MC-ulykker
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
Hvorfor har vi da diskusjon om gule vester? Vi skal ikke legge all skyld på oss selv, og svare med bedre føreropplæring, selv om det alltid er nyttig å lære noe nytt.
Det blir som å fortelle et voldtektsoffer, at du må på kurs for å ferdes tryggere om kvelden/natten alene, og derved automatisk legge skylden på offeret.
Det blir som å fortelle et voldtektsoffer, at du må på kurs for å ferdes tryggere om kvelden/natten alene, og derved automatisk legge skylden på offeret.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: MC-ulykker
Da anbefaler jeg at du kommer deg på bane asap Bjerknez ! Du kan ikke ta mer feil - banekjøring har absolutt noe med hvordan du reagerer i situasjoner når du står i dem. Det er i de situasjonene erfaring fra bane kan redde deg fra feks frysing i sving etc..
Jeg skal ikke benchmarke dette mot trafikkforståelse som selvfølgelig er det viktigste - men det tok jeg som en forutsetning for i hele tatt og hive seg ut i trafikken på to hjul.
Jeg skal ikke benchmarke dette mot trafikkforståelse som selvfølgelig er det viktigste - men det tok jeg som en forutsetning for i hele tatt og hive seg ut i trafikken på to hjul.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: MC-ulykker
Bil så ikke mc..http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 995525.ece
Re: MC-ulykker
Ulykke på Furuset
http://mobil.rb.no/e6/ulykke/trafikk/ko ... -43-321169
http://mobil.rb.no/e6/ulykke/trafikk/ko ... -43-321169
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
Ingen dødsulykke heldigvis.
http://www.fjuken.no/Nyheiter/2016/07/1 ... 060392.ece
http://www.fjuken.no/Nyheiter/2016/07/1 ... 060392.ece
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
https://www.nrk.no/finnmark/mann-dode-e ... 1.13056050
Kjør fornuftig.
Kjør fornuftig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: MC-ulykker
Vet ikke om dette har blitt diskutert før, men hva tenker dere om å kjøre med fjernlys på dagtid?
Har skjønt at noen gjør det konsekvent for å bli bedre sett. Gjør det selv når jeg skal ut på motorveien. Usikker på hvor plagsomt det er for de jeg møter.
Har skjønt at noen gjør det konsekvent for å bli bedre sett. Gjør det selv når jeg skal ut på motorveien. Usikker på hvor plagsomt det er for de jeg møter.
Re: MC-ulykker
Jeg kjenner folk som kjører med fjernlys hele tiden. De er da noen år gamle og lærte dette da de selv tok lappen. Start sykkelen, på med fjærnlys, så kjøre.Dansekris skrev:Vet ikke om dette har blitt diskutert før, men hva tenker dere om å kjøre med fjernlys på dagtid?
Har skjønt at noen gjør det konsekvent for å bli bedre sett. Gjør det selv når jeg skal ut på motorveien. Usikker på hvor plagsomt det er for de jeg møter.
Jeg selv bruker bare fjærnlys på dagtid når jeg lane splitter og skal kjøre forbi.
Re: MC-ulykker
Hvorfor vil man blende sine medtrafikanter ved lane splitting og forbikjøringer som er kritiske situasjoner?
Re: MC-ulykker
"Undersøkinga viser at fjernlys frå motorsyklar om dagen kan virka irriterande og ubehageleg, men det reduserer ikkje møtande førarars evne til å oppdaga hindringar eller andre ting på vegen. At lyset kan virka litt ubehageleg, kan ha ein positiv effekt fordi det kan bidra til at bilførarar i større grad blir merksam på motorsyklar. Nettopp det er jo formålet med kjørelys." - NMCU artikkel: Fjernlys på dagtid blender ikke!cevillan skrev:Hvorfor vil man blende sine medtrafikanter ved lane splitting og forbikjøringer som er kritiske situasjoner?
Re: MC-ulykker
Interessant kirsebærplukking fra rapporten, for den fortsetter nemlig slik:
"Raporten peikar på at tent fjernlys kan gjera motorsykkelen og føraren mindre synleg. Dette kan redusera effekten av andre tiltak, som fluorescerande kåpe på sykkelen og klesdrakt på føraren. I tungt, overskya ver og i skumringslys kan det tenkjast at fjernlys vil ha ein uheldig blendingdeffekt. Difor må motorsyklistar ta omsyn til lysforholda ved bruk av fjernlys. I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring"
Men uansett, hva har vi igjen for å irritere bilister? Det er jo nettop samspillet billist/mc som gjør mc-kjøring mer smidig, både i by og på landevei.
"Raporten peikar på at tent fjernlys kan gjera motorsykkelen og føraren mindre synleg. Dette kan redusera effekten av andre tiltak, som fluorescerande kåpe på sykkelen og klesdrakt på føraren. I tungt, overskya ver og i skumringslys kan det tenkjast at fjernlys vil ha ein uheldig blendingdeffekt. Difor må motorsyklistar ta omsyn til lysforholda ved bruk av fjernlys. I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring"
Men uansett, hva har vi igjen for å irritere bilister? Det er jo nettop samspillet billist/mc som gjør mc-kjøring mer smidig, både i by og på landevei.
Re: MC-ulykker
Interessant kirsebærplukking fra rapporten, for den fortsetter nemlig slik:
"Raporten peikar på at tent fjernlys kan gjera motorsykkelen og føraren mindre synleg. Dette kan redusera effekten av andre tiltak, som fluorescerande kåpe på sykkelen og klesdrakt på føraren. I tungt, overskya ver og i skumringslys kan det tenkjast at fjernlys vil ha ein uheldig blendingdeffekt. Difor må motorsyklistar ta omsyn til lysforholda ved bruk av fjernlys. I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring"
Men uansett, hva har vi igjen for å irritere bilister? Det er jo nettop samspillet billist/mc som gjør mc-kjøring mer smidig, både i by og på landevei.
"Raporten peikar på at tent fjernlys kan gjera motorsykkelen og føraren mindre synleg. Dette kan redusera effekten av andre tiltak, som fluorescerande kåpe på sykkelen og klesdrakt på føraren. I tungt, overskya ver og i skumringslys kan det tenkjast at fjernlys vil ha ein uheldig blendingdeffekt. Difor må motorsyklistar ta omsyn til lysforholda ved bruk av fjernlys. I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring"
Men uansett, hva har vi igjen for å irritere bilister? Det er jo nettop samspillet billist/mc som gjør mc-kjøring mer smidig, både i by og på landevei.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
Da jeg begynte å kjøre mc var det akkurat innført påbud om lys på mc, men ikke på bil (1 oktober 78) Da hadde vi jo en fordel fremfor resten av trafikken, da det ble påbudt for bil ble det litt prat og diskusjon om å kjøre med fjernlys. Jeg opplevde ihvertfall at mange bilister ble irritert og blinket med lysene, så jeg sluttet med det. På nyere sykler har jo lyskilden blitt så effektiv at størrelsen er redusert, så på dagtid med sol er det ikke like lett å få øye på, så det er kanskje ikke så dum ide å begynne med fulltlys på slike sykler. Eller som veldig mange av traktorgutta har gjort, montere ledlys.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650