AJ skrev:Ingen vellykket Europa-tur på oss i år, altså...
Men siste kveld i Kiel bød på god pepperbiffmiddag ute på by'n med god rødvin til fra Montenegro og en slik på hotellrommet etterpå... :) :
...
Synd det ikke klaffet. Jeg dro fra Kiel til Oslo med samme ferja samme dag som du kom til Kiel ser det ut som. For meg var det avslutningen på (nok) en fantastisk tur i Tyskland, Italia og Østerrike, med bra vær stort sett hele veien. Det var andre lange Europaturen i år, men denne gangen med bil da. Men jeg koser meg like mye med bil som med sykkel, spesielt i Tyskland og på autobahnen :-). Tyskland er et utrolig fint ferieland, som mange nordmenn ikke har oppdaget. Faktisk den mest nitriste delen av turen er alltid Trondheim-Oslo og tilbake. Endeløse 50-60-70-80 soner, ispedd 30 og 40 :-(.
Jeg tror dette med autobahnkjøring er en vanesak. Jeg storkoser meg når autobahnen åpner seg og jeg ser det hvite skiltet med grå strek over :-), uansett hvilken sykkel jeg kjører. Det som er viktig er å sitte komfortabelt, og minimere støynivå og luftmotstand. Kåpefrie sykler er helt greit, men da begrenser hastigheten seg til ca. 140 på lengre strekk. Ørepropper er et must enten man har kåpe eller ikke, er min erfaring. En god hjelm har mye å si for luftmotstanden.
Det er litt flaks involvert når det gjelder kjøring i Europa seff, spesielt ift. været, men ellers kan man ta følgende forholdsregler:
* Unngå kjøring på fredager og søndager. Da drar tyskerne fra byene, og det er ofte køer, spesielt i ferietiden. Lørdager kan være greie.
* Det er ikke tungtrafikk i helgene, men desto flere personbiler, som kompenserer for dette

.
* Vår og høst er beste tidspunkter å reise på. Altså april - mai og slutten av august til slutten av september.
* Unngå vei 1 og vei 7, det er de mest trafikkerte. De siste årene har jeg valgt å kjøre via gamle øst-Tyskland. Flotte veier, lite trafikk, og rent :-). Anbefaler f.eks. vei 24 til/fra Berlin, 2 forbi Magdeburg, 14 forbi Saale/Leipzig, og 72/73 videre sørover.
* Det er lenger mellom bensinstasjonene i gamle øst-Tyskland, vær obs på det.
* Unngå B-veiene (som du tydeligvis har tatt) der de går parallelt med autobahnen. Disse vil være transportveier med mye tungtrafikk og vanskelige forbikjøringsmuligheter. Jeg unngår i hovedsak B-veiene, unntatt der hvor de er typiske sightseeing-veier, som i Rhin/Mosedalen områdene.
* Legg opp transportetapper på 4-500 km. Hvis man skal lenger bør man stå opp tidlig, eller kjøre sent. Før kl. 8 og etter kl. 17 er det flott på autobahnen. Sent på kvelden er det 'tomt' :-). Vær obs på dyr når det begynner å mørkne. Det er også mer insekter på kvelden.
* Jeg bestiller alltid overnattinger på forhånd, og kalkulerer ruta nøye. Sjekk på nettet hvor det er trafikk. F.eks. TomTom Mydrive webappen viser dette i realtime. Legg opp ruta hjemme utifra hvor det er mindre trafikk og veiarbeid. Jo mer jobb man legger i planleggingen, desto mer hassle unngår man på turen.
* Plotte inn alle bestemmelsessteder i GPS'en på forhånd.
* Jeg bestiller alle overnattinger via Booking.com, og velger fleksibilitet fremfor lavest pris. Da kan man kansellere inntil ett døgn på forhånd hvis ruta må gjøres om. Kontakt hotellet pr. e-post på forhånd, og få en tilbakemelding på at de har mottatt din bestilling, for sikkerhets skyld. Sjekk tilbakemeldingene som hotellet har fått nøye. Spesielt det med parkering pleier å være dårlig beskrevet i hotellets beskrivelse på Booking.com.
* Mange byer i Tyskland er flotte, og har interessante severdigheter. Noen byer er nitriste. Man bør holde seg unna storbyene i Ruhrområdet f.eks. Sjekk på de lokale turistsidene på forhånd.
* Mosel og Rhindalen har mye saktegående trafikk om sommeren.
* Mye trafikk og køer mellom Tyskland og Italia i juni/juli.
* Det er nå grensekontroll fra Østerrike til Tyskland, med køer.
* Det er veiarbeid mellom Kiel og Hamburg, til 2017. Unngå helger.
* Sikkerhetsmessig, utifra situasjonen i Europa, kan det være en fordel å holde seg unna storbyene, og spesielt sentrum rundt hovedjernbanestasjoner.
Tyskland er som sagt flott, hvis man gjør litt research. Jeg sikter spesielt mot gamle øst-Tyskland og Tjekkia de kommende årene. Hvem vet hvor lenge det varer, og vi fortsatt fritt og uten risiko kan kjøre i Europa? Jeg kan se en endring på de årene som jeg har kjørt nedover (første turen på egen hånd med MC var i 1989), og den demografiske utviklingen i vest gir en følelse av utrygghet, i motsetning til utviklingen i det 'gamle øst'. Nyt det så lenge det varer :-).