Når året 2016 løper ut, er det også slutt for to kjente Yamahamodeller.
XJR1300 og XT660Z Tenere tas ut av modellprogrammet fordi motorene ikke kan oppfylle Euro4 kravene.
Yamaha kutter XJR1300 og XT660Z Tenere
Baffin
Yamaha kutter XJR1300 og XT660Z Tenere
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Yamaha kutter XJR1300 og XT660Z Tenere
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Yamaha kutter XJR1300 og XT660Z Tenere
Dumt at to av de fineste modellene deres forsvinner.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39746
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha kutter XJR1300 og XT660Z Tenere
Syns spesielt det er synd at 660'en forsvinner.
Det er noe eget med store endunkere. Er ikke mange igjen av disse...
Men samtidig forståelig at modellen utgår når kravene skjerpes og at Yamaha heller satser offensivt på den 700 kubikk twin'en.
Skulle dog gjerne sett at Yamaha hadde økt kapasiteten på endunkermotoren med, la oss si 30-35 kubikk og plusset på vel 20HK.
Det tror jeg hadde blitt en riktig heftig motor
!
Husker at jeg slang meg med på en diskusjon på et dedikert utenlands forum om TDM 900'ens framtid om noe av det samme for noen år siden, hvor det ble spekulert i om det ville komme noen oppgradering/modernisering av den sykkelen.
Det skjedde dessverre ikke...
Mitt forslag i diskusjonen var å videreutvikle sykkelen og spesielt motoren til en tusenkubikker og døpe om sykkelen til Yamaha TDM 10 TT ("Twin Thousand")...
.
Det er ikke alltid gjort kloke avgjørelser hos Mr. Yamaha.
Mange lurer fortsatt på hvorfor de ga slipp på pionersykkelen Super Ténéré 750, før markedet for slike sykler tok av for alvor.
At XJR 1300 og XT660 forsvimnner vil nok alikevel ikke avstedkomme samme undring, vil jeg tro...
Det er noe eget med store endunkere. Er ikke mange igjen av disse...
Men samtidig forståelig at modellen utgår når kravene skjerpes og at Yamaha heller satser offensivt på den 700 kubikk twin'en.
Skulle dog gjerne sett at Yamaha hadde økt kapasiteten på endunkermotoren med, la oss si 30-35 kubikk og plusset på vel 20HK.
Det tror jeg hadde blitt en riktig heftig motor

Husker at jeg slang meg med på en diskusjon på et dedikert utenlands forum om TDM 900'ens framtid om noe av det samme for noen år siden, hvor det ble spekulert i om det ville komme noen oppgradering/modernisering av den sykkelen.
Det skjedde dessverre ikke...
Mitt forslag i diskusjonen var å videreutvikle sykkelen og spesielt motoren til en tusenkubikker og døpe om sykkelen til Yamaha TDM 10 TT ("Twin Thousand")...

Det er ikke alltid gjort kloke avgjørelser hos Mr. Yamaha.
Mange lurer fortsatt på hvorfor de ga slipp på pionersykkelen Super Ténéré 750, før markedet for slike sykler tok av for alvor.
At XJR 1300 og XT660 forsvimnner vil nok alikevel ikke avstedkomme samme undring, vil jeg tro...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.