Priser på servicer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
stari-vujadin
Innlegg: 10
Registrert: 11 mar 2016, 22:17
Motorsykkelen din: DL650

Priser på servicer

Legg inn av stari-vujadin »

Sup folkens. Hva betaler dere for service?

I går betalte jeg over 2300kr til et merkeverksted på første servicen. Jeg synes dette er altfor mye for å skifte olje og filter...

Ellers har jeg lite erfaring med dette - tidligere hadde jeg gjort alt alene og nå må jeg til godkjent verksed pga. beholde garanti osv.

Ride safe,
Stari
MCer: MZ ETZ 250, Yamaha XT600, Suzuki DL650 Adventure

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Priser på servicer

Legg inn av cevillan »

Hver 10 000 km donerer jeg 5 000 til den nærmeste Ktm-sjappen for at sykkelen ikke skal falle mer enn nødvendig i verdi.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Priser på servicer

Legg inn av gsx750_80 »

stari-vujadin skrev:Sup folkens. Hva betaler dere for service?

I går betalte jeg over 2300kr til et merkeverksted på første servicen. Jeg synes dette er altfor mye for å skifte olje og filter...

Ellers har jeg lite erfaring med dette - tidligere hadde jeg gjort alt alene og nå må jeg til godkjent verksed pga. beholde garanti osv.

Ride safe,
Stari
Rundt 2000 for liten service på Kawasaki 250 R. Større service inkl. ventilsjekk; 8200. Begge deler i Trondheim, 1-2 år siden.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Priser på servicer

Legg inn av Blaamand »

cevillan skrev:Hver 10 000 km donerer jeg 5 000 til den nærmeste Ktm-sjappen for at sykkelen ikke skal falle mer enn nødvendig i verdi.
Samme her. Service på Spinnin Wheel neste torsdag faktisk
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Priser på servicer

Legg inn av E-strom »

Neste torsdag ryker det 2900,- for 12000km service på min 2015-modell Suzuki DL1000 V-Strom. Det omfatter olje, oljefilter, 4 nye plugger og generelt ettersyn. Ser på det som en (nødvendig?) utgift for å beholde 5-års garanti uten for mye krangling om noe skulle skjære seg... :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Priser på servicer

Legg inn av kjellv »

stari-vujadin skrev:Sup folkens. Hva betaler dere for service?

I går betalte jeg over 2300kr til et merkeverksted på første servicen. Jeg synes dette er altfor mye for å skifte olje og filter...

Ellers har jeg lite erfaring med dette - tidligere hadde jeg gjort alt alene og nå må jeg til godkjent verksed pga. beholde garanti osv.

Ride safe,
Stari
Du fikk vel med deg serviceskjemaet?
Studerer du det så vil du nok se at førsteservicen omfatter en del mer enn kun oljeskift!
Uansett er serviceboka god å ha når du skal selge igjen dersom den er noenlunde fulltegnet. Den er et viktig dokument for både vedlikeholdet og tellerstanden. Lettere å få solgt og til riktig pris.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Priser på servicer

Legg inn av mortenolb »

2300 var jo grisebillig. Vanlige servicen på min har kosta mellom 3 og 4000.

Edit: hvilken service var det? Vanlig 6000km?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Priser på servicer

Legg inn av HeHy »

Ryker mellom 3-5k på onsdag 22.6 20 000 service på ktmen med ventiljustering

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Priser på servicer

Legg inn av mortenolb »

HeHy skrev:Ryker mellom 3-5k på onsdag 22.6 20 000 service på ktmen med ventiljustering
Billig dere har det da :P 24k servicen på min koster 10k

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Priser på servicer

Legg inn av Royal »

stari-vujadin skrev:Sup folkens. Hva betaler dere for service?

I går betalte jeg over 2300kr til et merkeverksted på første servicen. Jeg synes dette er altfor mye for å skifte olje og filter...

Ellers har jeg lite erfaring med dette - tidligere hadde jeg gjort alt alene og nå må jeg til godkjent verksed pga. beholde garanti osv.

Ride safe,
Stari
2300 høres jo ganske hyggelig ut egentlig med tanke på hva timespris er på visse steder. Verkstedet gjør litt mer enn bare bytte olje og filter på førstegangsservice.

