Ah, skjønner. Men jeg har en kombinert sikringsholder og minusskinne, denne: https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... -sikringer
Greit å jorde denne rett fra batteri, så er det ferdig for alle fremtidige kurser.
Så er det bare å koble til tilleggsutstyr, sette rød på en plusskontakt og inn egnet sikring for dette tilbehøret, og sette sort på ledig minusterminal i samme boks.
Aux strøm
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Aux strøm
Almeland skrev:Ah, skjønner. Men jeg har en kombinert sikringsholder og minusskinne, denne: https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... -sikringer
Greit å jorde denne rett fra batteri, så er det ferdig for alle fremtidige kurser.
Så er det bare å koble til tilleggsutstyr, sette rød på en plusskontakt og inn egnet sikring for dette tilbehøret, og sette sort på ledig minusterminal i samme boks.
Dette ser bra ut

Re: Aux strøm
?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Aux strøm
Skjønner spørsmålstegnet ditt.ZZR-Erling skrev:?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?

Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Aux strøm
Siste frågan; Hva er fornuftig "hovedsikring" å sette i rett etter batteriet? Den må jo nødvendigvis være større enn sikringene til tilbehøret? Ledning med sikringsholder fra ex biltema har 30A som maksimal sikring. Det er korte kabelstrekk +/- 0,5 meter, så belastning på ledningene blir vel ikke noe problem. Trygt eller unødvendig å sette inn 30A?
- xses
- Innlegg: 309
- Registrert: 18 jul 2014, 14:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
- Bosted: Råholt
Re: RE: Re: Aux strøm
Ser den. Men batteriet var nærmest. :)ejs skrev:Skjønner spørsmålstegnet ditt.ZZR-Erling skrev:?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?![]()
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Aux strøm
Jeg ville satt sikring på max 5-6 ampere pr.kadratmilimeter kabel.Almeland skrev:Siste frågan; Hva er fornuftig "hovedsikring" å sette i rett etter batteriet? Den må jo nødvendigvis være større enn sikringene til tilbehøret? Ledning med sikringsholder fra ex biltema har 30A som maksimal sikring. Det er korte kabelstrekk +/- 0,5 meter, så belastning på ledningene blir vel ikke noe problem. Trygt eller unødvendig å sette inn 30A?
Er kabelen bare en liten stubb, ville jeg bare isolert den ekstra med tape og skippa hele sikringa.....

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Aux strøm
Det jeg ikke skjønner er "sort styrestrøm" tilbake til batteriet.ejs skrev:Skjønner spørsmålstegnet ditt.ZZR-Erling skrev:?xses skrev:Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?![]()
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
Styrestrøm tolker jeg til å være den som vipper releet, her fra baklyset.
Re: Aux strøm
Antar han mener å legge jord fra releet tilbake til batteriet i stedet forå legge den til en egen minusskinne for tilbehør. :-)
Re: Aux strøm
Du bør legge jord fra batteriet, eller samme jordpunkt dom dette. Det er ikke sikkert det blir bra med ulike jordpunkt.
Re: Aux strøm
Update: Da er alt koblet med rele, styrestrøm fra baklyset og kombinert sikringsboks/minuskinne montert. Funker som bare juling :-) Takk for tips og veiledning folkens.
Rune
Rune