Triumph Street Triple R - 2013
Triumph Street Triple R - 2013
Heisann!
Jeg er helt ny i motorsykkelverdenen og skal kjøpe min første sykkel.
Jeg er ute etter en sykkel til småkjøring/cruising, gjerne med mulighet til å bygge om til en litt tøff caféracer på sikt.
Jeg har en 1986mod Yamaha Virago 750 på hånda. Den har stått i ro de siste tre årene men har fått forsikringer om at etter en liten service med batteribytte skal den være i god stand igjen. Den har gått ca 100kkm. Jeg ønsker en så "sikker" sykkel som mulig, både mtp. driftsikkerhet og andre finurlige løsninger, og dermed er jeg litt skeptisk til å kjøpe en 86-mod. Jeg får den derimot råbillig (12000) med en del ekstrautstyr. Ønsker kjøpstips på denne typen sykkel - er det noe spesielt jeg bør sjekke, bør jeg styre unna, etc...
Tusen takk på forhånd for svar!
mvh
Eirik
Jeg er helt ny i motorsykkelverdenen og skal kjøpe min første sykkel.
Jeg er ute etter en sykkel til småkjøring/cruising, gjerne med mulighet til å bygge om til en litt tøff caféracer på sikt.
Jeg har en 1986mod Yamaha Virago 750 på hånda. Den har stått i ro de siste tre årene men har fått forsikringer om at etter en liten service med batteribytte skal den være i god stand igjen. Den har gått ca 100kkm. Jeg ønsker en så "sikker" sykkel som mulig, både mtp. driftsikkerhet og andre finurlige løsninger, og dermed er jeg litt skeptisk til å kjøpe en 86-mod. Jeg får den derimot råbillig (12000) med en del ekstrautstyr. Ønsker kjøpstips på denne typen sykkel - er det noe spesielt jeg bør sjekke, bør jeg styre unna, etc...
Tusen takk på forhånd for svar!
mvh
Eirik
Sist redigert av ejodd den 14 apr 2017, 21:23, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Hei ejodd og velkommen hit til MCsiden.no 
Nettopp tatt lappen også, kanskje? I så fall er det bare å gratulere.
Når det gjelder Virago og framtidig ombygning til caféracer så høres dette en smule umusikalsk ut i mine ører...
Jeg har ingen erfaring med Virago, men har fått med meg at dette er "elsk eller hat" sykkel.
Noen liker den altså veldig godt, mens andre synes den er mislykket og rar... for å si det sånn litt forsiktig.
Men for all, som man pleier å si, det kan godt hende dette er rette sykkelen for deg.
Men caféracer...
Ikke i min bok i hvert fall, sorry...

Nettopp tatt lappen også, kanskje? I så fall er det bare å gratulere.
Når det gjelder Virago og framtidig ombygning til caféracer så høres dette en smule umusikalsk ut i mine ører...

Jeg har ingen erfaring med Virago, men har fått med meg at dette er "elsk eller hat" sykkel.
Noen liker den altså veldig godt, mens andre synes den er mislykket og rar... for å si det sånn litt forsiktig.
Men for all, som man pleier å si, det kan godt hende dette er rette sykkelen for deg.
Men caféracer...

Ikke i min bok i hvert fall, sorry...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Hei AJ og takk for det!! :-)
Lappen er work i progress og jeg håper å få den ferdig i løpet av årets sesong. Uansett vil sykkelen bli brukt til øvelseskjøring og trening denne sesongen, sånn at jeg er klar til neste sesong.
Har gjort research i hele kveld og Viragoen vil nok ikke være aktuell. Etter nøyere vurdering er jeg enig i at den er ganske rar... :-D
Er nok av flotte sykler på markedet så jeg må bare bruke tiden godt til å se og eventuelt prøve. Sykler som er aktuelle er Ducati Monster, CB750/900, ser også på en nyere Yahama, f.eks MT-07. Harley Sportser 883 er heller ikke helt utelukket... så et ganske bredt nedslagsfelt.
mvh
Eirik
Lappen er work i progress og jeg håper å få den ferdig i løpet av årets sesong. Uansett vil sykkelen bli brukt til øvelseskjøring og trening denne sesongen, sånn at jeg er klar til neste sesong.
Har gjort research i hele kveld og Viragoen vil nok ikke være aktuell. Etter nøyere vurdering er jeg enig i at den er ganske rar... :-D
Er nok av flotte sykler på markedet så jeg må bare bruke tiden godt til å se og eventuelt prøve. Sykler som er aktuelle er Ducati Monster, CB750/900, ser også på en nyere Yahama, f.eks MT-07. Harley Sportser 883 er heller ikke helt utelukket... så et ganske bredt nedslagsfelt.
mvh
Eirik
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Jeg jobbet med mc fra slutten av 80-tallet og fram til begynnelsen av 2000-tallet, og synes at de syklene som kom på 90-tallet og seinere generelt har hatt mindre tull og motorslitasje enn de fra 80-tallet (unntak finnes). Endel kan muligens skyldes at det har blitt vanlig å bruke syntetisk olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Nå ble jeg nysgjerrig :)Kjellrf skrev:Jeg jobbet med mc fra slutten av 80-tallet og fram til begynnelsen av 2000-tallet, og synes at de syklene som kom på 90-tallet og seinere generelt har hatt mindre tull og motorslitasje enn de fra 80-tallet (unntak finnes). Endel kan muligens skyldes at det har blitt vanlig å bruke syntetisk olje.
Er det fordi at syntetisk olje tar bedre hånd om forurensninene eller er det mindre slittasje pga bedre oljefilm eller lignende? Eller bedre smøring ved alle kaldstartene?
"Do the right thing"
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Nå skal vi ikke starte nok en oljetråd,
men mine erfaringer med å gå over fra mineralsk til semisynt er udelt positive. Min gamle 85 modell skal ha mineralsk 10-40W ifølge spec. Da jeg skiftet til Motul 5100 10-40W ble girskiftet merkbart lettere, og mindre hørbart. Om slitasjen ellers i motoren vet jeg ikke noe om, men min har vel allerede fått den slitasjen tenker jeg.
Nå er jo Motul sin 5100 esterbasert, hva nå det vil si.
Den skal ihvertfall gi en sterkere oljefilm, som var grunnen til at jeg skiftet, siden VF fra denne årgangen har et problem med smøring av kammene.
Det lille ekstra jeg betaler for Motulen er ikke det som gjør meg fattig heller, olje må jeg jo ha uansett.


Nå er jo Motul sin 5100 esterbasert, hva nå det vil si.

Det lille ekstra jeg betaler for Motulen er ikke det som gjør meg fattig heller, olje må jeg jo ha uansett.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Kan ta en sammenligning som ett kjent italienskt bilmerke av det sportsligere slaget gjorde ca 1980, da syntetiske oljer begynte å komme på markedet for alvor.
De tok 2 nye biler fra samlebåndet, fylte en med syntetisk, og en med mineralolje, og kjørte 100 mil full gass på bane. Deretter tappet de av olja, og ga full gass igjen. Den som hadde vært kjørt med mineralolje, havarerte etter drøyt 6 km, mens den som hadde gått på syntetisk, gikk over 3 mil før det var slutt.
De tok 2 nye biler fra samlebåndet, fylte en med syntetisk, og en med mineralolje, og kjørte 100 mil full gass på bane. Deretter tappet de av olja, og ga full gass igjen. Den som hadde vært kjørt med mineralolje, havarerte etter drøyt 6 km, mens den som hadde gått på syntetisk, gikk over 3 mil før det var slutt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Greit å få en hurtig innføring i olje i Viragotråden min... :-D
Ett kort spørsmål - jeg har nå falt ned på noen sykler som er høyaktuelle. Kawasaki ER6N, Yamaha MT-07 evt Yamaha FZ6N.
Det jeg lurer litt på er å bruke 50k på en sykkel vs 75-80k.
For ~50k får jeg en velholdt 2005-2007 ER6N evt FZ6N.
For ~80k får jeg en mye nyere enten MT07 eller ER6N.
Hvor store vil forskjellene være på disse årsmodellene - forstår naturligvis at det vil være en del forskjell på speedometer etc. Men hva med bremser/ramme/driftsikkerhet/ABS eller ikke? For meg som helt fersk sjåfør? Er de 25-30000 jeg sparer da verdt det siden jeg får en mye nyere sykkel for mellomlegget?
Ett kort spørsmål - jeg har nå falt ned på noen sykler som er høyaktuelle. Kawasaki ER6N, Yamaha MT-07 evt Yamaha FZ6N.
Det jeg lurer litt på er å bruke 50k på en sykkel vs 75-80k.
For ~50k får jeg en velholdt 2005-2007 ER6N evt FZ6N.
For ~80k får jeg en mye nyere enten MT07 eller ER6N.
Hvor store vil forskjellene være på disse årsmodellene - forstår naturligvis at det vil være en del forskjell på speedometer etc. Men hva med bremser/ramme/driftsikkerhet/ABS eller ikke? For meg som helt fersk sjåfør? Er de 25-30000 jeg sparer da verdt det siden jeg får en mye nyere sykkel for mellomlegget?
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Det jeg sånn kjapt har googlet meg frem til er forøvrig at Yamaha muligens har noe mer driftsikre sykler, mens Kawasaki virker å ha et bedre/smoothere girsystem. Ellers virker disse syklene ganske like.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Gode kandidater alle disse, etter min mening.ejodd skrev:
Ett kort spørsmål - jeg har nå falt ned på noen sykler som er høyaktuelle. Kawasaki ER6N, Yamaha MT-07 evt Yamaha FZ6N.
Legger du til KTM 690 Duke R så har du en fin bukett å velge blant

