Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Forum for fulleffekt tung-MC
ZZR-Erling

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Jeg synes også at framdrevet ser ok ut. Lyd er vanskelig å si noe om, men dersom det snurrer med samme motstand helt rundt, og ikke varierer i stramming eller kan løftes betydelig fra bakdrevet, ligger du godt ann.
Den slipepastaen du har bilde av, må du unngå. Vask med en kost i parafin, bruk trykkluft forsiktig, spyle, mer trykkluft, og smør. Smøring ca hver 80 mil, og etter hver tur i regnvær. Smør helst etter en tur, ikke rett før.
En ting som er påvist flere ggr på motocrosserne våre, er løst bakdrev. Det har jeg aldri merket på en gatesykkel, men verdt å sjekke. Nå kjører vi med bolter som har låseplast og bruker i tillegg låsevæske. Noen "ulyder", er normale.......Du kjører jo Honda ;-)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

Geiroe skrev:Du har ikke fått slip-on potta enda skjønner jeg, siden du hører kjede så godt. Nå har du jo vasket og smørt så da er det bare tut og kjør. Hva sier verkstedhåndboka om hvor stramt kjede skal være? Jeg strammet mitt nøyaktig etter hva målene sa da jeg skiftet, og det ble for stramt, følte at det strakk seg i dumpene, sikkert fordi lyden endret seg. Slakket det litt og da ble det bedre. Nå har jeg kjørt 8000 så det er vel på tide å stramme.
Jeg har ikke verkstedhåndboka, og heller ikke fått tak i manualen på nett. Fant en til og med 2006-modellen. Der skulle slakken være mellom 30-40. Etter å ha stramma her sist målte jeg litt over 30mm slakke. Prøve å måle midt mellom drevene på undersiden.

Følte det hjalp. Særlig i lav hastighet. Men så kom denne suse/subbe-lyden.

Kåla litt med selve stramminga av kjedet. Jeg tror kanskje ikke jeg har skjønt helt cluet. For å sentrere hjulet må stramminga være lik på begge sider, sant? Målte med linjal og prøvde etter beste evne å få lik avstand på strammeinnretninga.

Eller avhenger det også på hvor hardt man skrur til akselboltene på hver side?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Geiroe »

ZZR-Erling skrev: Noen "ulyder", er normale.......Du kjører jo Honda ;-)
Den overså jeg. :[-X
AJ skrev:
Dansekris skrev: Grunnet til at jeg lar det plage meg er at jeg kjørte opp på en tilsvarende sykkel, en CB650F, og der kan jeg ikke huske å ha hørt noe særlig lyd fra verken kjede eller drev.
Du må huske på at du ikke kjører på kjøreskolen nå. :knegg så lenge det ikke banker så prøv heller å kose deg med kjøringen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Elruts84 »

Hehe..Honda er bra det..

Hadde lignende lyd som du beskrev når jeg var på langtur i fjor. Smørte kjedet en del på denne turen og på de fleste stoppene var det smøring (og automatisk sjekk av kjede), oppdaget at lyden kom når kjedet var slakt. Strammet opp 1 gang og lyden var borte. Men det trenger kanskje ikke bety noe. Kjørte opp på Honda CB selv og hørte ikke lyden på denne.
Når en ser at ingenting blir verre er det ikke så mye og bekymre seg over. Men følg med på drev, og kjede og se om du ser endringer etter hvert som du nyter dagene.

Du skal u utgangspunktet ha det likt på begge sider. Og aktselbolten som du nevner skal ikke trekkes til for mye og med et visst moment. Når det er sagt er dette momentet for mange bare "internt i hånden" moment.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar