Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av JK95 »

Den gir helt ok resultat, men tror den Black Wax'en deres passer min lakk bedre. Ren voks uten slipemiddler så vidt jeg vet, men synes den ser ut til å etterlate plast med hvite flekker.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Okay. Noen andre her inne som har andre erfaringer med voks til mc æ tru?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

Denne har sykt bra holdbarhet
http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-light
men lukter ikke noe særlig godt

Nesten like bra, med himmelsk jordbærlukt
Poorboy's World Natty's Carnauba Paste Wax RED

Toven

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Toven »

Jeg bruker Scholl Neo lakkforsegler, gir en mer glassfinish enn en dyp voks finish. Må si jeg liker bedre den finishen jeg fikk med den.
Polerte først med AG SRP og sprayet Neo på en mikrofiber-pad - og buffet av etter ca 15 min.
http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=678

Scholl Neo kan brukes på alt av plastikk osv. Plastikken ble seende bedre ut enn hva den gjorde, selv om det hadde blitt best med en plastfornyer først ala owatrol elns.

Bilde

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av cevillan »

Enig med JK95, produkter fra Chemicalguys (distribuert fra Nordicshine) fungerer gull. Eller, det fungerte når jeg drev med detailing for Audi, det er vel ingen forskjell mellom det og mc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

Selv har jeg en ganske avslappet forhold til voks og sealer og hva som beader/sheeter best. Jeg var ganske freak på dette for noen år siden og jeg kan med en gang si at her er det mye gimmick og lureri ute å går.

Skal man kunne se forskjell i glansen etter avbuffing på feks. 10 gode vokser fra svindyre til billige så er det ingen som kan se forskjell av betydning. Vi snakker om en ytterst og mikroskopisk transparent hinne som legger seg over lakken og siden denne er transparent så ser man jo bare rett gjennom den og rett ned på den orginale lakken. Skal man faktisk få bilen blankere så må man rubbe/polere. Voksen skal bare beskytte.

Jeg har testet en hel drøss av vokser og helt ærlig så ser jeg ingen forskjell overhodet. På min bil holdt feks. Swissvax Shield til 1000 spenn dårlig nok 2 måneder og på en kompis sin bil så var den borte etter tre uker. Hvor man kjører, hvordan man kjører, hvor man står parkert, luftfuktighet, været etc. spiller også inn så dette blir nærmest umulig og teste og svarene man evt. skulle få fra et laboratorie test bør ikke bety at vinneren er best på DIN bil.

Der forskjellen ligger derimot er hvordan produktet er og påføre, hvor lenge det skal herde og hvor lett det er og buffe av. Av de titalls voksene jeg har testet (Carnuba vokser på boks) så er det små forskjeller her, men stort sett så små at det ikke bryr meg.

Jeg mener, kjøp den billigste Carnubavoksen på boks og hold deg til den.

Når det kommer til rubing/polering derimot så beveger man seg inn på en helt annen arena som krever gode produkter. Dette er produkter man ikke får kjøpt på bensinstasjon eller på Biltema. Jeg er ingen ekspert på området selv, men jeg har rubbet to tre biler med hell samt at jeg har rubbet egne biler samt tanken på nåværende og min første motorsykkel flere ganger. Ikke vanskelig, men det krever riktig produkt, riktig maskin, og ikke minst riktige poleringspads. Noen lakkoverflater er myke, mens andre er harde. Hva man bør velge av produkt kommer da altså litt ann på en del ting.

Men jamnt over kan jeg si som følger. Har man en Flex Oscilerende maskin med orange Uber pads og en flaske Scholl S17+ så har man en god allrounder som man kan polere det meste med til privat bruk.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av KevinmsR6 »

Bruker autoglym på bil og mc:) veldig fornøyd med de... Har for lakk,plast og skinn:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

Autoglym er gode produkter. Men generelt sett så kan jeg si at jeg ikke liker flytende vokser. AutoGlym har en slik Carnubavoks mener jeg å huske, men denne er overpriset som mye annet. Men den er ikke dårlig. Svisswax går vel for å være premium merket innen bilpleie. Joda, dem har noe bra, men man betaler mye for merket.

Hvem er det dem prøver å lure liksom:
http://swissvax.no/divine-verdens-mesy- ... 00-ml.html

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjerknez skrev:Autoglym er gode produkter. Men generelt sett så kan jeg si at jeg ikke liker flytende vokser. AutoGlym har en slik Carnubavoks mener jeg å huske, men denne er overpriset som mye annet. Men den er ikke dårlig. Svisswax går vel for å være premium merket innen bilpleie. Joda, dem har noe bra, men man betaler mye for merket.

Hvem er det dem prøver å lure liksom:
http://swissvax.no/divine-verdens-mesy- ... 00-ml.html
er selvfølgelig åpen for og prøve noe nytt :) men har hatt og har hele serien til autoglym med lakk forsegler og hele rukkelet. Så er veldig fornøyd med resultatene og holdbarheten, så får vente til det er tomt så får eg prøve ut disse andre anbefalingene:)

Den swiss wax'n må en jo nesten bare kjøpe 2 utav siden prisen var så rimelig :lol
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

Er du fornøyd med Autoglym så anbefaler jeg at du fortsetter med det. Det meste av slike produkter er gode nok i dag og spesielt på en motorsykkel som ikke blir utsatt for salt etx. samt sjelden har behov for kraftige kjemikalier under vask.

Jeg kan derimot gjøre det enkelt for deg i så måte. Kjøp deg en god "Quick Detailer". Dette er et middel du sprayer på og buffer av feks. rett etter vask eller evt. for å fjerne støv etc. Chemical Guys Hybrid 7 skal være en god sak. Side de fleste av oss her inne uansett vasker sykkelen ofte så trenger man ikke en voks som lover opp til 12 måneder beskyttelse, noe som forøvrig er er tall tatt ut av luften.

Jeg har som sagt testet en god del vokser og holdbarheten på disse og jeg har enda til gode å finne en voks som beskytter mer enn 2-3mnd. sommerstid.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Geiroe »

Bruker Collinite 915 Marque D'Elegance Carnauba Paste Wax, som er en hardvoks, dyr men veldig drøy. Den ble anbefalt av mange på Detailer club sitt forum. Ingen sealere holder vel det de lover, men denne skal holde sommeren over hvis man ikke bruker sterk avfetting. Når det gjelder polering, korrigering/rubbing bruker jeg Scholl sine produkter, S3 for korrigering, S17+ etter det, eller bare som et stegs polering, S30+ som siste finish med DA maskin. Litt vanskelig å bruke stor maskin på mc selv om du har liten bakplate, men med litt tålmodighet er det utrolig hva man får til. Liker best å bruke roterende til korrigering og ta en siste finish med DA for å fjerne slør. Men for guds skyld IKKE begynn å polere/rubbe uten å ha gått over med clay bar først.
Har også Autoglym sin polish for håndpolering, blir blank den.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

Jeg har et problem med et par carbon-deksler på sykkelen. Ser ut som det kommer luft..? inn i vevet - blir slike gråe felt.
Behandler det med ulike preparater og holder det litt i sjakk til det kommer en regndråpe..., noen som har en kur?
Må man gå på med sliping i ørten lag og bygge det opp med klarlakk etc , eller er det en kjappere løsning out there ?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Vurderer å kjøpe en voks til, bare for å se om den kan være enda bedre enn den jeg har. Men usikker på hvilken jeg skal velge. Er da mest opptatt av beskyttelse av lakken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

På en motorsykkel som blir vasket mer enn 5 ganger i året og ikke kjørt på vinteren så trenger du ikke å tenke så mye på holdbarhet. De fleste voksene der ute beskytter sykkelen din mellom hver vask. Kjøp deg en quick detailer. Den sprayer du på sykkelen etter du har spylt den av og buffer av. Den etterlater en mild beskyttelse som holder den beskyttet til neste vask og den er uhyre enkel å påføre.

Jeg kom nettopp inn fra garasjen i skrivende stund hvor jeg brukte en Quickdetalier på alle lakkerte flater på sykkelen. Tror jeg brukte 2-3 minutter. En voks må påføres og den skal ofte herde litt før man buffer av etc. En quickdetailer bruker du samtidig som du tørker vannet av sykkelen.

Jeg ser du bor i nærheten lasse_hansen. Tar du turen hjem til meg i dag så skal du få en flaske Quickdetailer av meg som du kan teste. Jeg har sikkert en del annet snacks du kan teste også. Kaffemaskinen er klar.

Ønsker du å teste min foam cannon så gjerne det også. Litt sykkelvask etterfulgt av dekksparking er bare hyggelig på en dag som dette :thumleft

Du er velkommen :thumleft

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av KevinmsR6 »

WikingTnT skrev:Jeg har et problem med et par carbon-deksler på sykkelen. Ser ut som det kommer luft..? inn i vevet - blir slike gråe felt.
Behandler det med ulike preparater og holder det litt i sjakk til det kommer en regndråpe..., noen som har en kur?
Må man gå på med sliping i ørten lag og bygge det opp med klarlakk etc , eller er det en kjappere løsning out there ?
Puss ned med veldig fint pussepapir og send det til lakkering med klarlakk i lakkboks... Da er det strøkent igjen :) er bare overflaten du trenger og ta..
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Svar