Ny sykkel! Hva mener dere?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av KiMedic »

Hei!

Jeg kunne trenge et tips ifsm handling av ny sykkel. Jeg er helt ny her inne, så hvis denne ligger i feil forum, så beklager jeg det. :roll

Er en fersk innehaver av A i førerkortet. Har kjørt mange mil på vei i kjøretøy med ratt og pedaler, men på 2 hjul er jeg en av de som nå prøver å gjøre noen fornuftige valg på veien videre :prf

Trenger en sykkel til pendling ca 2 mil hver vei. kan velge mellom ny eller gammel E18 på strekningen. Ellers har jeg samboer og 2 barn på 2 å 4 år. Jeg får kanskje med sambo på korte turer på de virkelig fine dagene, så dette blir en "ego" sykkel sånn sett. Komfort der bak behøver ikke være topp. Jeg trives på grus, men kommer nok ikke til å jakte på grusveier. Ser for meg 2-3 timers turer lokalt her på Østlandet og kanskje en langtur til Sunnmøre 1 gang i året. Jeg kommer til å kjøre i regnvær. Stort sett til og fra jobb i hele sesongtiden.

Har prøvd en Triumph Tiger800 XC, Yamaha MT07, og en MT09 Tracer.

Hele kroppen min sier MT07 i blå utgave. Har budsjett til ca 150k, men den koster 98k og har nok power for min del. med tankbag og annet stasj havner jeg på 110k. Største bakdelen jeg har med denne er vinden som jeg trodde skulle blåse meg av sykkelen i 100kmh.

MT09 Tracer koster 140k. Med utstyr sier vi 150k. Den gikk så J%¤# bra..for en motor! Det første som slo meg var jeg elsker denne, men kreftene var for meget..ikke vits å ha en sykkel jeg ikke kan bruke skikkelig?

Tiger800 prøvde jeg bare fordi selger ikke hadde street triple r som demosykkel. syns den er dyr. ca 160k


Så ser jeg det skal komme en MT07 Tracer!? Vet noen her om det stemmer? kommer den i år? Hvis jeg kan få en Tracer bygget på MT07 må vel det passe meg bra? Jeg er 183cm, og veier rundt 95-100 avhengig årstiden :thumleft

Hvis noen mener jeg burde prøve noe annet eller har tips så fyr løs!

Takk for et fint forum! har lest mye her inne før jeg lagde profil ;)

Mvh Kim
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: Takk for et fint forum! har lest mye her inne før jeg lagde profil ;)

Mvh Kim
Hyggelig å høre!
Velkommen skal du være, KiMedec :vs - satser på at du vil trives her hos oss.

"Ny sykkel" tråder dukker opps tadig vekk og er alltid like spennende og ikke minst velkomne. Moro å lese hva folk tenker og hvilke vurderinger de gjør.
Dine tanker om ny sykkel er intet unntak.
Tydelig at Yamaha MT'ene faller i smak ;) .
Jeg valgte selv en Yamaha da jeg tok opp MC-interessen igjen i 2006 etter 14 års fravær.
Valget falt på TDM 900, som jeg hadde i fire år. En sykkel som ga meg og kona svært mange gode turopplevelser.
Siden er det blitt engelsk, italiensk og østerriksk sykkel her i gården.
Men Yamaha er et godt merke og en interessant MC-produsent og jeg ser ikke bort fra at jeg ender opp med en Yamaha igjen i framtida.

Begge syklene du har stilt inn siktet på er, så langt jeg har lest og hørt, gode sykler som overrasker på mange måter.
Så hvorfor ikke bare slå til på en av disse :) ?
Og ja, jeg er ganske sikker på at det stemmer at det kommer en MT-07 Tracer.
Bra at det kommer slike sykler i denne kubikklassen også. Letthåndterlige og økonomiske som de er, med gode egenskaper til lengre turer med passasjer og bagasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av 45316 »

Min erfaring er at du fort blir bekvem med kreftene. Noe som fører til at du vil ha mer krefter. Men uansett er det viktigste at du kommer deg ut på 2 hjul og nyter øyeblikkene. Oppgradere kan man eventuelt gjøre senere.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av Chubby-mc »

Street Triple!!!
Sist redigert av Chubby-mc den 01 jul 2016, 21:53, redigert 1 gang totalt.

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av Chubby-mc »

Prøv en Triumph Street Triple R! Jeg har eid en slik en mnd nå, og kan ikke få sagt hvor fornøyd jeg er. Du får faktisk en RX(absolutt toppmodell) for 150 k.

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av KiMedic »

Takk for gode innspill og svar! Ikke lett å bestemme seg altså..

Det finnes jo CB650F, Er6N og Er6F, duke 690, Z800 etc..

Mitt største problem nå er at jeg ikke får bestemt meg om jeg skal ha ren naken streetfighter, eller mer touringpreget sykkel..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av Dansekris »

Har du vurdert en Honda Hornet? Jeg er også fersk innehaver av A i førerkortet.

Jeg kjørte opp på en CB650F, og nå kjører jeg en hornet 07. Horneten er mye kvassere, låter finere og er bedre å kjøre etter min mening.
Jeg har tilbakelagt 85 mil på tre uker og er veldig fornøyd så langt. Billigere enn de du nevner også.

