Kakling på lavt turtall

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Kakling på lavt turtall

Legg inn av Jompa »

jeg har av og til, ganske ofte egentlig, lagt merke til en tydelig, metallisk bankelyd når motorn går på tomgang.
Det høres ut som lyden kommer fra høyre side.
Mistenker clutch, primærdrev, gearkasse, og ellers alt som beveger seg.
Lyden kommer bare med varm motor, og sykkeln er min gamle GPz 1100.

Hva i clutchen kan lage lyd, når hele klumpen står under konstant trykk fra fjærene?
Fjærene er nye, kun gått 2000 mil, det samme gjelder lamellene.

Kamkjeden burde lage like mye lyd på venstre side som på høyre, styringene er byttet og kjedestrammeren er nyere enn den originale fra 83.
Kjeden var innenfor maks lengde sist jeg sjekket, i fjor eller forfjor.
På kzriders forum hevder flere at kamkjede aldri er problem på gamle z,er.

Kan primærdrevene lage kaklelyd ?

Nå er det ganske mye mekanisk støy fra hele motoren, etpar av ventilene høres til tider godt, særlig når jeg kjører med ørepropper.
Og "kaklinga" virker som den kommer og går, mulig jeg har utviklet litt selektiv hørsel,
sånn at uønskede lyder filtreres bort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kakling på lavt turtall

Legg inn av Geiroe »

Veldig nyttig med selektiv hørsel, når man kjører gammel sykkel. Vet ikke hva som er årsak til ditt problem. På min er jo svakheten kammene, så jeg venter alltid til jeg har fått på hjelm og er klar til å kjøre med å starte opp. Da slipper jeg å høre alle lydene, som ellers ville bekymret meg. Det er ganske behagelig det. Hvis det er noen lyder som greier å trenge gjennom mitt forsvar, bør det nok adresseres å gjøres noe med. :prf
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kakling på lavt turtall

Legg inn av AJ »

Dette minner mye om tikke/klakke/bankelydene i motoren til KTM'en min, som kom etter at jeg hadde den på hovedservice tidligere i sommer.
Reagerte litt på at den hørtes litt "grovere" ut i målet da jeg hentet den og startet opp i garasjeanlegget utenfor verkstedet til AMD i Oslo. Tenkte da at det bare var betongveggene som forsterket motorlyden...

Men etter å ha kjørt et par tusen km etter servicen har jeg lagt mer og mer merke til lyden, som minner om ventiltikking.
Har fått et par mekanikere til å lytte på sykkelen, hvor en mener at den ikke "låter pent" på tomgang mens den låter som den skal ved gasspådrag. Mens et par andre mekanikere mener motoren låter som den skal...
Han ene mener å høre at clutchlageret/lagerne kanskje begynner å bli slitt... :-k .

Lite å lese på utenlandske KTM-forum om "problemet". Tut og kjør, er gjennomgangsmelodien.
Og det er ingenting å si på hvordan sykkelen går. Ingen ulyder eller andre tegn på feil under kjøring. Kun denne klikke/klakke/tikke lyden på tomgang etter at sykkelen har kommet opp i vanlig arbeidstemp. Ved start av kald motor er lyden knapt hørbar. Den kommer altså først når motoren er blitt driftsvarm.

Et tips på et KTM-forum går ut på at originale KTM oljefiltre er for dårlig konstruert. I noen tilfelle skal disse ha kollapset. Filterne skal etter dette ha blitt forbedret med bla en slags ventil i ene enden, nettopp for antakelig å lette på trykket i filteret.
Om denne konstruksjonen er med på å lage "ulyd", aner jeg ikke.
Men i går byttet jeg likevel ut dette filteret - det originale KTM-filteret, altså - med et ettermarkedsfilter av av det de fleste vurderer som et kvalitetsmerke, nemlig Hiflo. Et filter som forrige verksted brukte på 15K servicen i fjor, og som jeg har brukt på oljebyttene jeg har gjort mellom serviceintervallene. Sammen med Motorex motorolje, noe som også er annerledes denne gangen.
AMD har åpenbart brukt en annen olje. Det ser jeg på fargen. Motorex er grønn, olja som er på sykkelen nå er ordinær brun.
Så jeg tenker at kombinasjonen originalt oljefilter og annen olje enn tidligere kanskje er nok til å endre lydbildet på motoren...?
Noen tanker fra andre om dette?

Mener for øvrig at motorlyden ved oppnådd driftstemp er blitt noe dempet , dvs mindre klakking/klakking/tikking, etter bytte av oljefilter til Hiflo.

Videre tenker jeg at jeg venter med å gjøre noe med saken siden sykkelen går like godt som tidligere, før etter at jeg bytter olje og filter igjen om noen få tusen km.
Det skal også nevnes av clutchen fungerer helt fint. Ingen nykking og ulyd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kakling på lavt turtall

Legg inn av Jompa »

Ventilen du nevner i oljefilteret er der for å slippe igjennom olje i tilfelle filteret skulle gå tett.
Det skjer vel aldri hvis skifteintervallene følges.
Tviler på at denne ventilen kan lage lyd, den vil vel åpne litt og litt om trykket blir høyt.

Nå vil en stor to-cylindret motor alltid gå litt ujevnere på tomgang enn en med flere cylindre.
Selv motorer med balanseaksling(er) gjør det.
Om det fører til "kakling" mellom motor og clutch/gearkasse vet jeg ikke, men det er jo ikke helt usansynlig at det kan bli noe
klapring i tennene.

Og ja, det er forskjell på olje og olje.
Tyntflytende olje demper mekanisk støy mye dårligere enn "tykkere".
Skal ikke lage noen ny oljetråd, bare nevner det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kakling på lavt turtall

Legg inn av Kjellrf »

Vel, er lyden lik når sykkelen står rett som når den står på sidestøtta? Forskjell med clutsjen inne som ute?
Veit sideveis slakk på clutsjkørja kan gi litt lyd. På min har jeg endel lyd på lavt turtall, så jeg kjører med litt høy tomgang...
Tror det er nålelageret mellom kurven og akselen som er dårlig på min.
Er vel også fjærer i kurven for rykkutjavning, disse kan bli dårlige/slakke. Kan evt shimses opp. Er mest vant til Honda-problemer på disse...

Siste er litt usynkron gange, noe som gir seg utslag i litt rykk og napp i clutsjen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kakling på lavt turtall

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Og ja, det er forskjell på olje og olje.
Tyntflytende olje demper mekanisk støy mye dårligere enn "tykkere".
Skal ikke lage noen ny oljetråd, bare nevner det.
Kan være oljen som er årsaken, ja... kombinert med oljefilteret.
Uansett så slår jeg meg til ro med at ting er på stell og i orden siden sykkelen ellers oppfører jeg helt normalt.
For øvrig ingen uvanlige hørbare mekaniske motorlyder under kjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar