Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Bjerknez skrev:Hvis sidekåpene er nye/nylakkerte og ikke kåpen rundt lyktene så kan du være ganske sikker på at den har vert i bakken. Er han eneste eier og sier den ikke har vert i bakken før så tror jeg han lyver. Og da lyver han sikkert om annet også. Er han derimot ærlig og sier den har vert i bakken og forklarer litt så blir det jo mer troverdig. Er servicene også i orden i følge AMD så bør det vel gå greit å kjøpe dennne. Men strøken er den ikke. Er litt prutningsmonn her.

Lykke til :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Han er 3. eier så vidt jeg vet, nå har jeg ikke snakka så alt for mye med han siden han har vært på ferie.
Jeg får høre hva han sier når jeg er å ser på sykkelen.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

AJ skrev:
Sprocket skrev: Har man kvittering på utført service så er vel det like godt som stempel i boka eller tar jeg feil her?
Det er det forsåvidt. Men best med begge deler.
Som allerede nevnt av andre så er det - eller bør være - helt uproblematisk å få verkstedet som har gjort servicen(e) til å finne de aktuelle opplysninger som dato og km.stand i sine arkiver - elektronisk eller på papir...

Fikk ordnet dette selv nå nylig hos AMD Motorsykler, som i fjor glemte å stemple inn 1.gangsservicen i serviceheftet. Dato for gjennomført service og km.stand på sykkelen hentet de ut fra datasystemene.
Da regner jeg med det går i orden så lenge det er registrert hos AMD

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Takk for mange gode svar her, flere hoder ser bedre enn bare mitt så det setter jeg pris på.
Jeg ser motorsykkelimportørenes forening tilbyr MFC tilstandsrapport, så jeg tenker at jeg uansett får en tilstandsrapport før jeg eventuelt kjøper denne sykkelen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av FredrikE24 »

Dra og se på den. Man merker veldig fort hva slags type selger er.. Har unnlatt å kjøpe sykler kun fordi jeg ikke har tro på at selger har ivaretatt ting godt nok(rotete hjemme hos selger, virker å ikke ta lagring og vedlikehold så nøye osv.).

Utover det, 20 000km er jo ingenting for en motorsykkel. Sykkelen ser jo ganske fin ut bortsett fra mikroriper i tanken. Sjekk opp med AMD, og reis og se på den.

Selv tar jeg servicer selv etter produsentens intervaller og metoder, stoler mer på meg selv enn en verkstedforhandler.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av KevinmsR6 »

Husk at uansett hva som står i kontrakt så har en 2 ukers angrefrist på privat kjøp:) om det dukker opp feil eller skader som eier ikke har nevnt i kontrakt er han pliktig til og fikse feilene eller du kan heve kjøpet:) men husk 2 uker er det angrefristen er privat:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av mortenolb »

kanskje 2 uker angrefrist, men du har 2 år reklamasjon på privat :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av FredrikE24 »

Angrefrist? Altså.. Jeg hører stadig om denne angrefristen ved kjøp av bil/sykkel og jeg blir litt betenkt.. Kan ikke folk besiktige sykkelen selv, også finne ut om det er et kjøp en kan gjennomføre og leve med? Skulle likt å visst hvordan jeg hadde reagert hadde noen kommet tilbake med en sykkel for å benytte seg av en angrefrist.. Før var aldri dette et tema for noen tror jeg, men nå skal alle få lov til å angre og kreve tilbakelevering eller kompensasjon.. Kjøper man bil/sykkel som du angrer på, så får man leve med det, evt. selge videre.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av KevinmsR6 »

FredrikE24 skrev:Angrefrist? Altså.. Jeg hører stadig om denne angrefristen ved kjøp av bil/sykkel og jeg blir litt betenkt.. Kan ikke folk besiktige sykkelen selv, også finne ut om det er et kjøp en kan gjennomføre og leve med? Skulle likt å visst hvordan jeg hadde reagert hadde noen kommet tilbake med en sykkel for å benytte seg av en angrefrist.. Før var aldri dette et tema for noen tror jeg, men nå skal alle få lov til å angre og kreve tilbakelevering eller kompensasjon.. Kjøper man bil/sykkel som du angrer på, så får man leve med det, evt. selge videre.

