Ny motorsykkel. Trenger tips
Ny motorsykkel. Trenger tips
Heisann
Jeg skal kjøpe med motorsykkel, og i den anledning så trenger jeg noen tips.
Jeg har diverse "krav" til den..
-Max. pris ca. 50-60 tusen
-Veldig god holdbarhet
-Skal være en god tursykkel, med dama bakpå. Dvs. nok krefter og mulighet for bagasje.
-Gjerne en offroad type, slik at vi kan kjøre litt øde grusveier også.
Jeg har sett på Honda Africa Twin og Transalp. Er det gode sykler til punktene jeg har listet opp?
Har også sett på Yamaha Fazer, men må vel da klare å holde meg til kun asfalt...?
På forhånd takk
Jeg skal kjøpe med motorsykkel, og i den anledning så trenger jeg noen tips.
Jeg har diverse "krav" til den..
-Max. pris ca. 50-60 tusen
-Veldig god holdbarhet
-Skal være en god tursykkel, med dama bakpå. Dvs. nok krefter og mulighet for bagasje.
-Gjerne en offroad type, slik at vi kan kjøre litt øde grusveier også.
Jeg har sett på Honda Africa Twin og Transalp. Er det gode sykler til punktene jeg har listet opp?
Har også sett på Yamaha Fazer, men må vel da klare å holde meg til kun asfalt...?
På forhånd takk
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Africa twin og transalp er jo kjent for å være evighetsmaskiner.
Tar man seg tiden til å tråle på finn en stund kan man gjøre en god deal.
Tar man seg tiden til å tråle på finn en stund kan man gjøre en god deal.
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Hvordan er kvaliteten på eldre BMW'er? Dyre deler?
Jeg har virkelig fått veldig sansen for Transalp. Jeg skal ikke grisekjøre, men hvordan er det med 50hk/600ccm? Må jo være litt morsom å kjøre + at det går ann å komme seg opp bakker med dama bakpå.Royal skrev:Africa twin og transalp er jo kjent for å være evighetsmaskiner.
Tar man seg tiden til å tråle på finn en stund kan man gjøre en god deal.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Kommer du ikke opp bakken med dama bakpå så er det på tide å bytte dame.....aug11x skrev:Hvordan er kvaliteten på eldre BMW'er? Dyre deler?
Jeg har virkelig fått veldig sansen for Transalp. Jeg skal ikke grisekjøre, men hvordan er det med 50hk/600ccm? Må jo være litt morsom å kjøre + at det går ann å komme seg opp bakker med dama bakpå.Royal skrev:Africa twin og transalp er jo kjent for å være evighetsmaskiner.
Tar man seg tiden til å tråle på finn en stund kan man gjøre en god deal.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Regner med at du ikke mente dette bokstavelig, men man kommer vel opp en hvilken som helst bakke med dama bakpå med en MC. Man kommer vel til og med opp de fleste bakker med dama bakpå med en moped. Spørsmålet er vel kanskje heller hvor mye man skal anstrenge seg for å komme opp bakken.
Jeg har kjørt med folk bakpå både med Yamaha XVS1300 cruiser, Triumph Street triple R og min nåværende S1000R. Jeg har på ingen måte merket motormessig at jeg har hatt noen bakpå. Man kjører vel uansett ikke gris med noen bakpå så jeg vil si at de fleste sykler klarer denne oppgaven helt fint. Det som derimot er viktig er at den som sitter bakpå sitter skikkelig.
Jeg har kjørt med folk bakpå både med Yamaha XVS1300 cruiser, Triumph Street triple R og min nåværende S1000R. Jeg har på ingen måte merket motormessig at jeg har hatt noen bakpå. Man kjører vel uansett ikke gris med noen bakpå så jeg vil si at de fleste sykler klarer denne oppgaven helt fint. Det som derimot er viktig er at den som sitter bakpå sitter skikkelig.
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Ja, det var litt ang. dette med lite hk/motorvolum på Transalp (som jeg jo har forelska meg i). Er jo ikke noe kult å måtte jage på turtall for å holde fartsgrensa oppover i fjellheimen når man er på tur med madammen (65kg;-)) bakpå. På større sykler har jeg ikke denne "beskymringen".
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Hvordan man opplever sykkelen er vanskelig å si uten å ha prøvekjørt den. Jeg ville bladd opp noen eldre anmeldelser og se hva folk har å si om de og finne ut av nødvendige reperasjoner og modifiseringer folk må ty til når syklene begynner å dra på årene.aug11x skrev:Jeg har virkelig fått veldig sansen for Transalp. Jeg skal ikke grisekjøre, men hvordan er det med 50hk/600ccm? Må jo være litt morsom å kjøre + at det går ann å komme seg opp bakker med dama bakpå.Royal skrev:Africa twin og transalp er jo kjent for å være evighetsmaskiner.
Tar man seg tiden til å tråle på finn en stund kan man gjøre en god deal.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Man bør kanskje holde seg unna de "kjipeste" 600ccm syklene. Man må ikke jage turtall akkurat for å komme opp bakkene, men skal det gå fort opp bakkene så trenger man nok litt mer rpm.
Antal hester er dog ikke så viktig her. Se heller på motorvolum og NM.
Antal hester er dog ikke så viktig her. Se heller på motorvolum og NM.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Da kommer du opp uansett!!!aug11x skrev:Ja, det var litt ang. dette med lite hk/motorvolum på Transalp (som jeg jo har forelska meg i). Er jo ikke noe kult å måtte jage på turtall for å holde fartsgrensa oppover i fjellheimen når man er på tur med madammen (65kg;-)) bakpå. På større sykler har jeg ikke denne "beskymringen".