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Mt-07 er en flott sykkel og masse krefter til å være 75hk. Gøy sykkel.
Med en nyere sykkel slipper du å tenke på om noe går galt (garanti).
Har bare lest om er6n, men kritikken mot dem sier at de er litt kjedelige i motorkarakteristikken.
Med en nyere sykkel slipper du å tenke på om noe går galt (garanti).
Har bare lest om er6n, men kritikken mot dem sier at de er litt kjedelige i motorkarakteristikken.
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Virago er grei til Cafe racer bygg på sikt som du spør om. Også til evnt Bobber stil.ejodd skrev:Heisann!
Jeg er helt ny i motorsykkelverdenen og skal kjøpe min første sykkel.
Jeg er ute etter en sykkel til småkjøring/cruising, gjerne med mulighet til å bygge om til en litt tøff caféracer på sikt.
Jeg har en 1986mod Yamaha Virago 750 på hånda. Den har stått i ro de siste tre årene men har fått forsikringer om at etter en liten service med batteribytte skal den være i god stand igjen. Den har gått ca 100kkm. Jeg ønsker en så "sikker" sykkel som mulig, både mtp. driftsikkerhet og andre finurlige løsninger, og dermed er jeg litt skeptisk til å kjøpe en 86-mod. Jeg får den derimot råbillig (12000) med en del ekstrautstyr. Ønsker kjøpstips på denne typen sykkel - er det noe spesielt jeg bør sjekke, bør jeg styre unna, etc...
Tusen takk på forhånd for svar!
mvh
Eirik
Cafe Racer kan bli et dyrt bygg. Her er et bra eksempel på fin cafe racer:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DrjrCrKwJp8[/video]
Og her et eksempel på billig Bobber bygg. Dette er en 1100 men syklene er helt like untatt mer moment i denne.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=cYmz-aPBslw[/video]
Eneste jeg er usikker på er den lange km-standen du oppgir på 100kkm. Den skremmer meg litt.
Eller så skal de syklene være greie.
Men som AJ sier så er det et elsk og hat forhold til disse Viragoene.
Jeg hadde selv en Virago 750 men syns den var for treg med for lite moment. Ble solgt med tap etter kun 1 måned

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Hei folkens og takk for svar!!
Det ligger an til at det blir en ER6N. Har lagt inn bud på denne: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=79065140
Synes den så helt strøken ut.
Viragoen blir jeg muligens til å overta som en prosjektsykkel for å da bygge bobber som du linket, bikerdude. :-D
Takk for inspirasjon!
Det ligger an til at det blir en ER6N. Har lagt inn bud på denne: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=79065140
Synes den så helt strøken ut.
Viragoen blir jeg muligens til å overta som en prosjektsykkel for å da bygge bobber som du linket, bikerdude. :-D
Takk for inspirasjon!
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Hei igjen!
Nå nærmer det seg sesong med stormskritt, og jeg tenkte å følge opp tråden min.
Min nye (brukte) sykkel ble levert for to dager siden, og valget falt verken på Kawasaki, Yamaha, eller Honda... etter å ha brukt store deler av vinteren på reviews og diverse forum landet jeg på en Triumph Street Triple R 2013 mod!
Fulgte med en hel haug utstyr, blant annet vesker, varme i håndtak, quickshifter (noe jeg mistenker blir sparsommelig brukt), div protectors+++..
For å si det mildt, det gledes til sesongstart!
Nå nærmer det seg sesong med stormskritt, og jeg tenkte å følge opp tråden min.
Min nye (brukte) sykkel ble levert for to dager siden, og valget falt verken på Kawasaki, Yamaha, eller Honda... etter å ha brukt store deler av vinteren på reviews og diverse forum landet jeg på en Triumph Street Triple R 2013 mod!
Fulgte med en hel haug utstyr, blant annet vesker, varme i håndtak, quickshifter (noe jeg mistenker blir sparsommelig brukt), div protectors+++..
For å si det mildt, det gledes til sesongstart!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Yamaha Virago 1986-mod?
Så hvis du skal kjøre uten olje så er det bedre å kjøre uten syntetisk olje enn å kjøre uten mineraloljeKjellrf skrev: 15 jul 2016, 17:01 Kan ta en sammenligning som ett kjent italienskt bilmerke av det sportsligere slaget gjorde ca 1980, da syntetiske oljer begynte å komme på markedet for alvor.
De tok 2 nye biler fra samlebåndet, fylte en med syntetisk, og en med mineralolje, og kjørte 100 mil full gass på bane. Deretter tappet de av olja, og ga full gass igjen. Den som hadde vært kjørt med mineralolje, havarerte etter drøyt 6 km, mens den som hadde gått på syntetisk, gikk over 3 mil før det var slutt.
