Jeg tenker spesielt på hvordan personen er, og hvordan det ser ut rundt eiendommen etc. Var og så på en sykkel en gang hvor det så ut som en taterleir. Sykkelen var i dårlig stand, ikke bare utseendemessig, men selger synes jo ikke det var så ille. Sykkelen hadde jo stått ute hele vintern, batteriet var flatt, han hadde satt det på lading et kvarter før vi kom, så vårens første oppstart ble gjort av meg, og bensinen han hadde hatt på tanken var nok oljeblandet, for det røyk ordentlig godt av den og det lukta motorsag lang vei.
Dette er typen som dreit i alt.
Neste sykkel jeg var og så på(og som jeg kjøpte), fyren var ryddig og sykkelen hadde vært på alle servicer siden ny. Sykkelen sto i garasjen, men var ikke vasket, hadde estetiske skrammer og slitasjer.. For meg, ikke noe problem.. Han virka ryddig og grei, han hadde nok behandlet sykkelen fint ellers. Problemet er litt der at han selv ikke vet hva som har blitt gjort på sykkelen annet enn at servicer er fulgt.
Jeg overtar sykkelen og har vel jevnt og trutt rettet opp i en masse slurv fra verksted sin side, løse skruer, for lange skruer(synd om man hadde kjørt veldig mye lenger, da det ikke var langt unna gnagd hull i bensintank), oljekjøler ikke festet osv.
På kjøreturen i kveld så ryker en bremseslange. Nå hadde jeg uansett tenkt å skifte alle bremseslangene til vintern, men kan se ut som jeg må skifte den ene nå. Er ikke bremseslanger et servicepunkt? Jeg skifter nå hvertfall alle slike deler preventivt og stoler ikke på et verksted sånn sett.
Poenget er, at selv om sykkelen ikke har et servicehefte, så trenger ikke det være et problem om eieren selv har passet godt på sykkelen. En som pitler med sykkelen og skifter ut slitte deler og følger opp sykkelen på en god måte selv, er i mine øyne langt tryggere enn å kjøpe en sykkel som kun har vært på verksted.
Sprocket skrev:Nå har jeg aldri kjørt noe annen tung motorsykkel enn nakensyklene på kjøreskolen så har vel ikke det beste forutsetning for hva slags sykkel jeg liker best. Etter å ha lest hva dere skriver så tenker jeg at jeg må få prøvekjørt før jeg kjøper noe som helst så jeg får gjort meg opp en mening. Jeg synes det har vært litt slitsomt med nakensykkel på motorvei når jeg har kjørt med kjørerskolen, men jeg vet jo ikke om det er noe bedre med en annen type sykkel. Får se om jeg får med meg noen som kan kjøre etter meg så jeg får prøvekjørt og testet ut om det er stor forskjell med kåpe.
Takker for alle innspill.
Jeg synes det å passere 70km/t med skolesykkelen var et helvette.. Med BMWen kan jeg kjøre i 140-150 på motorveien uten å plages av vind

Med skolesykkelen var det som om en vegg som pressa deg bakover konstant.. Folk er forskjellige, jeg synes det er behagelig og trygt å sitte godt skjermet bak kåpa og vindskjermen :)