Idiotene som gir oss dårlig rykte

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ZZR-Erling

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei til støy!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev:Nei til støy!
Enig. Pen lyd måles ikke i desibel :thumleft

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Blaamand »

kjellv skrev:
ZZR-Erling skrev:Nei til støy!
Enig. Pen lyd måles ikke i desibel :thumleft
Men pen lyd kan være høy
BRAAAAAP! :mc1

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av WikingTnT »

supersic skrev:
hakhap skrev:
simpson skrev:
hakhap skrev:
simpson skrev:Jeg mener folk må heller passe på seg selv og ikke bry seg med hva alle andre gjør.
Hvis folk velger å bryte loven, er det faktisk opp til folk som er ansatt i de rette instanser til å bry seg om det og ikke alle andre.
Med det tenker du at hvis en ser noen gjøre innbrudd, stjæle ting etc så skal en bare tenke på sitt å ikke hva disse driver med?
Helt korrekt, du ringer 112.
Selvtekt er faktisk ulovlig.
Å ringe 112 er å bry seg om hva andre gjør og driver med, så da mot sier du deg selv. Så det du egentlig sier er at alle skall drite i hva du gjør så du kan få gjøre det du ønsker når du ønsker, men allt annet er det greit hvis de brys seg. :-k


Ellers synes jeg og det er fint med lyd fra sykkelen men det finnes grenser på moro hved forskjellige anledninger.
La meg gjette, det er greit at naboen klipper plenen, så lenge han ikke gjør det på en søndag
Faktisk - Søndag er hviledag og da skal naboen absolutt klippe plen og kløyve ved :twisted

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev:
hakhap skrev:
simpson skrev:Jeg mener folk må heller passe på seg selv og ikke bry seg med hva alle andre gjør.
Hvis folk velger å bryte loven, er det faktisk opp til folk som er ansatt i de rette instanser til å bry seg om det og ikke alle andre.
Med det tenker du at hvis en ser noen gjøre innbrudd, stjæle ting etc så skal en bare tenke på sitt å ikke hva disse driver med?
Helt korrekt, du ringer 112.
Selvtekt er faktisk ulovlig.
Selvtekt :P , her kverulerer du igjen - hvis en skalle står og plukker deler fra Duc`en din så regner jeg med at du famler etter mobilen , ringer 112 og venter og venter og venter - til din sak dessverre ble omprioritert :lol

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

Er nå stor forskjell på rak rør og en slip on....
Ved normal kjøring spesielt i tett bebygd strøk er det vell ingen her inne som ruser sykkelen... Og kjøre inn i Bergen Centrum en solskinnsdag (som det nesten aldrig er) med rak rør tror eg ikke eg hadde gjort, stor forskjell på og bli lagt merke til pågrunn av fin sykkel med fin lyd enn fin sykkel med åpent rør...
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av FredrikE24 »

Folk får jo gjøre som de vil, at en motorsykkel som bråker litt passerer meg bryr meg ikke stort, men jeg personlig synes at enkelte drar det litt langt :) I tillegg liker de som gjør det gjerne å ruse litt ekstra rundt folk som nødvendigvis ikke setter pris på det. Takt og tone :)

Har selv et par sykler i nabolaget, en V-twin og en en-dunker på tilnærmet fri eksos. Samt en del 4-takt lettsykler som bråker og en mengde to-taktere. Jeg kan ikke si at jeg irriterer meg stort, de passerer maks 7-8 ganger ila. en dag. De modererer turtallet rundt folk, og det er bra.
Fikk prøve en original Ducati Monster.. Synes det bråka ille, så det sier jo litt om meg. Kjører rundt på min egen BMW og hører ikke mye til eksosen når jeg kjører før man drar på godt :) Da brummer det meget!

Original-eksosen i seg selv veier et tonn :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Bjerknez »

Man kan vel mene hva man vil om støy, men høyere lyd = mer ubekvem for andre og kanskje oss selv. Men at man blir mer lagt merke til i trefikken med mer støy er jeg ganske sikker på. Med cruiseren jeg hadde så viket bilene forran i køen langt oftere enn dem gjør nå. Dem hørte nok lyden lenge før dem så meg for mange skvatt til litt.

Jeg synes det er gøy med litt lyd. Når andre starter opp sykkelen sin med raka rør og jeg holder på og sette tunga i halsen så synes jeg det er litt morsomt. Men å stå og ruse motoren til tide og utide er unødvendig.

På E6 så har vertfall ikke jeg som bilist noen problemer med å høre en buldrende cruiser gi gass bak meg for å kjøre forbi. Jeg blir som bilist rett og slett mer oppmerksom når jeg får lyd i tillegg. Har skjedd flere ganger at en bilist har nærmet seg bilen min når han rygger og når jeg tuter så bråbremser han. Altså ble han opperksom på lyden når han ikke så meg.

Om det er tøft/behagelig/dumt etc. blir vel en annen diskusjon, men at jeg føler meg litt tryggere i trafikken med en bike som bråker litt er sikkert.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

:prf
Bjerknez skrev:Man kan vel mene hva man vil om støy, men høyere lyd = mer ubekvem for andre og kanskje oss selv. Men at man blir mer lagt merke til i trefikken med mer støy er jeg ganske sikker på. Med cruiseren jeg hadde så viket bilene forran i køen langt oftere enn dem gjør nå. Dem hørte nok lyden lenge før dem så meg for mange skvatt til litt.

Jeg synes det er gøy med litt lyd. Når andre starter opp sykkelen sin med raka rør og jeg holder på og sette tunga i halsen så synes jeg det er litt morsomt. Men å stå og ruse motoren til tide og utide er unødvendig.

På E6 så har vertfall ikke jeg som bilist noen problemer med å høre en buldrende cruiser gi gass bak meg for å kjøre forbi. Jeg blir som bilist rett og slett mer oppmerksom når jeg får lyd i tillegg. Har skjedd flere ganger at en bilist har nærmet seg bilen min når han rygger og når jeg tuter så bråbremser han. Altså ble han opperksom på lyden når han ikke så meg.

Om det er tøft/behagelig/dumt etc. blir vel en annen diskusjon, men at jeg føler meg litt tryggere i trafikken med en bike som bråker litt er sikkert.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av hakhap »

supersic skrev:
hakhap skrev: Ellers synes jeg og det er fint med lyd fra sykkelen men det finnes grenser på moro hved forskjellige anledninger.
La meg gjette, det er greit at naboen klipper plenen, så lenge han ikke gjør det på en søndag
Går helt fint å klippe plenen hvilken dag de ønsker, men det ikke like greit 02.30 på natten for eksempel.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av JosteinBever »

Det blir litt gubbete når man "plutselig" ikke tåler lyd lenger... Men så er det jo et relativt gubbete forum dette :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av kjellv »

JosteinBever skrev:Det blir litt gubbete når man "plutselig" ikke tåler lyd lenger... Men så er det jo et relativt gubbete forum dette Bilde
Jeg er ikke så sikker på at forumet er gubbene, selv om enkelte av oss er blitt gubber. Jeg tror vi representerer et godt gjennomsnitt. Vi er uenig i sak innimellom, og det er bra.
Men vi lever kanskje i et gubbene samfunn også da, siden det er begrenset toleranse for unødvendig støy ellers i samfunnet også?

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Cutless »

freddy123 skrev:Å herregud visst folk er så inni helvettes hårsår at de ikke orker en motorsykkel som brumler litt innimellom så kan dem fløtte langt uti gokk inn til ei hytte eller noe i skauen der ingen skulle tru at nokon kunne bu da hadde de nok fått fred og ro rundt seg...

Faen så mange sutrete hårsåre folk om dagen tåler vi ingen ting lenger liksom før det klikker for oss Bilde

Er jo bare og gi faen og la folk gjøre som de vil, jeg hsr ikke gjennom hele mitt liv vært plaget av en mc som bråker ... Når jeg er langs veien så er det bråk uansett biler lager lyd de også ...

Jeg fikk klage fra ene naboen her at sykkelen min støyet for mye jeg ba hun pent om og skru opp volumet på tv'n for så jævlig ille er det ikke det tar ca 20sek med den "støyen" før jeg har parkert uansett...

Og nei jeg kommer ikke til å diskutere dette videre med noen silkefrans herfra som er "snill" gutt og gjør som mamma sier og kjører med orginal potta på og syntes at alle de andre bøllene der ute burde skjerpe seg...

Men som trådstarter skriver unødvendig provosering ved bruk av lyden i sykkel'n som tydelig ble gjort i dette tilfellet er jeg også enig i at er unødvendig .
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja hun sitter vel igjen med et positivt inntrykk av motorsyklister og vil være ekstra samarbeidsvillig med oss i trafikken fremover.
simpson skrev:Jeg mener folk må heller passe på seg selv og ikke bry seg med hva alle andre gjør.
Hvis folk velger å bryte loven, er det faktisk opp til folk som er ansatt i de rette instanser til å bry seg om det og ikke alle andre.
En ting er å bryte loven, men spørsmålet er om det kun går utover deg eller om det går utover andre.

Hvis du velger å kjøre uten hjelm for eksempel skal jeg ikke bry meg i det hele tatt. Er du tydelig beruset og skal til å sette deg inn i en bil for å kjøre skal jeg love deg at jeg bryr meg om hva du gjør.
supersic skrev:Det her er jævlig enkelt og effekten av høy lyd ser jeg hver eneste dag til og fra jobb i oslo.
Biler gir plass til filtrering når du kommer bak de med 120 DB, om det redder liv driter jeg i, men jeg slipper i hvert fall at en bilfører finner ut at det er en god ide å bytte fil når jeg ligger ved bakdøra hans.
Med 120 DB kan du gjøre permanent skade på hørslen til de du kjører forbi. La oss si det sitter en 10-åring på vei til fotballtrening med hele livet foran seg med vinduet nede i varmen. Også filtrerer du forbi med 120 DB hvor eksospotten er på samme side som 10-åringen sitter. La oss si en drøy meter mellom eksospotten og ørene til 10-åringen. Bang. Der fikk han øresus og nedsatt hørsel resten av livet. Er det noe du har tenkt over?


Og til alle dere andre som argumenterer for bedre synlighet i trafikken, her er en god artikkel som argumenterer i mot: http://www.revzilla.com/common-tread/st ... save-lives

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av simpson »

WikingTnT skrev:
simpson skrev:
hakhap skrev:
simpson skrev:Jeg mener folk må heller passe på seg selv og ikke bry seg med hva alle andre gjør.
Hvis folk velger å bryte loven, er det faktisk opp til folk som er ansatt i de rette instanser til å bry seg om det og ikke alle andre.
Med det tenker du at hvis en ser noen gjøre innbrudd, stjæle ting etc så skal en bare tenke på sitt å ikke hva disse driver med?
Helt korrekt, du ringer 112.
Selvtekt er faktisk ulovlig.
Selvtekt :P , her kverulerer du igjen - hvis en skalle står og plukker deler fra Duc`en din så regner jeg med at du famler etter mobilen , ringer 112 og venter og venter og venter - til din sak dessverre ble omprioritert :lol
Hvis noen gjør skade på min eiendom hadde jeg selvfølgelig grepet inn, men hadde jeg sett noe gjøre innbrudd i en butikk hadde jeg ringt og ikke tatt loven i egne hender og ryddet opp.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av simpson »

hakhap skrev:
supersic skrev:
hakhap skrev: Ellers synes jeg og det er fint med lyd fra sykkelen men det finnes grenser på moro hved forskjellige anledninger.
La meg gjette, det er greit at naboen klipper plenen, så lenge han ikke gjør det på en søndag
Går helt fint å klippe plenen hvilken dag de ønsker, men det ikke like greit 02.30 på natten for eksempel.
Helt feil igjen.
Du kan ikke klippe plenen mellom 0000 og 2400 på søndag med motorklipper hvis du har naboer.
Dette er faktisk nedfelt i helligdagsloven og den må også svensker føye seg etter når de er i norge.

Svar