Z750 eller Z800 er også veldig gromme imo. Lykke til med valget!

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av F4celess »

Er en fan av hvordan Tracer 700 ser ut, og den får veldig mye bra omtale. Har ikke prøvd den, men vil tro den er perfekt for ditt bruk etter det jeg hører om den. Vet noen når den blir tilgjengelig?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=fYWu15NKHm0[/video]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av kjellv »

Skal ankomme ca midt i Juli.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av Bjerknez »

Kreftene blir du fort vant til, garantert! Det som går som et uvær i dag blir barneskirenn etter noen få uker. Jeg mener også du bør teste en Street Triple R. Har eid en slik og det er en fantastisk sykkel. Ikke for ingentng at den vinner de fleste testene jeg har lest i den klassen.

Av de syklenne DU har ramset opp ville jeg gått for MT09 Tracer. MT07 blir liksom litt ringo i forhold. Den er også ganske liten (kort). Vertfall for meg. Glem CB650F. Den går som en dass. Utrolig kjip motor i mine øyne. Da sammenligner jeg den med Street Triple R som er en 675cc. Street Triple R gruser CB650F når som helst hvor som helst. Både på motor og kjøreegenskaper, samt ikke minst utseende (min subjektive mening) og påkostede detaljer. Rett og slett utklassing.

For 150.000 så får du jo en del å velge mellom så da er det bare å følge med på finn :)

Lykke til!

Ebravo87
Innlegg: 17
Registrert: 23 jun 2015, 21:30
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple 2016
Sted: Skedsmokorset

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av Ebravo87 »

Street triple R er en veldig morsom sykkel. Har eid en slik selv og jeg var meget fornøyd. Har ikke prøvd MT 07, men det er også en veldig god sykkel. Det du får i Striple R er bedre dempere,muligens også bedre bremser. Fordelen med en 3 sylindret 600cc er at det er mer futt i bunn av turtallsregisteret, enn i en 4 sylindret i samme klasse. Kraften er mer lineær og det føles mer responsivt.
2015 Honda Hornet 2006, Triumph Street Triple 2015
2016 Triumph Speed Triple 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av KiMedic »

Dansekris skrev:Har du vurdert en Honda Hornet? Jeg er også fersk innehaver av A i førerkortet.

Jeg kjørte opp på en CB650F, og nå kjører jeg en hornet 07. Horneten er mye kvassere, låter finere og er bedre å kjøre etter min mening.
Jeg har tilbakelagt 85 mil på tre uker og er veldig fornøyd så langt. Billigere enn de du nevner også.

Z750 eller Z800 er også veldig gromme imo. Lykke til med valget!
Hei å takk for svar!

Har ikke sett på Hornet. Har egentlig bare sett på nye sykler..

Skal sjekke ut :thumleft
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av KiMedic »

F4celess skrev:Er en fan av hvordan Tracer 700 ser ut, og den får veldig mye bra omtale. Har ikke prøvd den, men vil tro den er perfekt for ditt bruk etter det jeg hører om den. Vet noen når den blir tilgjengelig?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=fYWu15NKHm0[/video]
Ja jeg syns den ser fin ut! Mener jeg hørte på en test gjort av en på youtube at motoren ikke føltes like kvass som på standard mt07. Men det gjør ikke meg noe.

Forhandleren her i området sa han fikk en demosykkel i juli. Så kunne de levere til kunder i September. Fikk mail om det i går..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:Kreftene blir du fort vant til, garantert! Det som går som et uvær i dag blir barneskirenn etter noen få uker. Jeg mener også du bør teste en Street Triple R. Har eid en slik og det er en fantastisk sykkel. Ikke for ingentng at den vinner de fleste testene jeg har lest i den klassen.

Av de syklenne DU har ramset opp ville jeg gått for MT09 Tracer. MT07 blir liksom litt ringo i forhold. Den er også ganske liten (kort). Vertfall for meg. Glem CB650F. Den går som en dass. Utrolig kjip motor i mine øyne. Da sammenligner jeg den med Street Triple R som er en 675cc. Street Triple R gruser CB650F når som helst hvor som helst. Både på motor og kjøreegenskaper, samt ikke minst utseende (min subjektive mening) og påkostede detaljer. Rett og slett utklassing.

For 150.000 så får du jo en del å velge mellom så da er det bare å følge med på finn :)

Lykke til!
Helt enig med deg og det du oppsummerer. Har falt veldig for tracer. derfor jeg lurer på 07 tracer..den blir sikkert lengre og høyere en std mt07.?

Takk for godt svar ;)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel! Hva mener dere?

Legg inn av Bjerknez »

07 Tracer er jo akkurat den samme sykkelen som 07 motormessig, bortsett fra at den sikkert er litt tyngre. Den motoren er så absolutt ikke dårlig, men kreftene blir du veldig fort vant til. Tracer 09 er en helt annen sykkel. Hvor langt du er villig til å gå for å skaffe denne må jo bli en vurderingssak, men i mine øyne er det verdt oppgraderingen fra lillebror.

Svar