Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sykkel på sidestøtte og en enkel saksejekk under svingarmen på motsatt side. Perfekt for både felg vask kjede vask og smøring.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Bruker også depotstøtte fra Biltema på andre året og mekker/vasker relativt mye - og det fungerer 110% fint.Bjerknez skrev:Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.
Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]
En kinavariant av den du linker video til, selges av en kar i Vestfold på Finn.no til 1800,-. Har vurdert å teste den, men har litt plassproblemer i garasjen til alt "kjekt å ha".
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Gjorde kjede og drev skikkelig reine her om dagen, med god gammaldags parafin og børste. Tok også av dekselet til frontdrevet for å sjekke hvordan tilstanden på dette var. Synes jeg ser en klar "kroking" (hooking) på drevet, på grensen til at det bør byttes - se bildet nedenfor.
Etter rens og smøring med Tutoro kjedeolje var det klar for en tur for å teste kjedet nærmere etter turen.
Det første jeg la merke til da jeg skulle rygge sykkelen inn i garasjen etter turen var en kneppe lyd med fast intervall. Tydelig å høre da sykkelen ble trillet bakover. Ikke fult så tydelig når bakhjulet snurres med sykkelen på midtstøtta.
Gikk så over kjedet, ledd for ledd, og fant flere som gikk tregt og et som ikke lot seg bevege i det tatt. Med egnet verktøy gikk jeg over alle leddene en gang til og smurte de som gikk tregt og fikk løsnet det som hadde satt seg fast. Brukte verktøyet og beveget alle leddene et par kjederunder.
Til slutt målte jeg slitasjelengden på kjedet som ikke børe overskride 27,2 cm målt fra midten til midten på 18 ledd.
Dette ligger helt på grensen flere steder på kjedet.
Alt i alt tyder ting på at drivsettet er såpass slitt at det bør byttes innen rimelig tid. Må vel si at jeg er noe overrasket og litt skuffet over at originaldrivsettet ikke holder lenger enn snaue 30K. Skulle jeg kjørt resten av sesongen her i landet hadde jeg nok kjørt på settet noen tusen km. til, men neppe mer enn 35000.
Men siden vi drar på Europatur om ca. tre uker, vil jeg ikke ha usikkerheten med et slitt drivsett hvilende over meg som en skygge på en slik tur.
Derfor blir det drev og kjedebytte på onsdag, hos Qvale MC på Årnes.
Blir D.I.D. ZVM-X 525 og JT drev, som erstatning for det som ser ut som originale KTM drev og tsjekkiskprodusert CZ SDZ 525 kjede, som noen mener er veldig bra mens andre mener det er "total crap"...
.
Satser på at kneppelyden jeg hører etter å ha kjørt og skal parkere sykkelen, er fra kjedegangen. Høres i hvert fall ut til at det kommer fra kjedesiden og bakhjulet på denne siden.
Er vel ingenting som tyder på at dette har noe med slitt lager å gjøre, håper jeg...?
En vurdering fra de som kan mer om dette enn meg her inne, settes pris på.
Til slutt, bilde av framdrevet, som jeg synes viser en asymmetrisk bueform og dermed begynnende "hooking".

Etter rens og smøring med Tutoro kjedeolje var det klar for en tur for å teste kjedet nærmere etter turen.
Det første jeg la merke til da jeg skulle rygge sykkelen inn i garasjen etter turen var en kneppe lyd med fast intervall. Tydelig å høre da sykkelen ble trillet bakover. Ikke fult så tydelig når bakhjulet snurres med sykkelen på midtstøtta.
Gikk så over kjedet, ledd for ledd, og fant flere som gikk tregt og et som ikke lot seg bevege i det tatt. Med egnet verktøy gikk jeg over alle leddene en gang til og smurte de som gikk tregt og fikk løsnet det som hadde satt seg fast. Brukte verktøyet og beveget alle leddene et par kjederunder.
Til slutt målte jeg slitasjelengden på kjedet som ikke børe overskride 27,2 cm målt fra midten til midten på 18 ledd.
Dette ligger helt på grensen flere steder på kjedet.
Alt i alt tyder ting på at drivsettet er såpass slitt at det bør byttes innen rimelig tid. Må vel si at jeg er noe overrasket og litt skuffet over at originaldrivsettet ikke holder lenger enn snaue 30K. Skulle jeg kjørt resten av sesongen her i landet hadde jeg nok kjørt på settet noen tusen km. til, men neppe mer enn 35000.
Men siden vi drar på Europatur om ca. tre uker, vil jeg ikke ha usikkerheten med et slitt drivsett hvilende over meg som en skygge på en slik tur.
Derfor blir det drev og kjedebytte på onsdag, hos Qvale MC på Årnes.
Blir D.I.D. ZVM-X 525 og JT drev, som erstatning for det som ser ut som originale KTM drev og tsjekkiskprodusert CZ SDZ 525 kjede, som noen mener er veldig bra mens andre mener det er "total crap"...

