Tennplugger?
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Tennplugger?
Er det noen som vet hvor ofte (etter hvor mange km) man bør eller må bytte tennplugger? (Jeg vet det står i håndboka - ca. 20000km - men er dette strengt nødvendig?) Har nå kjørt med mine ca. 50000km, og merker ingen forskjell, hverken mht. start, effekt eller bensinforbruk. Hva skjer om jeg jeg kjører "for lenge"? Slutter de plutselig å lage gnist, eller? Kan legge til at jeg kjører en 4-takts 600.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tennplugger?
Det første kjennetegn er ofte at den blir tung å starte når den er halvvarm. Dvs starter ikke like lett når du har hatt en pause på 10-15 minutt
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Tennplugger?
Misfire, mulig feilkode, høyere forbruk, lavere effekt. Gjør ingenting men det er ganske meningsløst å spare penger på å bytte sjeldnere.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tennplugger?
Hehe! Dette harmonerer meget bra med hva jeg tror kan ha vært tilfellet for min del.kjellv skrev:Det første kjennetegn er ofte at den blir tung å starte når den er halvvarm. Dvs starter ikke like lett når du har hatt en pause på 10-15 minutt
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jeg kjøpte en 1984 Honda XL250R i januar, og sleit noe voldsomt med å få start på denne når motoren var varm.
Dette resulterte i ufrivillige pauser på 30-45 minutter, så sykkelen fikk kjøle seg ned etter bensinpåfylling feks.
Det kan være et resultat av flere faktorer, men uansett: Etter skifte av tennplugg og "riktig" teknikk, starter
sykkelen nå vanligvis på 1. eller 2. kick når den er kald. (Bruker aldri choke lengre). Skifte av tennplugg er det eneste
"inngrepet" som er gjort (mao ingen ventiljustering eller skifte av stator feks).
Er Hondaen kald forsøker jeg følgende inntil start;
a) 0 choke, 0 gass, kick.
b) ----------"-------------
c) ----------"-------------
d) 0 choke, 3/4 til full gass, kick
e) ----------"------------------------
f) ----------"-------------------------
g) Repeter fra a)
På varm motor; samme som over, evt forsøker med full gass først, dvs d)--> e) --> f) --> a) --> b) --> c) --> d) ...
Som regel holder det med 1-2 kick på kald motor, dvs sykkelen starter etter a), evt a) og b) ...
Så, et tennpluggskifte kan være verdt å forsøke. også for denne 600en, høres det ut som.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tennplugger?
Kickstart er vel lite relevant om det er en Fazer 600 det er snakk om, men tennpluggskifte kan muligens gjøre også denne lettere å starte..gsx750_80 skrev:Hehe! Dette harmonerer meget bra med hva jeg tror kan ha vært tilfellet for min del.kjellv skrev:Det første kjennetegn er ofte at den blir tung å starte når den er halvvarm. Dvs starter ikke like lett når du har hatt en pause på 10-15 minutt
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jeg kjøpte en 1984 Honda XL250R i januar, og sleit noe voldsomt med å få start på denne når motoren var varm.
Dette resulterte i ufrivillige pauser på 30-45 minutter, så sykkelen fikk kjøle seg ned etter bensinpåfylling feks.
Det kan være et resultat av flere faktorer, men uansett: Etter skifte av tennplugg og "riktig" teknikk, starter
sykkelen nå vanligvis på 1. eller 2. kick når den er kald. (Bruker aldri choke lengre). Skifte av tennplugg er det eneste
"inngrepet" som er gjort (mao ingen ventiljustering eller skifte av stator feks).
Er Hondaen kald forsøker jeg følgende inntil start;
a) 0 choke, 0 gass, kick.
b) ----------"-------------
c) ----------"-------------
d) 0 choke, 3/4 til full gass, kick
e) ----------"------------------------
f) ----------"-------------------------
g) Repeter fra a)
På varm motor; samme som over, evt forsøker med full gass først, dvs d)--> e) --> f) --> a) --> b) --> c) --> d) ...