På Triumphen min så gjør de følgende på første service(I følge håndboken):

Olje + Oljefilter.
Autoscan, lese ut ECU + informasjon fra ABS og Immobilizer
Kontrollere kjølesystem.
Sjekke instrumentpanel og lys.
Kontrollere styringen.
Sjekke dempere for unormal slitasje + Oljenivå.
Sjekke bremsesystem for lekkasjer og unormal slitasje. (Belegg, skiver, sylindre, caliper)
Stramme kjede og se etter unormal slitasje på kjede+pad.
Se etter skade på felg+dekk. Dekktrykk.
Justere gass og clutchwire.
Justere eksos butterfly (Tror jeg, kanskje bare på daytona modellene)

Mye av dette er jo visuelt, mye "se etter" og "Sjekke". Og jeg er ganske sikker at mye kan gjøres på egenhånd. Men det å la et verksted med årevis erfaring med disse modellene ta sjekken og garantere for at ting er på stell er ikke en dum ide. Også er det såklart pluss at garantien holder ;)

stari-vujadin
Innlegg: 10
Registrert: 11 mar 2016, 22:17
Motorsykkelen din: DL650

Re: Priser på servicer

Legg inn av stari-vujadin »

@kjellv

Ja, jeg har lest gjennom serviceskjemaet. I tillegg til utskifting av olje i filter står det der at noen småting skal sjekkes, stemmer. Husker ikke akkurat hva og servicehefte ligger i koffert på sykkelen nå. Men da leste jeg det tenkte jeg "disse småting betyr jo nesten ingenting, det som er avgjørende er utskifting av olje og filter".

Verksted brukte 1.5 time på servicen, jeg kunne utføre den i en tredjedel av dette, cirka.

Men som sagt jeg hadde ikke peiling på hvor stor serviceprisene er her i landet, derfor sjekker jeg det med dere. Jeg er ikke norsk forresten, jeg bodde i et fattig land i 40 år og ser litt annerledes på pengenes verdi, beklager. ;)

Planlegger ikke å selge sykkelen - er kjempefornøyd med den. :) Jeg regner med man kunne i teorien spare penger ved utføring av servicen selv fordi disse maskiner blir ikke defekt så lett. Hvis jeg hadde en garasje ville jeg mest sannsynlig fortsette alene. Ikke bare pga. priser - jeg måtte kjøre i tre timer til verkstedet for å begynne med, ankommet kl.09 og sykkelen var ferdig kl.16. :s Bruke nesten hele dagen og avspasere fra jobb pga. servicen er bortkast tid i min mening.

@mortenolb
Dette var 1000km - første servicen.

Tusen takk for svarene!
MCer: MZ ETZ 250, Yamaha XT600, Suzuki DL650 Adventure

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Priser på servicer

Legg inn av Forbipasserende »

Det koster 53 kr å ta bussen 7 min, de anbefaler å reise kollektiv.
I kristiansand koster en kjøretime nesten halvparten iforhold til Stavanger, "påstand"

1 time på verksted koster 1200kr,
av disse skal staten ha 300kr i første omgang. Mekaniker skal ha 200kr, samt 100 kr til feriepenger, pensjon, arbeidsgiver avgift. Pluss at Etter mekaniker har fått lønn og handlet for disse pengene har staten tatt 60kr av lønna og deretter 35kr etter mekaniker har shoppet.

Gullsmeden på mc senteret sitter igjen da med 600kr hvor 300kr går i husleie, og de resterende til drift, lønninger og revisor.

Staten tar 300kr med 405kr på bakhjulet hvis du inkl forhjulet uten at jeg orker å rekne på d så kan en estimerte 700kr.

Betaler du svart, holder du staten unna så kommer du langt med 400-500kr timen.... Det er lønnsomt for en hobby mekaniker.
gjør du det selv så vel ingenting bedre.

Det er trist at prisene er blitt slik i dag, men en grådig stat og grådige utleiere er årsaken til disse prisene. Prolemet er at folk som drifter sjeldent eier lokaler. Det er en gjeng rotter som kjører porche som gjør ;)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Priser på servicer

Legg inn av mortenolb »

Det er DL650 det er snakk om?
Du kan nok ta service hver 6000 på egenhånd, det er jo i all hovedsak olje og se over at ting er som det skal. Tror luftfilter skal skiftes hver 18000 på den? Usikker på hvor det sitter på den, men helt sikkert mulig å gjøre selv det og. Men 24000 servicen hadde jeg nok satt bort til verksted, med mindre du er flink med motor og kan sjekke ventiler selv. Den servicen er som regel noe dyrere, men en kompis med DL650 som slapp ganske billig unna der når det ikke måtte justeres.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Priser på servicer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har fått time på Speed MC til 20.000 service den 8.juli og prisen jeg fikk var 3.500-3.700,- avhengig om bremseveske måtte byttes eller ikke.

Svar