Det må være grunnlag for og angre :)
Feil på sykkel som en ikke ble informert om osv.
Men selger har på sin rett og kunne rette feil mangler, om han ikke klarer dette kan man benytte seg utav angrefrist...
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, så blir det jo litt sånn, om selger visste dette eller ikke, ellers kan feil oppstå etter kjøp også.

Sjekk sykkelen ordentlig før kjøp, så går det bra. Når jeg selger noe så skriver jeg en ganske tydelig kontrakt som omhandler feil/mangler og at kjøretøyet er besiktiget og prøvekjørt av kjøper.

En kamerat ble offer for dette ved et bilsalg, kjøper kom ingen vei uansett hvor mye han prøvde :P Skal sies at det var urimelige grunnlag, men allikevel folk prøver seg, og det irriterer meg veldig.

Kjøpere må da kunne ta ansvar for valgene de tar, og ikke bare skylde på alle andre når det lugger :P

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

FredrikE24 skrev:Angrefrist? Altså.. Jeg hører stadig om denne angrefristen ved kjøp av bil/sykkel og jeg blir litt betenkt.. Kan ikke folk besiktige sykkelen selv, også finne ut om det er et kjøp en kan gjennomføre og leve med? Skulle likt å visst hvordan jeg hadde reagert hadde noen kommet tilbake med en sykkel for å benytte seg av en angrefrist.. Før var aldri dette et tema for noen tror jeg, men nå skal alle få lov til å angre og kreve tilbakelevering eller kompensasjon.. Kjøper man bil/sykkel som du angrer på, så får man leve med det, evt. selge videre.
Etter hva jeg har lest om det så er det ikke en angrerett men en reklamasjonsrett som vil si at man skal få det man har grunn til å forvente av det man kjøper.
Salg mellom privatpersoner går under kjøpsloven, som gjør at selger i prinsippet kan fraskrive seg det meste av ansvar da loven er fravikelig.
Heldigvis har vi i Norge noe som heter avtaleloven som gjør at en avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres hvis den er urimelig eller i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldene.

Fant dette i et par artikler fra 2012 og 2013 om emnet.
http://www.dinside.no/922069/dine-retti ... -bruktkjop
http://www.dinside.no/907092/gode-kontr ... uktbilsalg

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av KevinmsR6 »

FredrikE24 skrev:Ja, så blir det jo litt sånn, om selger visste dette eller ikke, ellers kan feil oppstå etter kjøp også.

Sjekk sykkelen ordentlig før kjøp, så går det bra. Når jeg selger noe så skriver jeg en ganske tydelig kontrakt som omhandler feil/mangler og at kjøretøyet er besiktiget og prøvekjørt av kjøper.

En kamerat ble offer for dette ved et bilsalg, kjøper kom ingen vei uansett hvor mye han prøvde :P Skal sies at det var urimelige grunnlag, men allikevel folk prøver seg, og det irriterer meg veldig.

Kjøpere må da kunne ta ansvar for valgene de tar, og ikke bare skylde på alle andre når det lugger :P

Dette går jo på hva som skrives i kontrakten av feil og mangler.. Om kjøper finner feil som ikke selger visste om så er det ikke grunnlag for og angre.. Men om kjøper føler selger lyger så blir jo dette videre til eventuelt retten... Men få som går denne lange veien..
Selv er eg så ærlig som overhodet mulig, bedre og nevne alt du vet så går du ifra salget med ren samvittighet :)
På biler selger eg med tilstandsrapport og nevner prisen take it or leave it:) funker veldig bra og kjøper har ingenting og komme med i seinere tid:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av cannon »

Angrefrist eller garanti har sjelden noen reell verdi ved privat handel, og spesielt ikke hvis selger har "lurt" kjøperen med vilje. Det er lite å hente hos en selger hvis pengene er borte, og det er de jo ofte i sånne situasjoner. Dårlig trøst å måtte forfølge en selger i rettssystemet på grunn av en gammel MC.

