
Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Lurte på om noen kan forklare meg hvorfor Ducati er så fraværende som de er i Isle of Man TT
? Er det restriksjoner på kubikk, eller er det at 2-sylindre ikke er så tilpasset konstant mer eller mindre toppfart? Noen som vet?

Sist redigert av AJ den 20 jun 2016, 11:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til litt mer beskrivende i trådtittelen
Begrunnelse: La til litt mer beskrivende i trådtittelen
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Ducati har vel knapt vært med på Isle of man, samme med mange andre merker. Men det er bare privat team med.
Er ikke noen restriksjoner mot de.
Det er helst japser som blir brukt, samme i engelsk Superbike også, bare japser der også.
En annen ting er at det nesten utelukkende er engelske førere i Isle of man også.
Rossi hadde vært der som tilskuer en gang og han bare ristet på hode og sa at dette er galskap.
Uansett racing ligger du konstant opp mot rødmerking, så det er ikke noe forskjell på den ene eller andre type race.
Er ikke noen restriksjoner mot de.
Det er helst japser som blir brukt, samme i engelsk Superbike også, bare japser der også.
En annen ting er at det nesten utelukkende er engelske førere i Isle of man også.
Rossi hadde vært der som tilskuer en gang og han bare ristet på hode og sa at dette er galskap.
Uansett racing ligger du konstant opp mot rødmerking, så det er ikke noe forskjell på den ene eller andre type race.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
ok, takk... jeg bare lurte. Synes selv at Isle of Man er det kuleste løpet da det ligger mest opp mot landeveiskjøring.... så derfor savner jeg Ducati som er en av de store (kanskje største i kulhetsfaktor) i Europa.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Det går heller ikke Aprilia, Benelli og kun ytters få BMW, men dette gjelder altså også Superbike i England, og det er de samme teamene som kjører.
Isle of man er rått, men det er også det mest dødelige lpet i verden.
Det går også noen andre gateløp der borte, men de er ikke like store.
Isle of man er rått, men det er også det mest dødelige lpet i verden.
Det går også noen andre gateløp der borte, men de er ikke like store.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Det kreves kanskje en del av syklene dette så jeg tror kanskje det er grunnen til at Ducati ikke er med.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Mye kunne vært sagt, men tror jeg la vær..... 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Bjerknez skrev:Det kreves kanskje en del av syklene dette så jeg tror kanskje det er grunnen til at Ducati ikke er med.

-
- Innlegg: 113
- Registrert: 22 apr 2012, 07:59
- Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
- Bosted: Aksdal
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Twin motorer klarer løpet heilt fint. Ref Joey Dunlop sin RC51 rundt 2000.
Tidligere Mc:
250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR
Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom
250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR
Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Men det er 15 år siden? Er det ikke sånn at twins ikke er like bra på samme slagvolum?steven skrev:Twin motorer klarer løpet heilt fint. Ref Joey Dunlop sin RC51 rundt 2000.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Og derfor har twin 1200 cc, firesylindrede 1000 cc og i 600 klassen kjører tresylindrede 675 cc mot 600 cc med fire sylindre.
Men twinner har MYE mer momment.
Men twinner har MYE mer momment.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Ja, de bender reglene for å gjøre twiner mer konkurransedyktige. De har kanskje ikke gjort det i Isla of Man da? Kjenner ikke til reglene der så godt.simpson skrev:Og derfor har twin 1200 cc, firesylindrede 1000 cc og i 600 klassen kjører tresylindrede 675 cc mot 600 cc med fire sylindre.
Men twinner har MYE mer momment.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Isle of Man benytter vanlige superbikeregler, så de kan kjøre der hvis de vil.
Men dette er ett fenomen som har eksistert så lenge det har vært racing. I USA på 70 tallet var det mye bråk med dirt track racing.
Dette hadde blitt brukt europeiske og amerikanske merker, som var twinner, men så kom japsene med firesylindrede mototrer som hadde mer effekt og det ble innført 1000 cc for twin og 750 cc for firere, så dette er ikke noe bending av reglene men heller en tilpassning av de nye, mer moderne firesylindrede motorer.
Japsene med Honda i spissen tøyde dette så langt at de lagte 5 sylindrede 125 cc og både 6 og 8 sylidrede motor så dagens lys.
Så det ble satt en begrensning på antall sylindre og volum i de forskjellige klassene.
Samme så du i Formel 1 tidlgere, fritt valg mellom 1500 cc turbo eller 3000 cc uten turbo.
I drag racing blir det regnet ut handikap i enkelte klasser så en firesylindra bil kan godt vinne over en V8.
At en firerer har fordel over en twin i enkelte sammenhenger er det ikke tvil om, samme som turbo har fordel mot motorer uten.
Hele racinghistorien er full av sånne fenomener, og twinner har mye lenger racinghistorie enn firere.
Men dette er ett fenomen som har eksistert så lenge det har vært racing. I USA på 70 tallet var det mye bråk med dirt track racing.
Dette hadde blitt brukt europeiske og amerikanske merker, som var twinner, men så kom japsene med firesylindrede mototrer som hadde mer effekt og det ble innført 1000 cc for twin og 750 cc for firere, så dette er ikke noe bending av reglene men heller en tilpassning av de nye, mer moderne firesylindrede motorer.
Japsene med Honda i spissen tøyde dette så langt at de lagte 5 sylindrede 125 cc og både 6 og 8 sylidrede motor så dagens lys.
Så det ble satt en begrensning på antall sylindre og volum i de forskjellige klassene.
Samme så du i Formel 1 tidlgere, fritt valg mellom 1500 cc turbo eller 3000 cc uten turbo.
I drag racing blir det regnet ut handikap i enkelte klasser så en firesylindra bil kan godt vinne over en V8.
At en firerer har fordel over en twin i enkelte sammenhenger er det ikke tvil om, samme som turbo har fordel mot motorer uten.
Hele racinghistorien er full av sånne fenomener, og twinner har mye lenger racinghistorie enn firere.
Sist redigert av simpson den 30 jul 2016, 18:13, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Hvor MYE mer moment snakker vi om her?simpson skrev:Og derfor har twin 1200 cc, firesylindrede 1000 cc og i 600 klassen kjører tresylindrede 675 cc mot 600 cc med fire sylindre.
Men twinner har MYE mer momment.
Hvis twinner har mye mer moment men allikevel må opp i kubikk for å kunne konkurrere så betyr vel ikke det høye momentet noe i denne sammenhengen?
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Tja, 150 nm på Panigale mot ca 100-110 på rekkefirere.
Momente hjelper ikke på lansiden.
Momente hjelper ikke på lansiden.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Så derfor er en rekkefirernbedre egnet i dette tillfellet og reglene må bendes litt for at Ducati skal få være med?
Eller tenker jeg feil?
Eller tenker jeg feil?