Som regel holder det med 1-2 kick på kald motor, dvs sykkelen starter etter a), evt a) og b) ...
Så, et tennpluggskifte kan være verdt å forsøke. også for denne 600en, høres det ut som.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Tennplugger?
En kan også måle mellomrommet på tennplugen og rengjør flatene på den. spesifikasjonene på hvor stort det skall vær står ihvertfall i haynes boka mi. Eg merket ihvertfall forskjell på å rengjør dem. Spesielt når eg hadde ett sylinder så fikk for fet blanding å sotet tennpluggen.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Tennplugger?
Hvis de hadde vært sikre på at pluggene holdt 35000km, mens serviceintervallet var hver 20000km ville de anbefalt skifte på 20. Hvis sykkelen oppfører seg helt normalt, med en rentbrennende motor, hvorfor skifte. Du kan jo kanskje vurdere å skifte på 60000km service. Jeg har ventiljustering hver 10000km, så da sjekker jeg pluggene. Vet ikke hvor langt mine har gått, min bruker jo litt olje også, men pluggene er bra, så jeg skifter ikke bare for å skifte.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Tennplugger?
Om man har bankesensor eller ionesensing og resistorplugg har også litt å si.
Bilen min som er litt sær tolererer ikke andre plugger enn NGK (resistorplugger, custom map og ionesensing er årsaken til det). Får faktisk feilkode med andre fabrikater.
Bilen min som er litt sær tolererer ikke andre plugger enn NGK (resistorplugger, custom map og ionesensing er årsaken til det). Får faktisk feilkode med andre fabrikater.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tennplugger?
Det er viktig å sjekke tennplugg-gapet, den blir som regel større og større med tida. Enkelte tenningsanlegg er fintfølende for dårlige tennplugger, noen kan faktisk havarere hvis det kjøres med dårlige plugger over lengre tid.
Da blir det dyrt å ikke bytte plugger som foreskrevet.
Da blir det dyrt å ikke bytte plugger som foreskrevet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Tennplugger?
Plugger er utsatt for hard påkjenning og de svekkes rent mekanisk over tid. Gamle plugger får før eller senere gjerne en sprekk i isolatoren, med påfølgende overslag og bortfall av gnist. Dette er kjipt å oppleve langs landeveien, særlig på sykler som krever at tank, luftboks osv må av for å skifte plugger. Anbefaler at de skiftes på angitte intervaller, både av denne årsaken og av de som er nevnt tidligere i tråden.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Tennplugger?
Takk for svar, folkens. Ser ut til at jeg bør bytte plugger før turen til sommeren...
-
- Innlegg: 46
- Registrert: 21 mai 2016, 15:09
- Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat
Re: Tennplugger?
Har handlet iridium plugger på sparkplugs.com.
En viktig årsak som ikke alltid kommer fram er jo ikke selveste tennpluggen men rust og skit som ligger rundt på utsiden.
At den ikke ruster seg fast til slutt og blir i ett med motoren. Iridium er vel et metall som er 7 ganger sterkere enn vanlig og har noen prosen bedre lede evne. Om resten av kvaliteten på pluggen er mer rustfri osv kan godt hende. Som sagt det jeg har vært borti er mye rust på pluggene på utsiden. Kjører også året rundt omtrent.
En viktig årsak som ikke alltid kommer fram er jo ikke selveste tennpluggen men rust og skit som ligger rundt på utsiden.
At den ikke ruster seg fast til slutt og blir i ett med motoren. Iridium er vel et metall som er 7 ganger sterkere enn vanlig og har noen prosen bedre lede evne. Om resten av kvaliteten på pluggen er mer rustfri osv kan godt hende. Som sagt det jeg har vært borti er mye rust på pluggene på utsiden. Kjører også året rundt omtrent.