Trenger tips, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Trenger tips, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien

Legg inn av Roargutten »

Heisann.
Jeg og kona driver å legger opp til en MC tur med start fra Årnes, ikke langt i fra Gardermoen.
Vi har planer om å bruke ca 1 uke på turen, og de stedene som er bestemt er at vi skal innom Geirangerfjorden, Trollstigen og Atlanterhavsveien.

Kjøreruter mellom disse stedene taes i mot med glede, og gjerne tips til overnattinger også. Vi ser for oss hovedsakelig asfalt.
Overnatting er vi fleksible på, tanken er hotell, campinghytte, gjestehus osv.. men vi har også med telt siden fellesferien kanskje ikke er den letteste tiden å finne overnatting innendørs.

Hvor vi velger å kjøre etter atlanterhavsveien er ei heller bestemt, så tips og forslag her er også velkomne.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Chenx
Innlegg: 26
Registrert: 21 jun 2016, 12:30
Motorsykkelen din: Yamaha XSR900

Re: Trenger tips, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien

Legg inn av Chenx »

Følger
---------------------
Chenx
XSR900

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger tips, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien

Legg inn av kjellv »

Du har et hav av muligheter og veier du kan benytte, og ei uke er mange dager :thumleft
Først av alt, været er viktig! En grunnregel kan du godt legge merke til. Værtypen på Østlandet og på vest/nordvestlandet pleier sjelden å være likt. Er det fint på Østlandet er det ofte ikke det på Vestlandet, og omvendt. Grunnen er de høye fjellene. Vestlandet får inn drittværet fra havet, og nedbørsskyene kommer (enkelt forklart) inn så lavt at de tømmer seg i fjellene og går ikke over. Det samme skjer andre veien, nedbør trekker inn fra Skagerak og nordover, innover land og nord mot Dovre. Nord og vest for Dovrefjell er i le og har fint vær. Ha dette i bakhodet når avreisedagen melder seg. Da planlegger du to reiseruter, og lar været bestemme hvilken du bruker.

Er det finvær i vest når dere drar, så kjør vestover. Gjerne over Hardangervidda og ned til Hardanger. Herifra er det mange mulige reiseruter nordover. Dere som er fra flatlandet i øst vil helt klart få store naturopplevelser både med fjell og fjord uansett hvilke veier dere velger. Lengst ute ved kysten finner dere nok de største kontrastene til hva dere har hjemme, samtidig som dere får oppleve spennende fjelloverganger på veien nordover. Jeg tørr vedde på at dere i denne tråden vil få rikelig med tips til spennende veistubber som bør oppleves, men jeg er overbevist om at det er kontrastene til hva dere er vant til som utgjør de sterkeste inntrykkene. Og dem finner dere mange av uansett hvilken vei dere kjører.

Etter Atlanterhavsveien, fortsett gjerne nord-østover mot Trondheim. Nordmøre har også mye spennende å tilby, men blir ofte glemt. Det er lett å få inntrykk av at det er slutt på alt som er spennende når man har kjørt gjennom Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien. Men det er feil. Det er fantastisk mye flott å oppleve her også. Kristiansund, en liten by som er bygd på en mengde mindre øyer bundet sammen av bruer. Derifra ut til Smøla, ei ganske flat øy ute i havet. Hitra og Frøya er også spennende, men dessverre veldig glemt i turistsammenheng. E39 mot Trondheim er en fin MC-vei, men også R65 gjennom Surnadal og Rindal.

Jeg håper dere gir et hint når dere nærmer dere sandkassa mi. Jeg kan plutselig dukke opp for å hilse på dere i området mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien :thumleft

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Trenger tips, Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien

Legg inn av Roargutten »

kjellv skrev:Du har et hav av muligheter og veier du kan benytte, og ei uke er mange dager :thumleft
Først av alt, været er viktig! En grunnregel kan du godt legge merke til. Værtypen på Østlandet og på vest/nordvestlandet pleier sjelden å være likt. Er det fint på Østlandet er det ofte ikke det på Vestlandet, og omvendt. Grunnen er de høye fjellene. Vestlandet får inn drittværet fra havet, og nedbørsskyene kommer (enkelt forklart) inn så lavt at de tømmer seg i fjellene og går ikke over. Det samme skjer andre veien, nedbør trekker inn fra Skagerak og nordover, innover land og nord mot Dovre. Nord og vest for Dovrefjell er i le og har fint vær. Ha dette i bakhodet når avreisedagen melder seg. Da planlegger du to reiseruter, og lar været bestemme hvilken du bruker.

Er det finvær i vest når dere drar, så kjør vestover. Gjerne over Hardangervidda og ned til Hardanger. Herifra er det mange mulige reiseruter nordover. Dere som er fra flatlandet i øst vil helt klart få store naturopplevelser både med fjell og fjord uansett hvilke veier dere velger. Lengst ute ved kysten finner dere nok de største kontrastene til hva dere har hjemme, samtidig som dere får oppleve spennende fjelloverganger på veien nordover. Jeg tørr vedde på at dere i denne tråden vil få rikelig med tips til spennende veistubber som bør oppleves, men jeg er overbevist om at det er kontrastene til hva dere er vant til som utgjør de sterkeste inntrykkene. Og dem finner dere mange av uansett hvilken vei dere kjører.

Etter Atlanterhavsveien, fortsett gjerne nord-østover mot Trondheim. Nordmøre har også mye spennende å tilby, men blir ofte glemt. Det er lett å få inntrykk av at det er slutt på alt som er spennende når man har kjørt gjennom Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien. Men det er feil. Det er fantastisk mye flott å oppleve her også. Kristiansund, en liten by som er bygd på en mengde mindre øyer bundet sammen av bruer. Derifra ut til Smøla, ei ganske flat øy ute i havet. Hitra og Frøya er også spennende, men dessverre veldig glemt i turistsammenheng. E39 mot Trondheim er en fin MC-vei, men også R65 gjennom Surnadal og Rindal.

Jeg håper dere gir et hint når dere nærmer dere sandkassa mi. Jeg kan plutselig dukke opp for å hilse på dere i området mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien :thumleft
Vi har vært på Vestlandet tidligere, så noe fjorder og sjø har vi sett fra tidligere av, men aldri nord for Ålesund, og aldri med MC.
Takker så mye for mange tips, er derfor jeg skriver en tråd her slik at vi kanskje får med oss noen av de vakre stedene, og noen av de artige mc veien på turen våres. Tanken er å dra videre mot Trondheim slik du nevner, og hva som skjer etter det får lysten og været vise.

Helt enig i det du sier ang været, vi har også vurdet østover mot Sverige som et alternativ. Rundt Väneren er det også mange koselige plasser og fine Mc veier.

Skal huske å gi deg et hint når vi er i nærheten, kommer nok også til å følge opp med en liten logg her inne underveis. Hadde vært hyggelig å treffe et ansikt eller to bak Nickene som befinner seg her inne.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Svar