Da hoppet jeg likesågodt i det og gjorde en modding som også en del andre KTM eiere har gjort. Nemlig å erstatte 17 tanns fordrevet med et med en tann mindre.
Ble gjort av Qvale MC i dag. Ikke spesielt billig, men vel utført jobb med unntak av litt vel mye slakk, som kjapt ble korrigert av meg selv etter at jeg kom hjem.
Tok en ny prøvetur etter det og må si at 1290'en nå er som hooligan i sjettegiret! Giret som fram til nå har fungert som ren overdrive.
16T frontdrev synes så langt å bekrefte det mange på nettet allerede har gjort, at sykkelen treffer bedre på momentkurven med turtallet på girene.
Sykkelen oppleves merkbart som mer responsiv i alkle girene enn tidligere.
Merker også at jeg kan holde lavere fart i sjettegiret enn hva tilfellet var med 17T drev, uten at sykkelen begynner å lugge.
Så får man se hvordan neddrevingen påvirker slitasjen på drivesettet, spesielt frontdrevet, naturlig nok.
Er i utgangspunktet en smule skeptisk til moddinger som dette, men heller denne "effekt"økningen enn å bytte ekospotte til tusenvis av kroner

. Selv om jeg er innforstått med at mange gjør nettopp det for først og fremst å endre utseende og redusere vekt.
Jeg har lest en god på nettet om slik drevendring og i noen innlegg kommer det tydelig fram at enkelte tror at mange MC-produsenter helst vil putte på 16T drev på syklene sine, men har valgt 17 som et kompromiss fordi syklene godkjennes med dette drevet med tanke på lydkravene som foretas på bestemte turtall.
Kanskje det faktisk er noe i dette?
Sjekket hva to av mine tidligere sykler har som originalt drevoppsett og fant at Yamaha TDM 900 har 16 foran og 42 bak og at Triumph Tiger 1050 SE har 18 foran og 44 bak...
TDM'en med 18" forhjul og 17 bak, mens Tiger'en har 17 freamme og bak.
Til sammenligning har 1290'en originalt 17 drev foran og 42 bak med hjulkonfigurasjonen 19" forhjul og 17 bak...
Interessant "vitenskap, dette.
Jeg kommer til å følge godt med på slitasjesyklusen på det nye drevoppsettet på KTM'en, men regner med at i hvertfall DID kjedet holder lenger enn det tsjekkiske CZ kjedet som sykkelen originalt ble levert med...