Honda varadero 1000 pakning.??
Honda varadero 1000 pakning.??
Skulle forleden på tur med min 2000mod Honda Varadero 1000 noe som ikke gikk etter planen.
Da jeg skulle takse meg frem i ferjekøen ble det plutselig en smell,og røyk veltet ut i forkant av motor.
Etter en sjekk fant jeg ut at den hadde "blåst" toppdeksel-pakning (En av disse ørene eller halvmånene på pakningen)
Greide å demontere og satt den på plass igjen,så jeg fikk riklet meg sakte hjemover igjen.
Sykkelen har gått ca. 55t km.
Noen som vennligst kan gi meg noe info om hva som er galt. :[-o<
Da jeg skulle takse meg frem i ferjekøen ble det plutselig en smell,og røyk veltet ut i forkant av motor.
Etter en sjekk fant jeg ut at den hadde "blåst" toppdeksel-pakning (En av disse ørene eller halvmånene på pakningen)
Greide å demontere og satt den på plass igjen,så jeg fikk riklet meg sakte hjemover igjen.
Sykkelen har gått ca. 55t km.
Noen som vennligst kan gi meg noe info om hva som er galt. :[-o<
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Hvis du er sikker på at det er toppdekselpakningen og ikke topppakningen, så står du antakelig overfor et langt mindre problem enn om det er toppakningen som er gåen.
Toppdekselpakningen er den mellom ventildekselet og selve motoren, mens toppakningen er den som sitter midt på motoren, for å si det veldig enkelt. Dvs. der stempelet går opp og ned... . Men dette vet du antakelig mer om enn det jeg gjør...
Uansett så betyr det en god del mer jobb å bytte toppakning enn toppdekselpakning.
At det veltet røyk ut fra motoren kan kanskje være oljedamp hvis det er toppdekselpakningen som er røket?
Om toppakningen ryker så vil det som oftest komme væskedamp i form av hvit røy fra eksoanlegget siden kjølevæska kommer på avveie i motoren pga. pakningsbruddet.
Årsaken til at pakninger ryker? Tja... slitasje og forringelse pga alder kan lett være en årsak på 2000 modell...
Toppdekselpakningen er den mellom ventildekselet og selve motoren, mens toppakningen er den som sitter midt på motoren, for å si det veldig enkelt. Dvs. der stempelet går opp og ned... . Men dette vet du antakelig mer om enn det jeg gjør...
Uansett så betyr det en god del mer jobb å bytte toppakning enn toppdekselpakning.
At det veltet røyk ut fra motoren kan kanskje være oljedamp hvis det er toppdekselpakningen som er røket?
Om toppakningen ryker så vil det som oftest komme væskedamp i form av hvit røy fra eksoanlegget siden kjølevæska kommer på avveie i motoren pga. pakningsbruddet.
Årsaken til at pakninger ryker? Tja... slitasje og forringelse pga alder kan lett være en årsak på 2000 modell...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Takker for ditt svar.
Det var nok selve pakningen til ventilhus (toppdeksel) som ble blåst.
En av disse halvmånene på selve pakning hadde blitt "blåst" ut. Og som du nevner så har det sikkert kommet en oljedusj på varm motor eller eksosrør som forårsaket selve røyken/dampen.
Maskinist på ferjen kunne heller ikke skjønne hvordan dette kunne skje og var derfor sparsom med noen forklaring.
Kan dette skyldes feiltenning tro.?
satte pakningen på plass og har kjørt et par mil og den sitter fremdeles på.
Hadde vært supert om noen har en forklaring eller har opplevd noe lignende.
Det var nok selve pakningen til ventilhus (toppdeksel) som ble blåst.
En av disse halvmånene på selve pakning hadde blitt "blåst" ut. Og som du nevner så har det sikkert kommet en oljedusj på varm motor eller eksosrør som forårsaket selve røyken/dampen.
Maskinist på ferjen kunne heller ikke skjønne hvordan dette kunne skje og var derfor sparsom med noen forklaring.
Kan dette skyldes feiltenning tro.?
satte pakningen på plass og har kjørt et par mil og den sitter fremdeles på.
Hadde vært supert om noen har en forklaring eller har opplevd noe lignende.
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Hatt av toppdeksel og sjekket alle slanger og det var helt fint.
Noe annet som kan forårsake at sånt skjer.?
Noe annet som kan forårsake at sånt skjer.?
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Sier det samme som ZZR Erling.
Tett veivhusventilasjon.
Oppe på gearkassa, som oftest, er det montert ei avlufting med oljefelle som er kobla med en slange inn i bunnen av luftfilterboksen.
Overtrykk og oljedamp fra motlr og gear suges inn gjennpm luftfilterboksen og inn i motoren.
Hvis oljefella er grodd igjen av gammelt oljeslam blir det overtrykk i motoren, og blir trykket høyt nok blåser enten toppdekselpakninga eller
en simmering.
Det kan også ha vært bunntenning, selv om jeg tviler på det.
Tett veivhusventilasjon.
Oppe på gearkassa, som oftest, er det montert ei avlufting med oljefelle som er kobla med en slange inn i bunnen av luftfilterboksen.
Overtrykk og oljedamp fra motlr og gear suges inn gjennpm luftfilterboksen og inn i motoren.
Hvis oljefella er grodd igjen av gammelt oljeslam blir det overtrykk i motoren, og blir trykket høyt nok blåser enten toppdekselpakninga eller
en simmering.
Det kan også ha vært bunntenning, selv om jeg tviler på det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Er det egen avluftning fra selve veivhuset.
Og ikke de som sitter oppe på ventilhuset.
Er ikke særlig bekjent med Varadero,da dette er min første.
Kan dette også da ha en sammenheng med at den drar ujevnt ved lav belastning (Nykker litt ) og kan minne om dårlige plugger etc..
Drar veldig bra ved pådrag,men vil ved lite gass-pådrag ligge å "småjage"
veldig takknemmelig for all hjelp.
Og ikke de som sitter oppe på ventilhuset.
Er ikke særlig bekjent med Varadero,da dette er min første.
Kan dette også da ha en sammenheng med at den drar ujevnt ved lav belastning (Nykker litt ) og kan minne om dårlige plugger etc..
Drar veldig bra ved pådrag,men vil ved lite gass-pådrag ligge å "småjage"
veldig takknemmelig for all hjelp.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Selv tror jeg neppe nykkingen er årsaken. Alle store V-twin mototorer, som den i Varadero, har dette særtrekket, at de har en nykkete gange i gangfart i lavgir og "lugger" også lett ved lavturtallskjøring på høygir.vegageir skrev: Kan dette også da ha en sammenheng med at den drar ujevnt ved lav belastning (Nykker litt ) og kan minne om dårlige plugger etc..
Drar veldig bra ved pådrag,men vil ved lite gass-pådrag ligge å "småjage"
Særlig gjelder dette de første årgangene av V-twin sykler med injection. Mappingene på disse var ikke altfor godt avstemt i forhold til V konfigurasjonen.
Generelt mer vibrasjoner og kraftigere "pulseringer" i V-motorer enn en rekkefirer, men neppe nok til å gjøre at toppdekselpakningen blåser av den grunn...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Wvegageir skrev:Er det egen avluftning fra selve veivhuset.
Og ikke de som sitter oppe på ventilhuset. ing D
Nei, glem det.
Er det avlufting fra toppdeksel så trengs ingen lufting fra gearkassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Burde nok være begge deler.Jompa skrev:Wvegageir skrev:Er det egen avluftning fra selve veivhuset.
Og ikke de som sitter oppe på ventilhuset. ing D
Nei, glem det.
Er det avlufting fra toppdeksel så trengs ingen lufting fra gearkassa.
Viktigste er ventilasjon fra veiva, siden kompresjonen i sylinderne først blåser ned dit.
Fra Honda sin side så skal gummipakninger på toppdekselet ha en levetid på minst 6-7 år. Og jeg har dårlig erfaring med de uoriginale. Blei mye reklamasjoner hvis vi monterte det på service, så det ga vi opp.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 785
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Hallo
Min forrige mc var en av samme slaget bare at den var en 2004 model og hadde injection istenden for forgasser som din 2000 model.
55000km for disse syklene er ingenting å regne med.
Hadde flere utblåsninger av ventildekselpakningene. Feilsøkte selv uten resultat alle overnevnte muligheter.Hadde den på et mcverksted som også søkte på disse feilene, el anlegg generelt + tok komp test av sylinderene.De kunne ikke finne noen konkret feil.
Pakningene ble byttet hele 3 ganger med opptil 2000km mellomrom mellom utblåsningene. Hadde den etter 3 utblåsniger mcen på et annet verksted.De feilsøkte lenge og vel der også og fant til slutt ut at det var kortslutning i statoren som hadde gjort det slik at det ble veiromseksplosjon med påfølgene utblåsing av pakingnene.
Syntes at det virket merkelig at det skulle det var grunnen. Men måtte bare bare prøve det. Søkte på det nett selv også og fant flere tilfeller av denne feilen uten noen god forklaring på hvorfor.Søk gjerne selv på denne sykkelen + Honda VTR1000F (som har forløperen til motoren til disse syklene)
Da jeg solgte mcen hadde jeg kjørt rundt 5000km etter skifte av stator og jeg "friskemeldte" sykkelen.
Min forrige mc var en av samme slaget bare at den var en 2004 model og hadde injection istenden for forgasser som din 2000 model.
55000km for disse syklene er ingenting å regne med.
Hadde flere utblåsninger av ventildekselpakningene. Feilsøkte selv uten resultat alle overnevnte muligheter.Hadde den på et mcverksted som også søkte på disse feilene, el anlegg generelt + tok komp test av sylinderene.De kunne ikke finne noen konkret feil.
Pakningene ble byttet hele 3 ganger med opptil 2000km mellomrom mellom utblåsningene. Hadde den etter 3 utblåsniger mcen på et annet verksted.De feilsøkte lenge og vel der også og fant til slutt ut at det var kortslutning i statoren som hadde gjort det slik at det ble veiromseksplosjon med påfølgene utblåsing av pakingnene.
Syntes at det virket merkelig at det skulle det var grunnen. Men måtte bare bare prøve det. Søkte på det nett selv også og fant flere tilfeller av denne feilen uten noen god forklaring på hvorfor.Søk gjerne selv på denne sykkelen + Honda VTR1000F (som har forløperen til motoren til disse syklene)
Da jeg solgte mcen hadde jeg kjørt rundt 5000km etter skifte av stator og jeg "friskemeldte" sykkelen.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Takker for info. :)
Høres jo merkelig ut at dett skulle forårsakes av Statoren.? Den har vel bar med ladingen å gjøre skulle jeg tro.
Har vært å leita på nettet etter noen med tilsvarende problem,men kan ikke finne noenting. Har du kanskje en link eller noe i den duren så hadde det vært fint.
Har nettopp kommet meg hjem etter en tur på ca.35mil og pakningen sitter der fremdeles. Men kjører bekymrende for at dette kan skje igjen. Disse "Rykkningene" ved lav belastning er fortsatt vedvarende,og til dels irriterende. Minner sterkt om tenningsfeil eller no. Hadde du noe sånt på din sykkel eller.?
Høres jo merkelig ut at dett skulle forårsakes av Statoren.? Den har vel bar med ladingen å gjøre skulle jeg tro.
Har vært å leita på nettet etter noen med tilsvarende problem,men kan ikke finne noenting. Har du kanskje en link eller noe i den duren så hadde det vært fint.
Har nettopp kommet meg hjem etter en tur på ca.35mil og pakningen sitter der fremdeles. Men kjører bekymrende for at dette kan skje igjen. Disse "Rykkningene" ved lav belastning er fortsatt vedvarende,og til dels irriterende. Minner sterkt om tenningsfeil eller no. Hadde du noe sånt på din sykkel eller.?
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Fikk av deksel til Stator og svinghjul. Skal vel ikke være Olje der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 785
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Hallo igjen .
Først noen linker : Søk her på mcsiden: Varadero xlv 1000 Utblåsning i ventildeksel . Ellers så finnes det noe her: http://www.adventurebikerider.com/forum ... -woes.html
Ser nå at du er godt igang på egenhånd. Det skal være olje rundt statoren. Jeg hadde til tider rykninger som var uvanelig sykkelen. Disse forsvant etter at statoren ble skiftet.
Skaden på statoren var vanskelig å finne . Men var på kanten av et av "statorbladene "
Først noen linker : Søk her på mcsiden: Varadero xlv 1000 Utblåsning i ventildeksel . Ellers så finnes det noe her: http://www.adventurebikerider.com/forum ... -woes.html
Ser nå at du er godt igang på egenhånd. Det skal være olje rundt statoren. Jeg hadde til tider rykninger som var uvanelig sykkelen. Disse forsvant etter at statoren ble skiftet.
Skaden på statoren var vanskelig å finne . Men var på kanten av et av "statorbladene "
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
Re: Honda varadero 1000 pakning.??
Tusen takk for hjelpen.
Da har jeg bestilt ny stator,så får jeg håpe at det hjelper.
Men er du sikker på at det skal være olje inni der ? Litt underlig det også synes jeg.
Da har jeg bestilt ny stator,så får jeg håpe at det hjelper.
Men er du sikker på at det skal være olje inni der ? Litt underlig det også synes jeg.