Tobben84 skrev:The Cowboy skrev:rogkas skrev:Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.
Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike..
Jeg er nesten sikker på at slike bokser har skapt like mange ulykker som de har hindret, pga kenguru kjøring fra enkelte som er livredde blitsen på denne boksen..
Selv om de ikke en gang var i nærmiljøet av å bli tatt bildet av, sett utfra farten de holdt..
Og som nevnt i innlegget over,
JEG HOLDER ALLTID AVSTAND!
vær vennlig, lær å les..

Statistikk lyger ikke, og statistikk viser nedgang i antall ulykker på de strekkene det er satt opp fotobokser. Disse er satt opp på de mest ulykkesutsatte strekkene, og koster MYE penger. Hvis du da mener de lager flere ulykker enn de forhindrer så er det et utsagn som er på nivå med konspirasjonsteorier ala illuminati osv. Tror du staten hadde brukt så enorme summer på de kravene som må følges før en sånn boks settes opp at de hadde gjort det hvis det ikke hadde virket? Hvis målet hadde væt å dra inn masse penger til statskassa(som er det oftest brukte argumentet i denne debatten), så hadde de jo droppet varslede fotobokser, og heller brukt pengene på å betale UP overtid de nærmeste årene og lagt de ut i enhver grøft rundt omkring. Trafikktiltak iverksettes basert på ulykkesstatistikk, og innenfor veldig begrensede økonomiske rammer, så de som ødelegger disse boksene er så tette i hodet at det er umulig og forstå. Deres egne skattepenger(i den grad de produserer noe som helst) må jo brukes for å reparere disse igjen, ergo mindre penger til andre tiltak i samfunnet.
Statistikk lyver svært ofte faktisk. Eller, direkte løgn er det jo aldri, men man kan få to helt forskjellige svar på samme statistikk.
Når det kommer til fotobokser så er den mest omfattende dokumentasjonen på dette gjort i England, hvor dem har sammenlignet ulykker, mot antall biler på veien, alle år(?) etter fotoboksene ble satt opp og 10 år(?) før (Kan hende det var 10 år etter og 10 år før, og jeg forveksler dette med en annen statistikk). Ulykkenstatistikken gikk ned på ca 98% og opp på ca 2% (om jeg ikke husker feil. Kan se om jeg gidder google det i morra, eller finner hva jeg har skreve tom dette før). Den går også betydelig ned etter den er satt opp, men litt opp igjen senere.
Går man igjennom den, så er det mange variabler man ikke har tatt hensyn til. Veg forbedring, ulykker eller fart etter f.eks. gjennomsnittsmålinger mm. Og det at man sammenligner alle år før (dårligere veistandarder, biler mm) mot alle år etter (nyere biler, bedre veier, utrissinger så bilen rister og man ikke kjører ut mm), uten å ta hensyn til utviklingen vil gi et ekstra positivt resultat.
I USA vant en person en rettsak mot staten på at det ikke er bevist at fartskameraer senker ulykkesstatistikken (vegvesenet har mange steder nevnt at det betydelig senker antall ulykker/drept i ulyker, men ikke vist til noen statistikk så langt jeg har sett). Hans (les advokaten hans) argumenter var at i statistikken for strekka ikke tok med at veien var bedre enn den var før, det var utabeidet mer trafikksikkerhet rundt veien, og at bilene nå var betydelig bedre enn før. Det morsomme i denne saken var at staten dømte seg selv for svindel.
Kan også bruke et eksempel på hvordan statistikk kan lyve fra distriktet her. Hadde gjennomsnittsmålingen (som gudskjelov ikke ble noe av) blitt satt opp, ville statistisksett antall dødsulykker på strekken gå opp. Dette fordi den ikke kan gå ned (10 år før, mot 10 år etter). (Dette kommer ann på hvordan dem leser av statistikken. Noen statistikker bruker topp år, andre bruker alle år etter, som blir flere ti år, mot muligens bare 5-10 år etter)
Strekken har jo også 80 (ingen ligger i 80), pågrunn av store mengder dødsulykker. Og flere (fleste?) av disse har vært selvmord med bil.
Statistikk ofte leses av for å få det resultatet man vil. Og ikke alle fartskamera blir satt opp pågrunn av at veien er ulykkenbesatt. Nederland kjøpte statistikk av et GPS selskap på hvor folk kjørte fortest og satte opp kameraer der. Ingen ting med sikkerhet å gjøre.
Men at kamerar i de fleste tilfeller senker ant. ulykker tviler jeg ikke på. Bare se kritisk på resultater folk poster av statistikk. Spesielt hvis man ikke får sett statistikken selv.
(Skal se om jeg finner igjen kildene på dette i morgen hvis det er interesse for det.)