Jeg vet at vi som kjører MC og har behov for slitedeler bør kjøpe denslags hos norske forhandlere.
Men verden er blitt rimelig globalisert etter hvert og eBay har mye å by på...
Selv har jeg handlet en god del på eBay og andre nettbutikker i utlandet, fra USA, England, Tyskland og Sverige.
Nylig kjøpte jeg drevkitt til TDM'en, som dukket opp i posten her om dagen. Prisen på dette ble kr. 1350,- inkl. porto og MVA'en jeg måtte betale ved tollpasseringen her i Norge. Riktignok fikk jeg prutet ned prisen 15 £ fordi selger ikke fikk noe godt var fra sin regnskapsfører om fratrekk av britisk V.A.T. (Value added tax = merverdiavgift...). Likevel ble prisen langt under det jeg får kjøpt tilsvarende sett for i Norge.
Og drevsettet jeg kjøpte besto naturlig nok av front- og bakdrev i tillegg til D.I.D. X-ring kjede:
For tilsvarende her i landet må jeg vel ut med godt over 2000,- kr., om jeg ikke tar helt feil.
Er det rart vi handler fra utlandet...? Selv om vi selvfølgelig burde støtte lokale forhandlere...
Et annet eksempel er disse R&G hanskene, som også ser ut til å være av svært god kvalitet:
[img]http://i46.tinypic.com/nehter.jpg[/img]
Inkl. forsendelse (passerte ubemerket gjennom tollen...) kom de på litt over kr. 350,-.
Ingen upris...
Så er spørsmålet:
Er det umoralsk å gjøre gjøre slike innkjøp?
Bør vi ikke heller støtte lokale forhandlere?
Hva med egen lommebok?
Og ikke minst markedet som vi som kunder bør styre i rett retning, dvs. ved å handle der vi får ting billigst slik at det i seg selv kan være en prispresser på de som selger det samme her i landet?
Samme problemstillingen gjelder kjøp av dekk. http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false; ligger tildels langt lavere i pris enn dekkforhandlere her til lands...
Kjør gjerne debatt om disse tingene.
Hva bør vi forbrukere gjøre?
Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
Jeg kjøper ALT av deler til min egen sykkel i Tyskland ( da jeg hadde sykkel ) Dette pga det er utrolig mye penger å spare. Jeg unner ikke avgift-Norge ei krone. Betaler nok i skatt og andre avgifter.
Kjøreklær handler jeg uten untak i Sverige, hjelmer også, minus den siste som ble henta i Tyskland..
Moms? Toll? Hva er det...
Kynisk? Kanskje det, men jeg tenker mer på min egen økonomi der jeg kan spare litt en å støtte forhandlere. Hadde de sluppet unna alle disse avgiftene som staten ilegger de, hadde jeg ikke handla i utlandet.
Ett eksempel; Min nye hjelm kosta meg 90 euro = 765 kr. I Sverige koster denne 1990 svenske kroner, i Norge? Ca 2500 kr.. Er det noe rart jeg handler i Tyskland? Tror ikke det...
Men på en annen side, hey? Vi bor tross alt i Norge..
Kjøreklær handler jeg uten untak i Sverige, hjelmer også, minus den siste som ble henta i Tyskland..
Moms? Toll? Hva er det...
Kynisk? Kanskje det, men jeg tenker mer på min egen økonomi der jeg kan spare litt en å støtte forhandlere. Hadde de sluppet unna alle disse avgiftene som staten ilegger de, hadde jeg ikke handla i utlandet.
Ett eksempel; Min nye hjelm kosta meg 90 euro = 765 kr. I Sverige koster denne 1990 svenske kroner, i Norge? Ca 2500 kr.. Er det noe rart jeg handler i Tyskland? Tror ikke det...
Men på en annen side, hey? Vi bor tross alt i Norge..
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
Et D.I.D. X-ringskjede i 520 koster vel ca. 1300 kr over disk i Norge.
Jeg har kjøpt hansker, skinnjakke og støvler i Sverige.
Jeg har kjøpt hansker, skinnjakke og støvler i Sverige.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
Tja... vet ikke det, men...Gammelgutt skrev:Et D.I.D. X-ringskjede i 520 koster vel ca. 1300 kr over disk i Norge.
Jeg har kjøpt hansker, skinnjakke og støvler i Sverige.
Nesten dobbelt så dyrt om jeg skulle kjøpt herfra:
http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=90473" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror ikke dette er D.I.D. X-ring kjede heller.
Dette er derimot en god del billigere, men matcher fortsatt ikke kjøpet ejg gjorde fra England...:
http://www.non-stop.no/main.php3?PI=info&PNO=18105" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
http://www.mc-artikler.no/s/index.php?m ... s_id=10826" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
Det er et 525 RK kjede, dvs annet merke og annen dimensjon, ikke mye grunnlag til å sammenligne pris mot DID 520AJ skrev:http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=90473
Tror ikke dette er D.I.D. X-ring kjede heller.
RK er forøvrig bra kjeder.
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
Jeg har D.I.D X-ringkjede og det har jeg bare justert en gang på 1000 mil.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitedeler til MC - for dyrt i Norge?
Greit nok, men står veldig lite om hva slags merke det er og om det er O eller X-ring (uten at det betyr allverdkesn, men likevel...).Gammelgutt skrev:http://www.mc-artikler.no/s/index.php?m ... s_id=10826
Jeg satser på merker jeg kjenner til fra før og D.I.D. er vel et av de mest anerkjente, så vidt jeg vet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering