Hva er en "powercommander"?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Hva er en "powercommander"?

Legg inn av KiMedic »

Driver å ser man kan kjøpe noe som heter Autotune kit til min MT-07.

"Dynojet Auto Tune kit er en "Add on" tilbehør som brukes med Power CommanderV. Power CommanderV tilbehøret "Autotune kit" er for Power commanders som leveres uten mapper, også kalt 0 mapp. Dette Dynojet Auto Tune kitet mapper seg optimalt selv mens du kjører! Kompatibel med alle PC-V til motorsykkel og snøscooter! (Inneholder en O2 sensor. DVS. passer ikke for V-twin eller Harley)"

https://www.xlmoto.no/dynojet-autotune-kit-til-pc-v-5#

Hva er dette forno`? :redface
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av supersic »

Ikke kjøp det. Få heller flashet ecuen da kan du også velge å fjerne den ekstreme motorbremsen som MT07 har eller kjøp en EJK som gjør mer eller mindre det samme som en pcv bare sinnsykt mindre komplisert hvis du ikke vet hva du holder på med.
Alt du lurer på angående MT07 finner du svar på hos fz07.org

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av KiMedic »

supersic skrev:Ikke kjøp det. Få heller flashet ecuen da kan du også velge å fjerne den ekstreme motorbremsen som MT07 har eller kjøp en EJK som gjør mer eller mindre det samme som en pcv bare sinnsykt mindre komplisert hvis du ikke vet hva du holder på med.
Alt du lurer på angående MT07 finner du svar på hos fz07.org
Det var svar godt nok for meg! Ang. motorbremsen så er den ekstrem ja :sk?

Skal sjekke ut siden du linket til...takk!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av JK95 »

Bare jeg som ikke ser problemet med motorbrems? :-# :x Min GSX-R har alt for lite av det, og jeg er sjalu på de jeg kjenner med KTM 1290, da de nesten aldri har behov for å bremse :redface

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av Fossin »

Hvordan kan alt sånt i dag bare kontrolleres elektronisk? Bla. motorbrems er da noe som skjer rent fysisk og avhenger av størrelse på motor og sylindre og slikt.
Jeg skulle gjerne hatt litt svakere motorbrems på min SV650S óg, da jeg aldri bruker bremsene lengre og må gasse nedover bakker, men det har jeg bare godtatt kommer av en V-twin.
Bilde

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av supersic »

Liker motorbremsen jeg også men er redd for å bli påkjørt bakfra da det bremses relativt kraftig uten bremselys.

Du mister ikke 100% motorbrems med flash men ca 70%

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av Royal »

Fossin skrev:Hvordan kan alt sånt i dag bare kontrolleres elektronisk? Bla. motorbrems er da noe som skjer rent fysisk og avhenger av størrelse på motor og sylindre og slikt.
Jeg skulle gjerne hatt litt svakere motorbrems på min SV650S óg, da jeg aldri bruker bremsene lengre og må gasse nedover bakker, men det har jeg bare godtatt kommer av en V-twin.
Rett meg hvis jeg tar feil,men jeg tror det har noe med hvordan innsprøytningen er konfigurert. Type Closed loop 02

http://www.enginebasics.com/EFI%20Tunin ... %20o2.html

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av cannon »

ECU'en styrer tenning og air/fuel-mix. Begge deler manipuleres for å optimalisere motorbrems. På mange sykler er det nå standard med slipperclutch, dvs clutch som "slurer/slipper" litt på motorbrems. På slike sykler er det helt ok med mye motorbrems, da bakhjulet allikevel ikke vil "låse" seg.
Hvis man har for mye motorbrems så er det jo bare å la være å gå helt av gassen ved nedbremsing. Da får motoren litt bensin til forbrenning og motorbrems reduseres, altså omtrent det samme som ECU'en gjør.

ZZR-Erling

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av ZZR-Erling »

"Hva er en powercomander"?

En insprøytingsdyse har en "duty cycle", dvs tiden den sprøyter inn fuel.
Denne tiden kan manipuleres ved å koble inn elektronikk mellom ECU/hjernen på biken, og dysene..altså en Powercommander.
En Autotune bruker lambdaverdien til å bygge maps i en powercommander.
Lambdaverdien tas fra ett innstikk i eksosen og brukes orignalt til å tune motoren mot uforbrente avgasser.

De ulike maps er lett å manipulere vha sofware.

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av KiMedic »

Elsker skikkelige svar! Tusen takk! :)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av Espen Klev »

Jeg kan hjelpe deg å lage nytt map direkte i original ecu. Da trenger du ikke noen powercommander. Ta kontakt på espen@klev-tuning.no
eller sjekk facebook siden til Klev Tuning. Dette gjøres da med å logge lambdaverdier i dynobenk på mange flere gassposisjoner enn med pcv så resultatet blir mye bedre. og billigere...

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av supersic »

Espen Klev skrev:Jeg kan hjelpe deg å lage nytt map direkte i original ecu. Da trenger du ikke noen powercommander. Ta kontakt på espen@klev-tuning.no
eller sjekk facebook siden til Klev Tuning. Dette gjøres da med å logge lambdaverdier i dynobenk på mange flere gassposisjoner enn med pcv så resultatet blir mye bedre. og billigere...
epost sendt!

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av KiMedic »

supersic skrev:
Espen Klev skrev:Jeg kan hjelpe deg å lage nytt map direkte i original ecu. Da trenger du ikke noen powercommander. Ta kontakt på espen@klev-tuning.no
eller sjekk facebook siden til Klev Tuning. Dette gjøres da med å logge lambdaverdier i dynobenk på mange flere gassposisjoner enn med pcv så resultatet blir mye bedre. og billigere...
epost sendt!
Jeg sendte deg også en mail :)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

ZZR-Erling

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av ZZR-Erling »

Denne kan også lagre nye map i ECU:
http://www.rexxer.eu/e_index.cfm

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Hva er en "powercommander"?

Legg inn av Espen Klev »

Ferdige map til ecu er ca like bra som ferdige map til pcv... Altså ganske ofte verdiløse. Uten å måle afr på den aktuelle sykkelen blir resultatet sjelden bedre og aldri optimalt.

Svar