gassen skal selges og brennes ett annet sted i verden?
Og så skulle biodiesel bli det nye og store, eneste ulempen med den er at dyrkinga krever enorme arealer, som går utover matproduksjon og naturområder.
Og nå er bensin mere miljøvennlig enn diesel, særlig hvis motoren sitter i en hybridbil.
At hybridbilene bruker like mye drivstoff som rene "fossilbiler" ser ikke ut til å plage noen.
Hva som kreves at energi og naturinngrep for å lage batterier til el og hybrider vil ingen snakke om,
Faktum er at metallene som brukes er ganske skjeldne og dyre.
Det er i høy grad lobbyistene fra bilindustrien, energiselskapene og annen industri som påvirker politikerne og miljøbevegelsen,
Ikke bare her, men i hele verden til å ta de "riktige" valgene.
Hva er f eks logikken i å drive plattformene i Nordsjøen med strøm fra land istedefor at de kan produsere strøm av den gassen de allikevel
henter opp, når den samme gassen skal selges og brennes ett annet sted i verden?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.