Ny motorsykkel. Trenger tips

Forum for fulleffekt tung-MC
Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Forbipasserende »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

Det kan virke som om TS er ute etter sin første sykkel og da tror jeg ikke man skal henge seg så veldig opp i HK'er og NM. I det segmentet som TS sikter seg inn på (touring sykler) så har nok de fleste en passende motor. Jeg hadde en 1300ccm cruiser som veide 300kg. og denne hadde kun 74HK'er. Til gjengjeld så hadde den rundt 110NM. Med dama bakpå så kjente jeg ikke noe tap av krefter. Den dro som pokker. Ikke noen fartssykkel, men en solid, stødig og blodsterk cruiser.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Forbipasserende »

Godt mulig.

Mente å gi en liten refleksjon for noe som tok meg tid å forstå. Krefter i praksis og daglig bruk.
Var en Suzuki 1400 chopper som jeg sleit med thundercatten på maks turtall og ta igjen... En kompis.
Etter den episoden så forsterket det lysten til å få meg en bmw 1200 rs.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

Jeg pleier og tenke på hestekrefter og moment i forhold til vekt. Har erfart at dette nok stemmer sånn noenlunde for å få et inntrykk av hvordan en motorsykkel går i forhold til en bil som de fleste av oss er vant til.

Min cruiser hadde 74HK'er og 110NM. og veide 300kg.
En vanlig personbil i dag veier vel rundt 1.200kg. Så finner man ut hvor mange ganger 300kg. går opp i 1.200kg. Det blir Rask hoderegning sier meg at det blir 4x.

74HK'er x 4 = 296 som da tilsvarer ca. 296HK'er i en personbil og 110NM. x 4 blir da 440NM.

Min nåværende BMW har 160HK'er og 112NM. og veier ca. 200kg. noe som da tilsvarer 960HK'er og 672NM. i en personbil.

Sikkert mange andre faktorer som spiller inn også, men det burde være nok til å gi en pekepinn på hva som finnes av krefter i en evt. sykkel du kjøper i forhold til biler du har kjørt.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av PetterT »

Med det samme du er igang, ta og forklar hvorfor cruiseren med sine 74 kh kan ha samme moment som bmw med 160
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

Husket litt feil. Her er de nøyaktige tallene for cruiseren jeg hadde:
https://www.yamaha-motor.eu/no/produkte ... stechspecs

Hvorfor den evt. har mer moment enn en BMW'en du nevner må andre svare på.

EDIT:
BMW'en må vel ha mer moment enn det? Symaskina til kjærringa (VW UP! med 1.0l 75HK'er har jo 95NM)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av FredrikE24 »

Neida, moment på 112nm høres riktig ut, min K1200RS har 115nm og min fars K1300GT har 135nm(den er temmelig vass..) med 160hk. Til sammenligning har R1200GS 125nm. Det "verste" med K1300GT er i tillegg at hk-kurven er nesten lineær helt opp mot 8500rpm, det gir et sinnsykt godt skyv over hele registeret.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Forbipasserende »

Var ei dame som ikke forstod helt det med hk og nm. Tror at hun tenkte at at hk på 100hk på 200kg kontra bil 2tonn blir fordelt likt.
Dvs de blir like spreke, det er slik staten opererer med avgifter. Jeg gadd ikke å diskutere og sa bare, kansje det er slik. hehe
100 hk på mc er samme som 100 hk på bil, som om hk pr kg ikke hadde betydning.

900 hk for en bil, Maserati style. Hvorfor da ha 200 hk i en sykkel som nybegynner sykkel. Virker jo veldig avskrekkende.

aug11x
Innlegg: 13
Registrert: 06 jun 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda Dominator

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av aug11x »

Da ble det slik at jeg kjøpte meg en 97 Honda Dominator. Helt strøken og fin.
Og for en fantastisk morsom sykkel. Den skriker etter svingete småveier og går som en kule. Dårlig asfalt med hull og dumper? No problemo!
Blir en tur på Golsfjellet til helga for å teste den på litt flotte fjellveier.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av Forbipasserende »

Grattis me bike, 2 heftige potter på en 650. Moped sal, sikkert myk og god. Hehe ;)

aug11x
Innlegg: 13
Registrert: 06 jun 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda Dominator

Re: Ny motorsykkel. Trenger tips

Legg inn av aug11x »

Bare en potte på min :-( Effektanlegg. Fulgte med orginalannlegg med to potter da.
Salen kunne helt klart vært mer behagelig. Heldigvis (?) logger jeg også ca. 500 timer i året på tråkke-rakett, så rævva er herda :-)

Svar