Det blir aldri feil å starte en tur med kjøring over Valdresflya slik også denne gang.
Første stopp ble Grotli og det er jo et historisk sus over navnet, i 1940 var det en luftkamp over Grotli, mellom et tysk bombefly (Heinkel), og et engelsk jagerfly (Skua).
Det tyske flyet nødlanda på sørsida, ved østenden av Heillstuguvatnet, det engelske flyet på Breidalsvatnet.
Etter en litt kaffe gikk turen videre til Dalsnibba her er bom og jeg ble 120 spenn fattigere, men verdt hver krone.
Dalsnibba er Europas høyeste fjordutsikt fra bilvei, ny spektakulær plattform fra juni 2016. Nibbevegen tar deg fra Djupvasshytta på 1038 m.o.h. til utsiktspunktet Dalsnibba på ca. 1500 m.o.h. Du får en uforglemmelig utsikt mot de ville snødekte fjella, ren luft og verdsarvområdet – alt på samme tid.
Jeg måtte nedom Geiranger for litt proviant før jeg satte kurs for Ørnevegen, Ørnevegen er navnet på de 11 hårnålsvingene som går opp den bratte frodige lia fra Geiranger mot Eidsdal. Helt øverst ligger utsiktspunktet Ørnesvingen med sitt eget innebygde fossefall. Utrolig heftig med mc gjennom slike svinger og det skulle bli mange fler.
Turen gikk videre mot Trollstigen også her er det 11 meget krappe svinger og her har hver sving fått navn etter arbeidslaget (eller basen på laget) med ansvar for svingen.
Her ligger også Trollstigplatået vel verdt å ta en tur innom, platået har blitt kåret til verdens flotteste bygning i klassen for offentlige servicebygg.
Romsdalen ja nok en gang lar jeg med begeistre over naturen her, har du ikke kjørt Romsdalen så er det på tide.
Første overnatting ble på Mjelva en liten plass før man kommer til Åndalsnes, en meget innholdsrik dag var over og jeg hadde fortjent to pils og en matbit.
Neste dag ble det mye kjøring langs fjord og fjell jeg hadde lagt opp ruta slik at det skulle bli minst mulig bruk av ferge.
Jeg har aldri kjørt Atlanterhavsvegen hverken med bil eller mc så det var også et av målene med turen, her ble det en stopp/pause på Eldhusøya og en tur på noen av de fine gangvei/stiene som er bygd rundt øya.
Det ble en lang dag på sykkelsetet før jeg endte opp Hornindal og en campingplass i Grodås, nok en gang en matbit og to pils før jeg havna i soveposen.
Dagen etter gikk ferden via Sandane og Skei i Jølster før det ble en pause ved Norsk Bremuseum i Fjærland, Jølster har også en natur man blir imponert over.
Ferden gikk så via Sogndal og ferge til Lærdal og til nå hadde jeg styrt unna regnet, men fra Lærdal over Filefjell og hjem så bøtta det det ned.
Ved Tyin pågår det et stort veiarbeid med lange strekker med klinete/gjørmete vei og selv med en knall eventyrsykkel

måtte hastigheten ned i 30 km.
En fin tur i et vakkert land var over og med ca. 1119.2 km teller’n så håper jeg å rekke mange nye eventyr før «solnedgang».
Jeg lar meg stadig begeistre over norsk natur om det er på havet eller i et fjellvann med kajakk eller til lands med annet kjøretøy.
Fra Dalsnibba
Fra Dalsnibba
Fra Dalsnibba
Fra Dalsnibba
Geiranger
Ørnesvingen/Ørneveien
Trollstigen
Trollstigen
Trollstigen
Trollstigen
Trollstigen
Atlanterhavsveien