Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

Jøss... en tråd jeg har gått glipp av :O

Som de fleste vet så er ikke jeg noen fan av MT10 og det mest går på utseendet, men ellers så er jo dette sikkert en knallgod sykkel! :thumleft
Jeg har sett denne på Graarud ett par ganger og mistenker at det er der du har kjøpt den?

Det jeg derimot likte med den når den passerte var lyden. En ganke "uvanlig" men tøff lyd i denne :thumleft

Å til slutt:
Gratulerer med ny sykkel!

Jeg bor jo i den "andre byen" så gi gjerne beskjed hvis du skal ut på tur. kort eller lang så henger jeg meg nok på. :twothumbs:

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Tøff knallert qratulerer

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:En ting jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til er stramming av kjede. Sliter litt med å få til dette på mt-10'en.
prøvde å justere kjedet idag da jeg synes det var litt slakk.
Løsna hjulbolten, og dem to låse skruene som det står i boka. Så skrudde jeg på juster skruene på hver side så kjedet ble med ca 2,5cm slakk. Sørget så for at begge sider sto på samme markering. Når jeg da strammer hjulbolten igjen så flytter den seg litt på markeringene på den ene siden.
Regner med at det er justeringen på motsatt side av kjedet som endrer seg når hjulbolten strammes?
Samme med KTM'en.

Siden markeringsklossen, om vi kaller den det, ikke går helt kant i kant med sporet i svingarmen oppe og nede, fører dette til at klossen dras i den ene retningen når hjulbolten strammes.
Dermed endres også markeringen i forhold til klossen på andre siden, der kjedet er.
Dette er i hvert fall min erfaring med KTM'en.

For å få klossene til å vise det samme etter at du er sikker på at hjulet er sentrert, er å holde på markeringsklossen som forskyver seg slik at den ligger an så godt det overhodet er mulig, mot hodet på kjedejusteringsskruen, slik at den ikke forskyver seg når hjulbolten strammes.

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Takker for svar. Sendte en mail til forhandler å spurte også, og fikk dette til svar:
"Et tips er og bruke en lille fast nøkkelen (10mm)mellom bak drev og kjede. Setter du den fast så kjede blir helt stramt. Da kan ikke justeringa flytte seg noe."

Da tolker jeg det slik:
10mm pipe. Og legge den inni drevet og så rulle sykkel fremover slik at den 10mm pipa blir klemt mellom drev og kjede? Da blir kjedet stramt ihvertfall.
Det funka sånn delvis det, men mulig jeg ikke stramma kjedet hardt nok, flytta deg bare litt, så det er ganske rett uansett i forhold til merkene ihvertfall.

Står 2-3cm slakk på kjedet, synes det ble ganske stramt, men prøvde å bevege kjedet opp og ned og får flyttet det ca 2,5cm. Hvor hardt skal man ta i for å bevege kjedet opp og ned egentlig?

Står 190Nm på stramming av hjulbolten også, dette syns jeg var rimelig hardt, men det er vel sånn det skal være ettersom det står i boka. Har momentnøkkel, så dro ganske hardt for å få stramma 190Nm så stussa litt. Men står jo svart på hvit så da er det vel riktig?

Sikkert mange dumme spørsmål, men har alltid dratt innom forhandler for å justere kjedet, synes det er på høy tid å lære dette sjøl ;)
Sist redigert av lasse_hansen den 01 jul 2016, 21:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Hvor hardt skal man ta i for å bevege kjedet opp og ned egentlig?
Tipset fra forhandleren er ikke dumt. Det er mange mekanikere som benytter seg av nettopp den teknikken.
Har gjort det selv også. Med godt resultatet.

Men så ble jeg nysgjerrige på Chain Monkey verktøyet, som jeg nå har begynt å bruke. Funker veldig bra!

For å sjekke kjedeslakken i forhold til hva manualen sier den skal være, så trykker du kjedet ned på midtene mellom front- og bakdrev til den øvre kjedegangen er helt stram. Altså ikke hardere ned enn at kjedet er stramt. Så dytter du det opp til det er like stramt, mens du leser av avstanden mellom disse punktene på f.eks. tommestokk plassert i bakken i rett vinkel mot kjedet.
Unødvendig å nevne, men likevel; husk å lese av på samme sted på kjedet når kjedet dyttes ned og dyttes opp...

Og husk at det er bedre med kjedeslakk nær maks enn minimumsgrensa. For stramt kjede øker slitasjen på både drev, kjede og i verste fall også hjullagre...

