Ventiltikking(?)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Bulldogen
Motorsykkelen din: Yamaha BT1100 Bulldog

Ventiltikking(?)

Legg inn av Bulldogen »

Hei!

Jeg har lagt merke til en svak tikking fra sykkelen en stund, men tenkt at dette er en av de lydene motorer lager, og ikke gjort noe med det. Den har nå blitt endel høyere og lurer på om det kan være ventiltikking.

Lurte derfor på om det er "farlig" å la det gå lenge med tikking? Nettop solgt bilen, så jeg er ganske avhengig av at sykkelen er i orden, men det er jo så lang ventetid på å få time hos verksted, og vet ikke hvor lang tid det tar å evt. gjøre en ventiljustering.. Må jo ha transport fram til jeg får den på verksted.
Er det sånt som er "enekelt" å gjøre selv, eller kreves det spesialverktøy og slik?
Det er snakk om en yamaha BT1100 Bulldog 2003.

tok en liten video, høres litt ujavnt ut men det blir javnere da motoren er varm
https://youtu.be/tQcdEC_vVPI

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Ventiltikking(?)

Legg inn av AJ »

Er ikke spesielt teknisk kyndig, men mener rimelig bestemt at det er "tryggere" med ventiltikking enn fravær av tikking.
Ingen ventiltikking kan kan være et tegn på for trang ventilklaring, som kan føre til brente ventiler og dermed skader på motoren.
Så får de her inne med mer peil enn meg korrigere, hvis jeg er helt på jordet...

Om det er lett eller vanskelig å justere ventilene selv på Bulldog motoren vet jeg ikke, men hvis den er kontruert slik at ventiljusteringen skjer med skrue og mutter, så er dette en rimelig enkel jobb.
Er det shims justering kreves det noe mer innsikt - og shims i rette dimensjoner for å få klaringen korrekt.

Bulldogen
Motorsykkelen din: Yamaha BT1100 Bulldog

Legg inn av Bulldogen »

AJ skrev: Om det er lett eller vanskelig å justere ventilene selv på Bulldog motoren vet jeg ikke, men hvis den er kontruert slik at ventiljusteringen skjer med skrue og mutter, så er dette en rimelig enkel jobb.
Er det shims justering kreves det noe mer innsikt - og shims i rette dimensjoner for å få klaringen korrekt.
Det skal være samme motor som i Yamaha sine Dragstar/Virago sykler, og etter litt leting på nett ser jeg at det kan være lurt å ha med noen som kan litt om detta fra før :P Fant også en Workshop Manual på nettet som viser at det ikke trengs shims, men det virker som om jeg bare trenger basic verktøy for å justere selve ventil klareringen. umbraco ser det ut som, så ganske basic sånn sett. Må bare ha fra hverandre halve sykkelen for å komme til..

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Sjekk klaringene, er de litt romslige så er det ikke farlig å kjøre med sånn sett, men justerer du så er det jo greit. Kjøp en god bladsøker eller kjøp de riktige bladene. Hvis det er shimset, så bruker man som hobbymekaniker å si at dersom de er på den romslige siden av spesifikasjonen, så lar man det være :thumleft

Jeg synes dog ikke at det kom frem noe form for tikking på videoen din.

En kompis har forøvrig samme sykkel! Morsom sak! Mener han har dysa den opp litt og litt div. og den ble markant friskere i frasparket :) Da jeg prøvde den var man godt på vei opp på bakhjulet ved pådrag i 2. gir :twisted

Svar