Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Det er jo ikke noen regler som bendes, det er bare tull, og alle sykler kan bruke twinner.
Suzuki og Honda begynte å lage racingtwinner selv på 2000 tallet fordi Ducati hadde vært overlegne.
Honda vant ett par VM tilter, Suzuki floppa og droppet hele twinopplegget.
Banene fikk lengre rettstrekker og blir raskere så toppfarten blir nødvendigvis større.
Siden få sylindrere gir lavere effekt pr cc må det gjøres noe for å opprettholde balansen.
Hvis det skulle være å bende regler med 200 cc mer på twinner og 75 cc på trippler kan du heller snu på flisa og si at det var å bende regler med å tillate 4 sylindra motorer når resten av merkene som kjørte da disse reglene ble innført hadde twinner.
Suzuki og Honda begynte å lage racingtwinner selv på 2000 tallet fordi Ducati hadde vært overlegne.
Honda vant ett par VM tilter, Suzuki floppa og droppet hele twinopplegget.
Banene fikk lengre rettstrekker og blir raskere så toppfarten blir nødvendigvis større.
Siden få sylindrere gir lavere effekt pr cc må det gjøres noe for å opprettholde balansen.
Hvis det skulle være å bende regler med 200 cc mer på twinner og 75 cc på trippler kan du heller snu på flisa og si at det var å bende regler med å tillate 4 sylindra motorer når resten av merkene som kjørte da disse reglene ble innført hadde twinner.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Men den har jo også 30% større slagvolum, da er jo ikke 35% større dreiemoment så imponerende stor forskjell akkurat?simpson skrev:Tja, 150 nm på Panigale mot ca 100-110 på rekkefirere.
Momente hjelper ikke på lansiden.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Man kan vel kalle det man vil, naturlige regler er ting som "maks antall sylindre" "maks turtall", "maks slagvolum", "maks trykk" osv i mine øyne. Maks 4 sylindre, men du kan ha litt mer slagvolum når du er to er spesialtilpassede regler for å la en ikke konkurransedyktig motor konkurrere. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det, om det er det man ønsker, og det er åpenbart ikke juks av utøveren. Men det er likefullt en spesialtilpasning for en spesifikk motortype, så kan man selv velge om man ser på det som bending, spesialregler, eller hva man skal kalle det.simpson skrev:Isle of Man benytter vanlige superbikeregler, så de kan kjøre der hvis de vil.
Men dette er ett fenomen som har eksistert så lenge det har vært racing. I USA på 70 tallet var det mye bråk med dirt track racing.
Dette hadde blitt brukt europeiske og amerikanske merker, som var twinner, men så kom japsene med firesylindrede mototrer som hadde mer effekt og det ble innført 1000 cc for twin og 750 cc for firere, så dette er ikke noe bending av reglene men heller en tilpassning av de nye, mer moderne firesylindrede motorer.
Japsene med Honda i spissen tøyde dette så langt at de lagte 5 sylindrede 125 cc og både 6 og 8 sylidrede motor så dagens lys.
Så det ble satt en begrensning på antall sylindre og volum i de forskjellige klassene.
Samme så du i Formel 1 tidlgere, fritt valg mellom 1500 cc turbo eller 3000 cc uten turbo.
I drag racing blir det regnet ut handikap i enkelte klasser så en firesylindra bil kan godt vinne over en V8.
At en firerer har fordel over en twin i enkelte sammenhenger er det ikke tvil om, samme som turbo har fordel mot motorer uten.
Hele racinghistorien er full av sånne fenomener, og twinner har mye lenger racinghistorie enn firere.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Siden firere er det siste inntoget i sporten vil det være naturlig å si at siden de har fler sylindre må de ha mindre kubikk for ikke å måtte kjøre i en egen klasse, det er en tilpassning for de og ikke motsatt. Og det er jo nettopp det forbundene har sagt og bransjen har godtatt, og ikke motsatt. Samme skjedde i Formel med turbomotorer.
Sammenligner du 1000 R4 med 1000 Vtwin er forskjellen ca 25 % i monent, og heller ikke en 1400 R4 har høyere moment enn en 1200 v twin.
Sammenligner du 1000 R4 med 1000 Vtwin er forskjellen ca 25 % i monent, og heller ikke en 1400 R4 har høyere moment enn en 1200 v twin.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Var regelen tidligere at man kunne ha maks 2 sylindre?simpson skrev:Siden firere er det siste inntoget i sporten vil det være naturlig å si at siden de har fler sylindre må de ha mindre kubikk for ikke å måtte kjøre i en egen klasse, det er en tilpassning for de og ikke motsatt. Og det er jo nettopp det forbundene har sagt og bransjen har godtatt, og ikke motsatt. Samme skjedde i Formel med turbomotorer.
Sammenligner du 1000 R4 med 1000 Vtwin er forskjellen ca 25 % i monent, og heller ikke en 1400 R4 har høyere moment enn en 1200 v twin.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Reglen var at skulle du bruke 4 hadde du 250 cc mindre enn ved 2.
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Ok, da ville ikke jeg kalle det å tilpasse reglene for 4 sylindre akkurat.simpson skrev:Reglen var at skulle du bruke 4 hadde du 250 cc mindre enn ved 2.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Og som en kuriositet 900ccm på tripler, derav ble Benelli Tornado Tre konstruert som 900 ( 899) .
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Benelli kjører også med 675 i supersport, samme gjør Triump.
Vil du si at de også bender reglene siden de har mer kubikk kontra japsene som bruker 600 og firere?
Vil du si at de også bender reglene siden de har mer kubikk kontra japsene som bruker 600 og firere?
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Ikke hørt om Benelli i 675-klassen , men mulig det...simpson skrev:Benelli kjører også med 675 i supersport, samme gjør Triump.
Vil du si at de også bender reglene siden de har mer kubikk kontra japsene som bruker 600 og firere?
Ikke tenkt så mye på tøying av regler iom at det alltid har vært og kommer til å bli reguleringer etterhvert som nye motor-konfigurasjoner dukker opp i motorsport og justeres inn i et eksisterende regelverk for å gjøre sporten seerverdig og holde interessen oppe blant sponsorer,produsenter og publikum.
Benelli var vel med i et par år m vekslende hell til reglene ble forandret på nytt

Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Ja, det vil jeg si. Eller, dvs det er jo ikke produsentene direkte som bender reglene, det er reglene som er bendet for å tilpasse seg mindre konkurransedyktige motorkonfigurasjoner.simpson skrev:Benelli kjører også med 675 i supersport, samme gjør Triump.
Vil du si at de også bender reglene siden de har mer kubikk kontra japsene som bruker 600 og firere?
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Det er vel heller en justering av regelverket undersen for å tillate flere typer enn å bende regler for gi fordeler til enkelte.
Da kan de konkurere på like vilkår uavhening av motorkonstruksjon.
Da kan de konkurere på like vilkår uavhening av motorkonstruksjon.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Bjerknez skrev:Det kreves kanskje en del av syklene dette så jeg tror kanskje det er grunnen til at Ducati ikke er med.

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Tviler på at Duc får delta. Det blir for mye oljesøl og flaksende stempler og råder til fare for sjøfugler og tilskuere....



- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ducatis fravær i Isle of Man TT. Noen som vet?
Nå kan det hende at Ducati har vurdert at det koster for mye i forhold til evt mersalg å delta i et lokalløp som Isle of Man.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.