Varaderoen(e) i 125cc klassen har ikke radiator og jeg er usikker på om det bare er å ettermontere noe sånt, eller om det blir en omstendig prosess ?

Link: http://www.ebay.ie/itm/HONDA-XLV-125-XL ... SwMmBV0hH9
Nei faktisk ikke.. Og det er på en måte litt overraskende, siden det ikke er verdens største motor eller radator. Jeg ble egentlig mest nyskjerrig på dette med kjølevifte, siden jeg kom over det på eBay. Og tanken har slått meg mer enn en gang, at det må være bedre for motoren om jeg får inn mer kjølig luft. Og jeg tenker: Hvorfor ikke ? Hvorfor ikke få inn mer kjøling om man kan ?Kjellrf skrev:Har du problemer med overoppheting siden du vil ha kjølevifte?
Du har et poeng. Jeg er ikke sånn kjempe redd for motoren og som jeg også skreiv, jeg ble bare fascinert av prinsippet, fordi det ikke virker som at en så liten vifte som jeg linka til, kan gi noen effekt av noen grad til at det er nytte i det. Men igjen så tenker jeg alltid: "kjek å ha" ikke sant.. "Bedre å være føre var" osv. Du vet, du skulle ha en skrutrekker. Og så drar du til biltema. Og ender opp med pokker så mye mer enn du trengte.. Been there done that.AJ skrev:Det er ikke en ubetinget fordel med mer kjøling på de fleste, kanskje alle, motorene der ute.
Selv ble jeg ganske overrasket da jeg fant ut at Moto Guzzi Stelvio'en jeg eide før KTM'en jeg har nå, ikke hadde kjølevifte bak oljekjølerregisteret (oljeradiatoren, om man vil), noe Moto Guzzi Norge har.
Begge er i utgangspunktet luftavkjølte motorer, men med oljekjøler. Ingen væskekjøling som på andre sykler utover dette.
Disse motorene er laget for å tåle høye temperaturer og det har vist seg at Stelvio faktisk ikke alltid oppnår optimal motortemperatur i nordiske land i tillegg (fuktige og ofte regntunge...) Storbritannia. Noe som ikke var særlig bra for enkelte deler i motoren, uten at jeg skal gå inn i altfor tekniske detaljer rundt det.
Tror også det er slik med væskekjølte motorer. De kan oppleves som svært varme, men er ganske sikkert innenfor "trivselsvarmen", for å si det slik.
Ekstra kjøling vil neppe gagne slike motorer.
Legger til at dette er min teori basert på erfaringen med de syklene jeg har hatt, spesielt Moto Guzzi Stelvio. Særlig på Europaturen i 2013 i skikkelig varmt sommervær i Italia, hvor nettopp denne sykkelen gikk bedre enn noen gang og hvor jeg aldri opplevde noen form for motorproblemer selv i godt over 40 graders varme i rimelig stillestående Milanotrafikk.
Gammal og gammal.Honda2004 skrev: Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det.
Italiensk kvalitet ...AJ skrev:Gammal og gammal.Honda2004 skrev: Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det.
Vil vel ikke si at en 2012 mod. Moto Guzzi Stelvio er direkte gammal, men...![]()
Jøss. Når folk snakker om Moto Guzzi så tenker jeg 30-40år tilbake i tid. Cafè Racer, James Dean osv.WikingTnT skrev:Italiensk kvalitet ...AJ skrev:Gammal og gammal.Honda2004 skrev: Vel, hvis en gammal Moto Guzzi overlever 40gr i milano og man tenker med gru på italiensk kvalitet, ala fiat i gamle dager, så burdej o min væskekjølte tåle det.
Vil vel ikke si at en 2012 mod. Moto Guzzi Stelvio er direkte gammal, men...![]()
Joda, Moto Guzzi har en lang historie.Honda2004 skrev: Jøss. Når folk snakker om Moto Guzzi så tenker jeg 30-40år tilbake i tid. Cafè Racer, James Dean osv.
http://www.moto.it/moto-epoca/moto-guzzi/anno-1945 Sånn tenker jeg når folk sier Moto Guzzi og ikke http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... oncept.htm
Honda2004 skrev:Jeg kom over en annonse på eBay, hvor man kan kjøpe en radiatorvifte til Honda Varadero 125cc og da lurer jeg: Radiatoren på Varadero er ikke av den største og som man ser av bildet, er heller ikke vifta veldig stor, så hvordan blir effekten av vifta da ? Jeg ser for meg at man kommer til å trenge to vifter, for at man skal ha noe effekt og da lurer jeg på om batteriet vil tåle belastninga
Varaderoen(e) i 125cc klassen har ikke radiator og jeg er usikker på om det bare er å ettermontere noe sånt, eller om det blir en omstendig prosess ?![]()
Link: http://www.ebay.ie/itm/HONDA-XLV-125-XL ... SwMmBV0hH9
Den har en radiator. Jeg lurte på å sette inn radiatorvifte(r) for å forbedre kjølinga.Jompa skrev:Har den ikke radiator?
Iflg det lille jeg sjekket av specs på sykkelen er den væskekjølt, den må mao ha radiator.