batteri - minus og pluss tilkobling
batteri - minus og pluss tilkobling
hei, jeg har en yamaha Fz1 1000 som jeg skal bytte batteri på. Den røde kabelen er koblet på + polen og den sorte på minus polen. Dette ser jo veldig rart ut. Han noen vært borti noe slikt tidligere? Vil jo nødig koble feil...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Hm...
Er det ikke slik det skal være, da...
?
Rød på + og sort på -...
Er det ikke slik det skal være, da...

Rød på + og sort på -...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Har aldri sett noe annet.
[TaSK]
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 40
- Registrert: 10 apr 2016, 17:04
- Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
- Bosted: Trøndelag
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Det blir helt rett tilkobling det.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Rart hvordan noe så enkelt blir så forvirrende bare man får spørsmål om det 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Idag er det vel enighet om at rød er pluss og minus er svart, og går til gods. Det var annerledes på 50 tallet da noen hadde pluss til gods, og pluss ikke alltid var rød.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Må man helt tilbake til 50 talet for å finne det? Tror det finnes helt opp på 70tallet.Geiroe skrev:Idag er det vel enighet om at rød er pluss og minus er svart, og går til gods. Det var annerledes på 50 tallet da noen hadde pluss til gods, og pluss ikke alltid var rød.
Men som alle sier her så er det i dag vanlig med rødt på pluss siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Pluss til "gods" er vel noe amerikanere har hatt selv frem til ganske nylig. Anleggsmaskiner feks.
+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)
+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Amerikaneren min fra 1942 har ikke pluss til gods.FredrikE24 skrev:Pluss til "gods" er vel noe amerikanere har hatt selv frem til ganske nylig. Anleggsmaskiner feks.
+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Bakgrunnen for at man en gang i tiden valgte å koble batteri pluss til jord istedet for batteri minus var at frem til ca. slutten på 50-tallet brukte man bomullshylser/bånd som isolasjon på elektriske ledninger. Denne typen isolasjon var ikke ideell i fuktig klima (som det engelske), og fuktigheten kombinert med positiv spenning medførte at kontaktpunktene i ledningsnettet korroderte og ga dårlig kontakt.
Observante engelske ingeniører noterte seg at denne effekten ble vesentlig redusert hvis batteri pluss ble tilkoblet jord, istedet for batteri minus. På den tiden var det ikke elektronikk installert i kjøretøy, så det spilte slik sett ingen rolle hvordan polariteten var. Men det negative med dette var at man 'overførte' korrosjonsproblemet til chassiset istedet, altså karroseriet. Man fikk dermed en økt risiko for korrosjon på kjøretøyet, men mindre på ledningsnettet.
Det var i hovedsak engelske kjøretøy som hadde pluss til gods, og dette ble avviklet når plastisolasjon på ledningsnett ble vanlig. Min egen 1955 AJS har pluss til gods.
Observante engelske ingeniører noterte seg at denne effekten ble vesentlig redusert hvis batteri pluss ble tilkoblet jord, istedet for batteri minus. På den tiden var det ikke elektronikk installert i kjøretøy, så det spilte slik sett ingen rolle hvordan polariteten var. Men det negative med dette var at man 'overførte' korrosjonsproblemet til chassiset istedet, altså karroseriet. Man fikk dermed en økt risiko for korrosjon på kjøretøyet, men mindre på ledningsnettet.
Det var i hovedsak engelske kjøretøy som hadde pluss til gods, og dette ble avviklet når plastisolasjon på ledningsnett ble vanlig. Min egen 1955 AJS har pluss til gods.
- FredrikE24
- Innlegg: 5014
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Har litt til gode å se dette på personkjøretøy, men har vært borti det på selv ganske nye CAT-maskiner på anlegg.JohnnyTh skrev:Amerikaneren min fra 1942 har ikke pluss til gods.FredrikE24 skrev:Pluss til "gods" er vel noe amerikanere har hatt selv frem til ganske nylig. Anleggsmaskiner feks.
+ er rød, – er svart, det er klinkende klart :)
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Positiv jord ble mye brukt i engelske biler, hvertfall opp til 60 om ikke 70 tallet.
Har skrudd mye på Cat, men aldri sett det på anleggsmaskiner.
Men det er uproblematisk å ha positiv jord.
Har skrudd mye på Cat, men aldri sett det på anleggsmaskiner.
Men det er uproblematisk å ha positiv jord.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
53 Ford Customline hadde pluss til jord, husker jeg rett. US- bil.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: batteri - minus og pluss tilkobling
Positiv jord, gir skift på høyre side, 6 volt el systemet, fast olje lekkasje, those were the days!!! følgelig snakker jeg om mine gammel engelske MCer som jeg eide fra 1962 og frem til 2014. Mekking var en hver dags jobb og jeg var aldri arbeids ledig. Men de siste 3 MCer frem til i dag har vært av den "moderne" type, og overgang var ikke vanskelig, måtte bare husker gir og fot bremse.
Gordon
Gordon