Satser på at kneppelyden jeg hører etter å ha kjørt og skal parkere sykkelen, er fra kjedegangen. Høres i hvert fall ut til at det kommer fra kjedesiden og bakhjulet på denne siden.
Er vel ingenting som tyder på at dette har noe med slitt lager å gjøre, håper jeg...?
En vurdering fra de som kan mer om dette enn meg her inne, settes pris på.
Til slutt, bilde av framdrevet, som jeg synes viser en asymmetrisk bueform og dermed begynnende "hooking".

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hjulrulle og depotstøtte er to forskjellige ting da vettuBjerknez skrev:Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.
Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har fått antydning til krumming på mitt fordrev også, triptellern sniker seg straks opp på 40k.
Ellers går kjedet fint... noen tight spots men ingenting alvorlig, satser på å bytte neste år :)

På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?
Ellers går kjedet fint... noen tight spots men ingenting alvorlig, satser på å bytte neste år :)

På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Slik så mitt ut når jeg bytta forrige uke på 41k, da med svært få trege ledd, og strengt tatt ingen kjøremessige problemer

Selv ser jeg ikke problemet i å bytte på 30k heller, det er jo LANGT! På lettmc fikk jeg knapt 16-18k ut av kjede og drev, så 30 på en 1290 mener jeg nå selv at er meget innafor

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sånn har det vært helt fra starten og grunnen er nok kjedegangbeskyttelsen i framkant oppe og nede på svingarmen.Toven skrev:
På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?
En liten feilkonstruksjon antakelig, hvor nedre del av kjedet tar inni beskyttelsessideveggen der slitasjeindikatoren er...


Bilde med dårlig fokus, men dere skjønner hva jeg mener...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
I forhold til drevet på din sykkel så skulle jeg nok fint greid 10K til, vil jeg troJK95 skrev:image hosting free
Slik så mitt ut når jeg bytta forrige uke på 41k, da med svært få trege ledd, og strengt tatt ingen kjøremessige problemer![]()
Selv ser jeg ikke problemet i å bytte på 30k heller, det er jo LANGT! På lettmc fikk jeg knapt 16-18k ut av kjede og drev, så 30 på en 1290 mener jeg nå selv at er meget innafor

Og, som allerede nevnt, jeg hadde nok ikke tatt bryet med å bytte nå om det ikke hadde vært for den forestående utenlandsturen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Bra slitt det fordrevet JK
Bra slitt det fordrevet JK

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Med storservice unnagjort allerede og nært forestående drivsettbytte, bør det meste være klart, ja :) .Toven skrev:Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Dekk ble også byttet for ikke lenge siden og jeg må si Bridgestone Battlax A40 Adventure har innfritt så langt.
Veldig gode dekk, som ser ut til å holde en god del lenger enn Metzeler Tourance NEXT dekkene jeg hadde på sykkelen før disse.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
.....og når administrator blogger om Dekkvalg i selve kjedesmøretråden så vet vi alle at enden er nær.....AJ skrev:Med storservice unnagjort allerede og nært forestående drivsettbytte, bør det meste være klart, ja :) .Toven skrev:Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Dekk ble også byttet for ikke lenge siden og jeg må si Bridgestone Battlax A40 Adventure har innfritt så langt.
Veldig gode dekk, som ser ut til å holde en god del lenger enn Metzeler Tourance NEXT dekkene jeg hadde på sykkelen før disse.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ojsann.... der glapp det visst...cannon skrev:.....og når administrator blogger om Dekkvalg i selve kjedesmøretråden så vet vi alle at enden er nær.....

Får komme sterkere tilbake på kjedesporet etter turen til Qvale'en...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?
Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Husker fra tidligere at flere var storfornøyd med denne:Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?
Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
http://www.royalpurpleconsumer.com/prod ... lubricant/
Har dog ikke prøvd den selv.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Motul RoadRoyal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?
Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