Hvis du er skeptisk til sykkelkjøpet så glem denne sykkelen og finn en annen. Jeg synes også at pruting som nevnes her er dårlig medisin. Hvis du mistenker trøbbel så er det dårlig trøst at du kjøper trøbbel til en litt lavere pris. Hvis det er noe alvorlig galt med sykkelen så er det også sannsynlig at det koste mye å få fikset. En bagatell ville selger ha fikset selv før salg.

Vi har vel alle vært i den litt for ivrige "kjøper-fella", der man velger å tro at dette er den siste bra sykkelen på finn.no i år. Sånn er det jo aldri. Ta deg god tid og finn noe som du kan stole på er bra. Alltid lurt å følge magefølelsen, tenker jeg.

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

KevinmsR6 skrev:
FredrikE24 skrev:Ja, så blir det jo litt sånn, om selger visste dette eller ikke, ellers kan feil oppstå etter kjøp også.

Sjekk sykkelen ordentlig før kjøp, så går det bra. Når jeg selger noe så skriver jeg en ganske tydelig kontrakt som omhandler feil/mangler og at kjøretøyet er besiktiget og prøvekjørt av kjøper.

En kamerat ble offer for dette ved et bilsalg, kjøper kom ingen vei uansett hvor mye han prøvde :P Skal sies at det var urimelige grunnlag, men allikevel folk prøver seg, og det irriterer meg veldig.

Kjøpere må da kunne ta ansvar for valgene de tar, og ikke bare skylde på alle andre når det lugger :P

Dette går jo på hva som skrives i kontrakten av feil og mangler.. Om kjøper finner feil som ikke selger visste om så er det ikke grunnlag for og angre.. Men om kjøper føler selger lyger så blir jo dette videre til eventuelt retten... Men få som går denne lange veien..
Selv er eg så ærlig som overhodet mulig, bedre og nevne alt du vet så går du ifra salget med ren samvittighet :)
På biler selger eg med tilstandsrapport og nevner prisen take it or leave it:) funker veldig bra og kjøper har ingenting og komme med i seinere tid:)
Man kan gå gjennom forbrukerrådet, finner man ingen løsning der er neste skritt forbrukertvistutvalget som kan komme med bindene vedtak.
Noe som er gratis for alle parter.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

cannon skrev:Angrefrist eller garanti har sjelden noen reell verdi ved privat handel, og spesielt ikke hvis selger har "lurt" kjøperen med vilje. Det er lite å hente hos en selger hvis pengene er borte, og det er de jo ofte i sånne situasjoner. Dårlig trøst å måtte forfølge en selger i rettssystemet på grunn av en gammel MC.

Hvis du er skeptisk til sykkelkjøpet så glem denne sykkelen og finn en annen. Jeg synes også at pruting som nevnes her er dårlig medisin. Hvis du mistenker trøbbel så er det dårlig trøst at du kjøper trøbbel til en litt lavere pris. Hvis det er noe alvorlig galt med sykkelen så er det også sannsynlig at det koste mye å få fikset. En bagatell ville selger ha fikset selv før salg.

Vi har vel alle vært i den litt for ivrige "kjøper-fella", der man velger å tro at dette er den siste bra sykkelen på finn.no i år. Sånn er det jo aldri. Ta deg god tid og finn noe som du kan stole på er bra. Alltid lurt å følge magefølelsen, tenker jeg.

Lykke til :thumleft
Det beste hadde vært å unngå problemer og videre oppfølging så klart.
Jeg har nå uansett tenkt å ta sykkelen nærmere i øyesyn og ta en avgjørele ut ifra det før jeg hopper på et salg.
Blir nok en tilstandsrapport på den også så jeg vet mer om teknisk stand.
Jeg har veldig lyst på en sykkel i år, det hadde jo vært det beste, men har ingen problem om det ikke blir en før neste år heller.
Har fulgt med på finn en stund og ikke første sykkel jeg spør og graver rundt, neppe den siste heller.
Eneste jeg er skeptisk til er at det står ingen ting om hvilken tilstand sykkel i annet enn at den har fått ny olje hvert år og bra i varetatt og at den selges som den står. Og det at det ikke finnes servicehefte da så klart.
Men ellers takk for gode svar og jeg skal selfølgelig følge magefølelsen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av mortenolb »

Hva slags sykkel og prisnivå snakker vi om? Må da være flere gode alternativer i tillegg?

Svar