Hvilke spørsmål er vanligest og få?
Hvilke spørsmål fikk du?
Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
Fikk spørsmål om kraftoverføring. Dvs kjede/kardang drift etc, og hvordan man skal kontrollere slitasje, utføre vedlikehold osv.
Spør kjørelæreren din, han har sikkert et ark med oversikt over de forskjellige spørsmålene som du kan få av han.
Hvilket spørsmål du får er helt tilfeldig da det blir trukket, samtidig som kjørerute blir trukket.
Før trakk man selv et kort, men dette ser det ut som det er slutt på. Tok selv oppkjøringen den 14.06 og da ble sikkerhetsspørsmålet trukket automatisk.
Spør kjørelæreren din, han har sikkert et ark med oversikt over de forskjellige spørsmålene som du kan få av han.
Hvilket spørsmål du får er helt tilfeldig da det blir trukket, samtidig som kjørerute blir trukket.
Før trakk man selv et kort, men dette ser det ut som det er slutt på. Tok selv oppkjøringen den 14.06 og da ble sikkerhetsspørsmålet trukket automatisk.
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
Jeg hadde oppkjøring nå i mai. Spm jeg fikk. Sjekk bakdemper. Hvilken fordeler er det med en justerbar demper. Hun holdt frem 6-7 kort. Så fikk jeg trekke et selv.
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 mar 2011, 22:24
- Motorsykkelen din: CBR
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
Kjøreskolene har egne skjemaer med godt og utfyllende lister over hva som skal kunne kontrolleres.
En kjapp liste tatt fort i hodet fra foran på sykkel til bak du skal kunne måtte kontrollere på sikkerhetssjekk:
Dekk: Mønster, retning, lufttrykk, fremmedlegemer osv
Felg: Kast, skader eller sprekker. eventuelt løse eiker. I tillegg slark i hjullager
Bremser: Bremsetest for eventuell lekkasje, sjekk av bremsebelegg og klosser, dødgang
Støtdempere: Kontroll av øvre og nedre styrelager for å se etter slark, i tillegg lekkasjer i støtdemperen. I tillegg kontroll av bakdemper og svingarm.
Lys: Alle lys inkl refleks, sjekk at ikke glassene er matte og at reflektoren i hovedlyset ikke er matt.
Drivverk: Ved kjede, se hvor løst kjede sitter, sjekk drevet.
Eksosanlegg: Hold kort foran eksosutgangen og lytt i kort tid av gangen om eventuelle luftlekkasjer. Sjekk at alt sitter fast, eventuelt kontroller i vognkortet godkjent DB for eksosanlegget.
Batteri: Sjekk at alt sitter fast, både batteriet og polene.
Vognkortet: Kunne kontrollere godkjent vekt for passasjerer og last. Sjekke dekkdimensjon.
Bekledning: Kontrollere hjelm og diverse bekledning.
Olje: Måle oljenivået.
Ikke alt er like lett å sjekke, men i det minste kommenter hvordan man ideelt burde gjøre det. I tillegg skal du selvfølgelig kunne svare på spørsmål knyttet til eventuelle mangler fra det du får spørsmål om.
Husk også daglig sjekk :)
EDIT: For å faktisk svare på spørsmålet ditt, du trekker en lapp, med andre ord er temaet du får helt tilfeldig, og det jeg har ramset opp er for det meste hva du kan bli trekt opp i. På A1 skulle jeg kontrollere støtdemper foran.
En kjapp liste tatt fort i hodet fra foran på sykkel til bak du skal kunne måtte kontrollere på sikkerhetssjekk:
Dekk: Mønster, retning, lufttrykk, fremmedlegemer osv
Felg: Kast, skader eller sprekker. eventuelt løse eiker. I tillegg slark i hjullager
Bremser: Bremsetest for eventuell lekkasje, sjekk av bremsebelegg og klosser, dødgang
Støtdempere: Kontroll av øvre og nedre styrelager for å se etter slark, i tillegg lekkasjer i støtdemperen. I tillegg kontroll av bakdemper og svingarm.
Lys: Alle lys inkl refleks, sjekk at ikke glassene er matte og at reflektoren i hovedlyset ikke er matt.
Drivverk: Ved kjede, se hvor løst kjede sitter, sjekk drevet.
Eksosanlegg: Hold kort foran eksosutgangen og lytt i kort tid av gangen om eventuelle luftlekkasjer. Sjekk at alt sitter fast, eventuelt kontroller i vognkortet godkjent DB for eksosanlegget.
Batteri: Sjekk at alt sitter fast, både batteriet og polene.
Vognkortet: Kunne kontrollere godkjent vekt for passasjerer og last. Sjekke dekkdimensjon.
Bekledning: Kontrollere hjelm og diverse bekledning.
Olje: Måle oljenivået.
Ikke alt er like lett å sjekke, men i det minste kommenter hvordan man ideelt burde gjøre det. I tillegg skal du selvfølgelig kunne svare på spørsmål knyttet til eventuelle mangler fra det du får spørsmål om.
Husk også daglig sjekk :)
EDIT: For å faktisk svare på spørsmålet ditt, du trekker en lapp, med andre ord er temaet du får helt tilfeldig, og det jeg har ramset opp er for det meste hva du kan bli trekt opp i. På A1 skulle jeg kontrollere støtdemper foran.
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
http://oslo.sveinsvendsen.no/default.asp?pageid=20538
Her ligger all info du trenger i begge vedleggene kl.A
Her ligger all info du trenger i begge vedleggene kl.A

Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
Jeg skulle trekke ett av kanskje 12 kort, og trakk kontroll av støtdempere foran. Var heldig med den, for kjørelæreren hadde gjennomgått det 5 minutter tidligere. :) Gjorde en funksjonstest og sjekket simringene for lekkasje, og da var sensor tydeligvis fornøyd. Noe litt morsomt var at jeg faktisk gjorde daglig kontroll mens sensor var borte for å hente et eller annet.. null problem, det! 

- Papi
- Innlegg: 64
- Registrert: 30 sep 2013, 22:55
- Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
https://www.youtube.com/watch?v=KScbKPp ... HyMIue_0gu
Her er ein link til nokre youtube-videoar ei veninne og eg laga ang. sikkerheitskontroll av motorsykkel. Her har vi valgt å ikkje fokusere på sjølve spørsmåla, men heller valgt å syne informasjon som gjer at ein kan svare på samtlige av desse. :)
Her er ein link til nokre youtube-videoar ei veninne og eg laga ang. sikkerheitskontroll av motorsykkel. Her har vi valgt å ikkje fokusere på sjølve spørsmåla, men heller valgt å syne informasjon som gjer at ein kan svare på samtlige av desse. :)
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw
I <3 CAKE.
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw
I <3 CAKE.
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
På risløkka så hadde sensoren alle kortene på en slags "ring". Hun bare bladde litt i den og valgte et kort.
Ble hjullager forran som jeg måtte kontrollere. Sykkelen opp på midtstøtten, ba sensor om å holde styret i mens jeg prøvde å bevege hjulet sidelengs. Gikk veldig fint det.
Ble hjullager forran som jeg måtte kontrollere. Sykkelen opp på midtstøtten, ba sensor om å holde styret i mens jeg prøvde å bevege hjulet sidelengs. Gikk veldig fint det.
Re: Sikkerhetsspørsmål ved oppkjøring
På risløkka fikk jeg velge et av kortene som er beskrevet over her.
Jeg fikk også spørsmål om styrelager. Vippa sykkelen opp på støtta og dro styret sakta frem og tilbake for å kjenne etter. Kløna litt, men sensor skjønte at jeg visste sånn ca. hva jeg gjorde.
Jeg fikk også spørsmål om styrelager. Vippa sykkelen opp på støtta og dro styret sakta frem og tilbake for å kjenne etter. Kløna litt, men sensor skjønte at jeg visste sånn ca. hva jeg gjorde.