Ja også glemte jeg å si at bakdekket er bestilt, kjører bort neste uke å får det byttet og ballansert, mens eg sitter ute og tar en kopp kaffe

Det der er en genial måte å løse det på. Lykke til og kos deg med kaffenL-NA skrev:Ja, ja. Det er fint det Cannon. :-)
Ja også glemte jeg å si at bakdekket er bestilt, kjører bort neste uke å får det byttet og ballansert, mens eg sitter ute og tar en kopp kaffe![]()
Har leita på nettet, og finner ikke noen godkjenningsordninger kun for omlegging/avbalansering av mc-hjul. De krav jeg finner er for hjulutrustningsverksteder, og da tunge kjøretøy og det omfatter forstillingskontroll m.m. Jeg jobba i mange år på en bensinstasjon som var stor på dekk i nabolaget, og fikk opplæring i omlegg og avbalansering. Er ikke kjent med at de var underlagt samme krav til verksmester med fagbrev, slik som kreves av verksted som bedriver PKK.Bjerknez skrev:Det kan jeg faktisk ikke svare på.ejs skrev:Bjerknez skrev:Jeg betaler nøyaktig 2.994,- for 1x 120/70-17 og 1x 190/55-17 (Angel GT) inkludert frakt fra motorsykkeldekk.no.
Jeg betaler i tillegg 500,- for omlegg. Med omlegg så mener jeg full pakke. Mr.Pitlane skrur av hjulene, legger om dekk og skrur hjulene på igjen. I tillegg så får man gratis kaffe og noen ganger også något attåt. Det koster meg 15 mil kjøring, men det ser jeg på som en bonus.
Så bor du i Oslo og omegn så bør du aliere deg med han. Dyktig fyr med profft dekkomleggingsutstyr i garasjen.![]()
Lurte bare på om han har godkjenning til å drive med dekk bytte og montering av hjul for andre ?
Men saken her er at man er med selv på hele operasjonen. Man sitter og ser på samt hjelper til inni mellom med og holde litt etc. Føles langt tryggere. Dessuten så har han ikke dårlig tid (slik verksteder ofte har). Man må vel kanskje heller ikke ha flere års skolegang for å kunne bruke disse dekkmaskinene vil jeg tro.
Jeg har lagt om dekk der nå i to år og det har fungert utmerket. Spørsmål angående godkjenninger etc. må du nok spørre han om
Da er det kanskje lurt å sjekke opp i hvilken rekkefølge du skal lufte de. Ingenting er umulig.FredrikE24 skrev:
*Off Topic*Jeg har selv et ganske sært bremsesystem på min sykkel, en elektronisk bremseservo, intet mindre enn 5 luftenipler på servoen og en på hver calipper, samt 4 beholdere for bremsevæske :) Skal bli moro å lufte dette systemet når jeg skal skifte bremsevæske helt selv, selv om alle sier at det ikke går, bare for å forklare hva slags type jeg er.
Right:) Og man kan lure på hva enkelte mener er problemet med 3-4-5 år gamle dekk. Har ikke sett noen kommentere dette, bare selve alderen på dekkene. Min egen erfaring med + 4 år halvslitte dekk på Rudskogen er at de sitter i massevis, både i sving og ved hard oppbremsing. (Ønsker ikke å gni dette inn for å overstyre andres tanker om temaet, men heller å ta livet av noen myter.)PetterT skrev:Riktig lagret, så holder dekka seg ferske lenge. 2 år er ingenting
Og godt er det :) Det blir for mye pjatt uten fakta rundt dette, det som ikke er fakta, blir etterhvert fakta bare mange nok blir "enig".cannon skrev:(Ønsker ikke å gni dette inn for å overstyre andres tanker om temaet, men heller å ta livet av noen myter.)PetterT skrev:Riktig lagret, så holder dekka seg ferske lenge. 2 år er ingenting
Det har jeg allerede gravd fram fra o'store BMW-system, som ligger mer eller mindre åpent for allmenheten, veldig glad for at BMW opererer slik :)Geiroe skrev:Da er det kanskje lurt å sjekke opp i hvilken rekkefølge du skal lufte de. Ingenting er umulig.FredrikE24 skrev:
*Off Topic*Jeg har selv et ganske sært bremsesystem på min sykkel, en elektronisk bremseservo, intet mindre enn 5 luftenipler på servoen og en på hver calipper, samt 4 beholdere for bremsevæske :) Skal bli moro å lufte dette systemet når jeg skal skifte bremsevæske helt selv, selv om alle sier at det ikke går, bare for å forklare hva slags type jeg er.
Kompis kjøper dekk til seg selv, og også til meg fra motorsykkeldekk.com, og legger om til oss begge.simpson skrev:Riktig at dekk lagret korrekt kan være like bra inntil 5 år etter produksjonsdato.
Men du har null niks kontroll på dette, og hvis du kjører du normalt varer dekk fort 2 år.
Da har du fort 7 år gamle dekk til samme pris av nye, ferske dekk.
At nettbutikker alà motorsykkeldekk.com har kjøpt på store lagre fra produsenter er tilfelle.
De kjøper opp lager med dekk som har ligget lenge og som nærmer seg 5 år og betaler mindre for de.
Kjøper selv aldri dekk som ikke er produsert samme år, for det er samme pris for nye ferske som gamle lagrede.
Heldig eller ikke, de selger jo alt av dekk, ikke bare eldre.PetterT skrev:Kompis kjøper dekk til seg selv, og også til meg fra motorsykkeldekk.com, og legger om til oss begge.simpson skrev:Riktig at dekk lagret korrekt kan være like bra inntil 5 år etter produksjonsdato.
Men du har null niks kontroll på dette, og hvis du kjører du normalt varer dekk fort 2 år.
Da har du fort 7 år gamle dekk til samme pris av nye, ferske dekk.
At nettbutikker alà motorsykkeldekk.com har kjøpt på store lagre fra produsenter er tilfelle.
De kjøper opp lager med dekk som har ligget lenge og som nærmer seg 5 år og betaler mindre for de.
Kjøper selv aldri dekk som ikke er produsert samme år, for det er samme pris for nye ferske som gamle lagrede.
Vi har aldri fått gamlere dekk enn 0,5-1 år derfra.Er jo stemplet på dekka, så lett å sjekke. Så det at de kjøper opp lager med gamle dekk kan vel ikke stemme? Eller så har vi vært heldige.