Brukeravatar
lasse_hansen

Du nevner å lese av på samme sted når kjedet dyttes opp og ned AJ, mener du da om jeg dytter kjedet opp og har 0cm på toppen av kjedet, så skal jeg ha 3cm på topp når kjedet presses ned?

Ifølge boka, slik jeg tolker det så skal det være sånn at om jeg setter metern på siden av kjedet så skal jeg kunne bevege kjedet 2-3cm. 0cm i topp, og ned til 3cm bunn?
Mulig jeg har misforstått instruksene litt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er øverste del av kjedeleddet på 0 på meteren når du dytter det opp og samme punkt på kjedeleddet er på 2,5 eller 3 cm. når du dytter det ned er du "good to go"!

Brukeravatar
lasse_hansen

Da har jeg muligens gjort feil :s Har nå når jeg dytter kjedet opp, plasserer meteren med null i topp kjede. Dytter så kjedet ned, har så 2,5cm bunn kjede.

Med andre ord så kan man gå utifra topp kjede f.eks da? Og det er topp kjede som skal kunne beveges 2-3cm?

Brukeravatar
lasse_hansen

Legger ved en liten video jeg nettopp tok. Så hvis jeg forstår deg rett AJ, og hvis vi går utifra midten på kjedet. Så har jeg 2cm slakk bare?
Da har jeg isåfall misforstått, jeg gikk utifra at jeg skulle kunne bevege kjedet innenfor omtrent 2-3cm. :s

https://m.youtube.com/watch?v=mBMvFf76opc

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Da har jeg muligens gjort feil :s Har nå når jeg dytter kjedet opp, plasserer meteren med null i topp kjede. Dytter så kjedet ned, har så 2,5cm bunn kjede.

Med andre ord så kan man gå utifra topp kjede f.eks da? Og det er topp kjede som skal kunne beveges 2-3cm?
For å måle korrekt slakk må målingen skje på samme punkt på kjedet, som f.eks. øverste kant på kjedeleddet, når kjedet dyttes ned og når det dyttes opp.
Ellers blir målingen feil... :[-X

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Legger ved en liten video jeg nettopp tok. Så hvis jeg forstår deg rett AJ, og hvis vi går utifra midten på kjedet. Så har jeg 2cm slakk bare?
Da har jeg isåfall misforstått, jeg gikk utifra at jeg skulle kunne bevege kjedet innenfor omtrent 2-3cm. :s

https://m.youtube.com/watch?v=mBMvFf76opc
Gjør det heller litt enklere for deg selv ved å skyve tommestokken lenger opp og les av målingen mellom tallverdiene. F.eks. på 5 cm streken med kjedet dyttet opp og 7 eller 8 cm. streken når kjedet dyttes ned.

Selv setter jeg ut tommestokken på bakken og brettet ut de lengdene jeg trenger opp forbi kjedegangen og leser av målingen slik.

Brukeravatar
lasse_hansen

Ikke helt sikker på hva du mente der. :s hehe. Men det blir som på videoen jeg la med i teorien da eller? Går utifra midt på kjede f.eks? Er vi enige om at på videoen så har kjedet mitt 2cm slakk?
Nb! Må ha det inn me tesje :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Joda, det ser ut som det er to cm.
Men! det er lettere, syns jeg, å se hvis tommestokken går lenger opp langs sykkelen bak kjedet. Nettopp fordi det da blir letter å lese av mot tommestokken i stedet for å dytte kjedet fra tommestokkens 0-punkt og nedover.
Om du skjønner hva jeg mener...

Kan gjerne ta bilder i morgen for bedre å vise hvordan jeg gjør det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Fant et bilde på nettet som viser nøyaktig hvordan jeg måler kjedeslakken. Skyv tommestokkken et stykke opp bak kjedet slik at du kan lese av slakken slik som på dette bildet:

Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen

AJ skrev:Fant et bilde på nettet som viser nøyaktig hvordan jeg måler kjedeslakken. Skyv tommestokkken et stykke opp bak kjedet slik at du kan lese av slakken slik som på dette bildet:

Bilde
Da skjønner jeg hva du mener AJ! Tusen takk for både bilde hjelp og tips! Da har jeg fått hjelp til det meste nå :)
Litt seinere idag skal jeg opp på forhandleren og hente yamaha t-skjorte og depo støtte jeg har bestilt :)
Og så sitter jeg å venter på sola, så jeg får kjørt dem siste 340km'erne føre servicetimen på onsdag, leverer sykkelen på tirsdags kvelden :)

Svar