IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Tommas »

Ble 50 deilige mil i dag. Vi møtte AJ på Turtagrø, og OlavK på vei ned til Øvre Årdal.

Dagen ble en total overdose av herlig utsikt ;-)

Lom til Turtagrø, videre til Øvre Årdal og deretter Lærdal. Så ble det gamleveien over til Aurland, og endelig en solskinnsdag på Stegastein. Ferden gikk mot Hol, hvor vi skilte lag med Bjerknez. Peppes på Geilo, før vi skilte lag med OlavK og cruiset hjem via Dagali, Uvdal, Flesberg og Kongsberg.


KTM'en leverer til de grader!

Skal slenge opp noen bilder litt senere.

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Bosted: Sunnmøre

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av spiritofwinter »

KTM leverer alltid ;)

Jeg var andre person til å prøvekjøre sykkelen din når den ble demo sykkel hos mc-deler, dette var før jeg hadde gjort avtale om kjøp av 1190 avd R. Vurderte et øyeblikk å kjøpe super duke, men er litt for glad i lappen...

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Det er lenge siden jeg har likt to sykler så enormt som er såpass ulike. S1000R og SuperDuke 1290 er så sinnsykt gode på hver sin måte. Men tror kanskje jeg føler meg mer hjemme på S1000R'en, selv om jeg satt bedre samt likte lyden bedre på SuperDuken. Det er ett eller annet med den BMW'en som trigger meg. Den er liksom god på alt... En "skalpell" som OlavK så fint fint kalte den :twisted

Men SuperDuk'en er så absolutt en langt mer "bøllete" sykkel og den ser jaggu meg skikkelig bra ut også. Liker dem begge på hver sin måte :thumleft

Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

Re: Ducati Streetfighter 1098S - Trøbbel i tårnet! BMW S1000

Legg inn av Krsand70 »

Zadnez skrev:Tror garantert du blir fornøyd med s1000r, jeg er ihvertfall veldig fornøyd, etter at jeg satte på en litt større vindskjerm er den ikke så slitsom i høy fart heller. QS og cruise er digg, varmeholker er også greit i kalde nord :-) den har et vannvittig drag, fra null til hundre er den faktisk raskere en lordshaft sin... Og alle kreftene er på bakhjulet. Sånn sett har den like mange hk som superduken... Så om du i tillegg liker sykkelen kan du ikke gjøre det bedre.... Unntatt streettrippelen til bjerknez selvfølgelig:)
Finnes det andre vindskjermen enn BMW sine ?

Er klar for S1000R. Men vil gjerne ha den "litt mindre naken".

Tom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Bjerknez »

jeg kommer aldri til å forstå alt det oppstyret rundt vindskjermer. Å kjøre MC og spesielt en sykkel som S1000R, som er en aneknsykkel vil gi deg vind på overkroppen. Jeg har ikke kjørt sykkel mer enn ca 2 år, men jeg har nå kjørt til sammen 65.000km. De siste tre årene. (Øvekjørte en del også) jeg synes følelsen av vind mot kroppen nettopp gir meg følelsen av å kjøre MC. Man kan klistre alskens vindskjermer på sykkelen men man vil aldri fjerne vinden eller effekten denne gir ved å montere noe slikt. Man flytter bare problemet til et annet sted.

Man kan sette på et gedigent stuevindu på sykkelen og da fjerner man riktignok vinden fra kroppen, men turbulensen man får er ikke en nakensykkel verdig. Turbulens er i mine øyne langt værre enn en javn fordeling av vind på overkroppen.

Alle sykler med vindskjerm jeg har kjørt oppfører seg som en 1980 modell Golf i høye hastigheter. Det blir jo som å sette på en "spoiler" fremme på sykkelen. Når vinden treffer denne spoileren så overføres kreftene til sykkelen og du vil merke at det river og røsker i styret. En del av vinden endrer også retning og treffer deg ofte i hodetregionen med en konsentrert masse som kaster hodet ditt rundt.

I lave hastigheter så fungerer nok vindskjermer helt OK, men i litt høyere hastigheter 80km/t+ så synes jeg ikke noe om dem.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg nok det finnes små vindskjermer til S1000R på markedet. Altså lik den om llerede er der, mer eller mindre, men av et annet utseende :) DET er derimot helt greit. Men å sette på noe som er større ser bare dumt ut på en slik type sykkel og ikke tror jeg det vil gjøre noe nytte heller. :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:jeg kommer aldri til å forstå alt det oppstyret rundt vindskjermer. Å kjøre MC og spesielt en sykkel som S1000R, som er en aneknsykkel vil gi deg vind på overkroppen. Jeg har ikke kjørt sykkel mer enn ca 2 år, men jeg har nå kjørt til sammen 65.000km. De siste tre årene. (Øvekjørte en del også) jeg synes følelsen av vind mot kroppen nettopp gir meg følelsen av å kjøre MC. Man kan klistre alskens vindskjermer på sykkelen men man vil aldri fjerne vinden eller effekten denne gir ved å montere noe slikt. Man flytter bare problemet til et annet sted.

Man kan sette på et gedigent stuevindu på sykkelen og da fjerner man riktignok vinden fra kroppen, men turbulensen man får er ikke en nakensykkel verdig. Turbulens er i mine øyne langt værre enn en javn fordeling av vind på overkroppen.

Alle sykler med vindskjerm jeg har kjørt oppfører seg som en 1980 modell Golf i høye hastigheter. Det blir jo som å sette på en "spoiler" fremme på sykkelen. Når vinden treffer denne spoileren så overføres kreftene til sykkelen og du vil merke at det river og røsker i styret. En del av vinden endrer også retning og treffer deg ofte i hodetregionen med en konsentrert masse som kaster hodet ditt rundt.

I lave hastigheter så fungerer nok vindskjermer helt OK, men i litt høyere hastigheter 80km/t+ så synes jeg ikke noe om dem.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg nok det finnes små vindskjermer til S1000R på markedet. Altså lik den om llerede er der, mer eller mindre, men av et annet utseende :) DET er derimot helt greit. Men å sette på noe som er større ser bare dumt ut på en slik type sykkel og ikke tror jeg det vil gjøre noe nytte heller. :)
Ganske enig med Bjerknez her når det gjelder nakne sykler.. Jeg prøvde en skjerm på gamle Duke'n min tidligere, det ble kun én kjøretur med den. Fikk kun en veldig fin konsenstrert turbulens rett opp på hjelmen istedenfor overkroppen...

MEN
Når sant skal sies, så er jeg helt forelsket i R-sykkel typen etter at jeg kjøpte RC390'en. Når sykkelen legger opp for at du verner deg helt for vinden med å legge deg nedover, da er det bare kos, spesielt om det skal gå litt fort :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av WikingTnT »

Har en carbonskjerm som er litt høyere enn originalt på min, den brukes kun på banedager da det er godt å krype sammen for å minske lufttrykket. Ellers så er det som "min" mekaniker i Tyskland sa når jeg ville at han skulle montere den store skjermen for videre ferd nedover alpene - " Mr Almaas - I don`t want to put this ugly screen on your bike - are you a man or a mouse? ! " :lol

Det er vel innlysende hva som ble resultatet ... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: " Mr Almaas - I don`t want to put this ugly screen on your bike - are you a man or a mouse? ! " :lol

Det er vel innlysende hva som ble resultatet ... :knegg
Ja, men hvordan funket skjermen da?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av ATWindsor »

Beklager om dette er OT, men jeg leste trådens tittel, er ikke Super Duke en streetfighter?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev:
WikingTnT skrev: " Mr Almaas - I don`t want to put this ugly screen on your bike - are you a man or a mouse? ! " :lol

Det er vel innlysende hva som ble resultatet ... :knegg
Ja, men hvordan funket skjermen da?
Skjermen fungerer bra når jeg kryper sammen på banen samt høy fart på autobahn etc, men i 98,9 % av min kjøring så er den bare i veien. Sitter jeg normalt oppreist så treffer vinden topp hjelm og det blir bare turbulens og nakken får kjørt seg mye mer enn med den lille skjermen.
Skjønner ingenting av at noen her føler at de blåser av sykkelen i 80-90??
Da bør de vurdere å løfte litt jern :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: IKKE Streetfighter (eller BMW), men KTM Super Duke!!

Legg inn av Bjerknez »

Der er jeg helt enig med deg. Jeg pumper ikke jern men har ingen problemer med å holde meg fast i sykkelen. Jeg tror man venner seg til det.

Vil man unngå vind så kjøp en sykkel som er konstruert for det. En GoldWing eller evt. En R-sykkel hvis du liker å ligge i fosterstilling bak vindskjermen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar