Oppdatert software til semi-aktiv demping - klar forbedring! Hvordan? Kan noen forklare?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Oppdatert software til semi-aktiv demping - klar forbedring! Hvordan? Kan noen forklare?

Legg inn av AJ »

Som kjent i annen tråd her inne hadde jeg min KTM 1290 Super Adventure på første storservicen nylig etter å ha kjørt sykkelen vel 27K siden april i fjor.

På denne servicen ble programvaren til dempingen oppdatert. Og det merkes! Dempingen er blitt merkbart bedre. Særlig ved svingkjøring.
Sykkelen oppleves nå som mer lettsvingt, retningsstabil og stødig i svingene.
Ved pådrag det samme, mer retningsstabil og stødigere, mer "plantet" med kraftressursene ved pådrag mer retningsbestemt mot bakhjulet enn tidligere. Dvs. ingen antydninger til "logring med halen", om dere forstår hva jeg mener.

Sist jeg opplevde noe lignende var da jeg byttet ut originalbakdemperen på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde med en NITRON Sport demper i sin tid.

Så er spørsmålet, av ren nysgjerrighet: hvordan er det mulig å få til såpass merkbare endringer bare ved å oppdatere softwaren?
Noen med god peiling som kan forklare dette på en folkelig måte?

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oppdatert software til semi-aktiv demping - klar forbedring! Hvordan? Kan noen forklare?

Legg inn av cannon »

Sw på sykkelen din styrer dempingen i bakdemper basert på input fra frem- og bakdemper samt akselerasjon. Dette betyr vel at compression og rebound ventilene styres av sw og at dette programmet er oppgradert og optimalisert.

http://allroadendurotouring.com/allroad ... rt-enduro/

Svar