Behold dama og bruk alle penga på en ny MC med størst mulig motor og høy fun-faktor:-)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Heisan aug11x og velkommen hit til oss på MCsiden.no .
Rart ingen av de andre posterne har nevnt at det ikke vil ta lang tid før jeg kommer på banen og foreslår Yamaha TDM 900...
.
Jeg gjør ofte det i tilfeller som deg i jakten på god, pålitelig og anvendelige sykkel til en forholdsvis gunstig pris.
Derfor, sjekk TDM 900 litt nærmere. En sykkel som er en fin blanding av touring og adventuresykkel (har 18" forhjul og 17" bak, som gjør at den duger på grus også...)
Mer enn stor nok sykkel for folk fra 175 til 195 cm med god passasjerplass og komfort i tillegg til mulighet for bra med bagasjeplass for to på tur.
Artig og sprek tosylindret rekkemotor på 900 kubikk, tross beskjedne 86 HK på papiret.
Jeg hadde min i fire sesonger og kjørte så langt som 60K med den. Mange langturer med passasjer.
Ingen tekniske problemer.
Ser på Finn.no at de fleste brukte TDM'eme er noe over det du har satt som grense på budsjettet ditt. Men sjekk litt nærmere, om du ikke allerede har gjort og slått fra deg sykkelen som en av de ikke er interessert i.
Rart ingen av de andre posterne har nevnt at det ikke vil ta lang tid før jeg kommer på banen og foreslår Yamaha TDM 900...
.
Jeg gjør ofte det i tilfeller som deg i jakten på god, pålitelig og anvendelige sykkel til en forholdsvis gunstig pris.
Derfor, sjekk TDM 900 litt nærmere. En sykkel som er en fin blanding av touring og adventuresykkel (har 18" forhjul og 17" bak, som gjør at den duger på grus også...)
Mer enn stor nok sykkel for folk fra 175 til 195 cm med god passasjerplass og komfort i tillegg til mulighet for bra med bagasjeplass for to på tur.
Artig og sprek tosylindret rekkemotor på 900 kubikk, tross beskjedne 86 HK på papiret.
Jeg hadde min i fire sesonger og kjørte så langt som 60K med den. Mange langturer med passasjer.
Ingen tekniske problemer.
Ser på Finn.no at de fleste brukte TDM'eme er noe over det du har satt som grense på budsjettet ditt. Men sjekk litt nærmere, om du ikke allerede har gjort og slått fra deg sykkelen som en av de ikke er interessert i.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Jeg har selv ikke GS, men en sykkel fra samme tid og kvaliteten er i og for seg upåklagelig den. Sørg for at kardangolje er skiftet, girolje og motorolje er skiftet iht. intervall.
Min sykkel har gått 64 000km, fulgt serviceheftet hele veien og det er helt uproblematisk! Mitt råd vil være å reise å se på en slik, og alle de andre det står mellom forøvrig.
Når det gjelder deler til BMW, så har nok mange den oppfatningen av at det er dyrt, både når det gjelder bil og sykkel, men kan berolige deg med at det ikke stemmer.
Selv har jeg hatt BMW-biler i snart 10 år, kjøpte min første som 16-åring, deletilgang og priser er overhodet ikke galt.
Du bruker realoem.com, skriver inn 7 siste siffer i rammenummer og får opp komplett delefilm. Delenummer på de aktuelle delene taster du direkte inn i handlekurven hos Koed.no.
Min sykkel har gått 64 000km, fulgt serviceheftet hele veien og det er helt uproblematisk! Mitt råd vil være å reise å se på en slik, og alle de andre det står mellom forøvrig.
Når det gjelder deler til BMW, så har nok mange den oppfatningen av at det er dyrt, både når det gjelder bil og sykkel, men kan berolige deg med at det ikke stemmer.
Selv har jeg hatt BMW-biler i snart 10 år, kjøpte min første som 16-åring, deletilgang og priser er overhodet ikke galt.
Du bruker realoem.com, skriver inn 7 siste siffer i rammenummer og får opp komplett delefilm. Delenummer på de aktuelle delene taster du direkte inn i handlekurven hos Koed.no.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
Jeg kjøpte deler til min S1000R etter velten i fjor sommer og jeg synes slett ikke prisene på disse delene var ille. Underdeksel, sidedeksel (lakkert), motordeksel og diverse skruer og pakninger etc. Totalt 3.800,- +frakt. Men en ting av det jeg bestilte var svindyrt og kommer i tillegg til summen over og det var det lille S1000R klistremerket til sidedekselet. Dæven røske meg 590 spenn!!! Men jada, jeg bestilte kun orginaldeler og da blir det vel sånn, hehe.
-
- Innlegg: 46
- Registrert: 21 mai 2016, 15:09
- Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat
Re: Ny motorsykkel. Trenger tips
BMW R 850 R
Km.stand
53 500 km
Årsmodell
2004
Effekt
71 hk 2 selynder sikkert 90-100nm en 600sport har 65, det samme har sikkert en fazer 600( 65) Plus at hestene ikke ligger på 12000rpm men på 7000rpm, hvor mye hester du finner på en 600 på 7000rm er vel 30-50hk?
Slagvolum
848 ccm
Vekt
238 kg http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=77008632
Km.stand
53 500 km
Årsmodell
2004
Effekt
71 hk 2 selynder sikkert 90-100nm en 600sport har 65, det samme har sikkert en fazer 600( 65) Plus at hestene ikke ligger på 12000rpm men på 7000rpm, hvor mye hester du finner på en 600 på 7000rm er vel 30-50hk?
Slagvolum
848 ccm
Vekt
238 kg http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=77008632